هنوزپیشگیری بهترین درمان است

وقتی مشاجره و رد و بدل شدن عبارت ها و کلمات نامناسب افزایش می یابد و خشم بر دو طرف مستولی می شود، نتیجه ای جز بروز احساسات بد و آسیب دیدن ندارد. بهترین راه برای مهار مشاجره و نزاع ، پیشگیری است. در ادامه با برخی از توصیه های مفید برای پیشگیری از اختلاف و درگیری آشنا می شوید.

تحمل

شاید مهم ترین عامل در هررابطه،تحمل است. تحمل، توانایی است که به سادگی می توان به دست آورد و به دیگران نیز منتقل کرد. همچنین ، تحمل ، به معنای احترام به نیازهای یکدیگر است.برای اجرای موفقیت آمیز این روش باید خودخواهی و غرور را کنار گذاشته و از همدلی و درک متقابل استفاده کرد.

آموختن بروز دادن محبت و برقراری ارتباط دوستانه

خشم زمانی نمایان می شود که فرد احساس قدرشناسی و رضایت نکند. در این زمان، افراد عصبی،فرسوده و افسرده می شوند.برای پیشگیری از بروز چنین علایم و نشانه هایی، زوجین باید روش های نشان دادن محبت و برقراری ارتباط دوستانه را بیاموزند. با هدیه گل ، کارت تبریک و به زبان آوردن جمله کوتاه«دوستت دارم» می توان محبت را بروز داد و زمینه برقراری ارتباط دوستانه را فراهم کرد.

انتخاب زمان مناسب

درخواست ها باید در زمان مناسب بیان شوند. اگر یکی از زوجین ، از همسر خود که مشغول کار است درخواستی کند، پاسخ او به احتمال زیاد از روی حوصله و خوشایند نخواهد بود. زوجین باید زمان مناسبی برای بیان درخواست های خود انتخاب کنند.

اختصاص زمان برای گفتگوی روزانه

رابطه زن و شوهر می تواند در طول زمان سرد شود. علت آن می تواند کمبود و یا عدم ارتباط زن و شوهر باشد.یکی از عناصر مهم تقویت ارتباط زوجین ، گفتگو درباره نیازها، تجارب و اتفاقات روزانه است.برای اینکه این گفتگو بتواند تاثیرخود را در صمیمیت زوجین ایجاد کند، هنگامی که همسرشما درباره مسائل روزانه خود صحبت می کند، دقت و علاقه خود را نشان دهید.

آموختن ستایش کردن و پاداش دادن

مخزن سوخت عاطفی افراد باید با اعتماد به نفس واحساسات مثبت پر شود تا انرژی لازم برای زندگی فراهم شود. زوجین ، باید برای پر نگهداشتن این مخزن به یکدیگر هدیه بدهند، همدیگر را تشویق نمایند و کلمات محبت آمیز نثار هم کنند.

بررسی نیازهای برآورده نشده همسر

به همان میزان که همسر خود را می شناسیم، ممکن است از افکار او هم بی اطلاع باشیم.هرگز نباید تصور کنیم از کلیه نیازهای همسر خودآگاهیم و آنها را برآورده می کنیم. این امر به ما کمک می کند تا از او درباره نیازهایش بپرسیم . نتیجه این کار، القای احساس امنیت و احترام به همسر است.

نشان دادن صمیمیت با همسر ، فرزندان و خویشاوندان

گاهی اوقات اتفاقاتی می افتد که فرزندان و خویشاوندان کلمات تند و زننده ای را که ناشی از اختلاف تفکر و اختلاف سلیقه زوجین است از آنها می شنوند. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات، زن و شوهر پیش از ابراز تصمیمات و نظرات خود درباره مسائل مختلف نزد دیگران، باید از نظرات یکدیگر آگاه باشند.

حفظ احترام همسر و حریم خانواده و ابراز احساسات مثبت به همسر در حضور دیگران مهم است. این کار می تواند باعث رفع کدورت و استحکام رابطه زوجین شود.

چیزی به عنوان تعارض سازنده وجود دارد؟

گاهی به زبان آوردن اختلافات و مشاجره، دیدگاه زوجین را نسبت به یک موضوع تغییر می دهد و به آنها می فهماند که با استفاده از گزینه های مناسب و روش های مسالمت آمیز، می توان مشکلات را حل و فصل نمود و با راه حل های مناسب ، زندگی را بهتر کرد.وقتی با چیزی که همسر شما می خواهد مخالف هستید، چیزدیگری به او پیشنهاد کنید.سعی کنید موضوعی که سبب بروز مشکل شده را به زبان آورید و احساس خود را نسبت به آن بیان کنید. بیان نیازها و بهره مند شدن از پیشنهادهای یکدیگر اهمیت زیادی دارد.

حرف آخر

سرزنش نکردن و مودب و موثر بودن،کلید حل و فصل مشکلات و اختلافات است . زوجین باید از طرح نیازها و تقاضاهای نادرست و بی جا اجتناب کنند .

منبع: برگرفته از مجموعه مطالب کتابچه راهنمای ازدواج شادو پایدار

مرکز مشاوره معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541897 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟