به گزارش رکنا، دکتر شکراله سلمان‌زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان در نشست خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب و دعوت ملت شریف ایران به حضور در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن از برکات این ایام گفت و افزود: یکی از اتفاقات بزرگ حوزه سلامت بعد از انقلاب اسلامی شکل‌گیری اجرای نظام شبکه بود و این اتفاق باعث شد که مراقبت‌های اولیه سلامت که پیش از این ناعادلانه بود به دورترین نقاط کشور نیز منتقل شود.

وی در همین خصوص افزود: ما پیش از انقلاب حتی یک خانه بهداشت در روستاهای کشور نداشتیم ولی با نظام منحصر به فرد شبکه که در ایران بنیانگذاری شد شاهد ارائه خدمات زنجیروار به سراسر مردم کشور در دوره‌‎افتاده‌ترین نقاط هستیم.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با تاکید بر این مهم بعد از شکل‌گیری نظام شبکه، شاخص‌های سلامتی در ایران به شکل اعجاب‌آوری بهبود یافت، بیان کرد: امید به زندگی در کشور از 55به 73سال افزایش یافت و یا اینکه پوشش واکسیناسیون کشور که تنها 20درصد بود امروز در دانشکده علوم پزشکی آبادان به 100درصد رسیده است.

وی ادامه داد: 90درصد علت مرگ و میر پیش از این مربوط به بیماری‌های واگیر و عفونی بود که امروز دیگر نشانی از آنها وجود ندارد و این از برکات اجرای نظام شبکه بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی آبادان عنوان کرد: امروز شاهد آن هستیم که 30 مرکز بهداشتی شهری و 20 مرکز روستایی در حال خدمت هستند ضمن اینکه 124خانه بهداشت نیز در محدوده فعالیت این دانشکده خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی با بیان این مهم که با شکل‌گیری نظام شبکه میزان مرگ و میر مادران باردار به حداقل رسیده است، افزود: در حال حاضر 3مرکز آموزشی، درمانی در دانشکده علوم پزشکی آبادان فعال هستند و این یک افتخار بزرگ برای این مجموعه است، ضمن اینکه امسال 43 پزشک متخصص و فوق تخصص به این دانشکده اضافه شدند تا دیگر نیازی نباشد تا بیماران برای پیگیری درمان خود به شهرهای دیگر سفر کنند.

دکتر سلمان‌زاده ادامه داد: برای نخستین بار ام‌آر‌آی دولتی‌ای که محدودیت وزنی ندارد با کیفیتی بالا در بیمارستان آیت‌اله طالقانی آبادان فعال شد ضمن اینکه سی تی اسکن در بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر و شهید بهشتی آبادان نصب شده و جراحی لاپراسکوپی که بدون باز شدن شکم است در بیمارستان آیت‌اله طالقانی آبادان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی در حوزه پژوهش برای ما راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی آبادان بود که در حال حاضر با 100عضو هیات علمی و یکهزار و 700 دانشجو به عنوان تنها دانشکده علوم پزشکی در مناطق آزاد و تنها دانشکده‌ای که رشته پزشکی دارد، در حال فعالیت است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه سالجاری را با بحران سیل آغاز کردیم، تصریح کرد: فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و فرهنگی برای سیل‌زدگان از سوی دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد و چه در زمان سیل و چه پساسیل با اقدامات صورت گرفته خوشبختانه شاهد اپیدمی شدن حتی یک مورد بیماری هم نبودیم.

وی با تاکید بر این موضوع که دانشکده علوم پزشکی آبادان در بحث بسیج ملی کنترل فشار خون از سوی وزارت بهداشت تقدیر شد، گفت: افرادی که فشار خون بالا داشتند کماکان پیگیری خواهند شد.

دکتر سلمان‌زاده اضافه کرد: با وجود سیل عظیمی از زوار که امسال در پیاده‌روی اربعین به مرز شلمچه آمده بودند پایگاه‌های مراقبت ما به صورت 24ساعته هوشیار بود و هیچگونه بیماری خاصی از عراق وارد کشور نشد، و فوریت‌های پزشکی ما نیز در این ایام خدمات قابل تقدیری را ارائه دادند، ضمن اینکه به بیمارستان صحرایی دانشکده علوم پزشکی آبادان در روزهای پیاده‌روی اربعین بیش از 100هزار نفر مراجعه و دریافت خدمت ثبت شد.

وی اظهار کرد: در بحث کورنا ویروس نیز مجموعه دانشکده علوم پزشکی آبادان به صورت کامل هوشیار فعالیت خود را دنبال می‌کند و در مبادی ورودی و بندرهای ما مراقبت سندرومیک به صورت جدی انجام می‌شود ضمن اینکه فوریت‌های پزشکی و بیمارستان‌های دانشکده علوم پزشکی آبادان با بخش‌های ایزوله آمادگی کامل را برای پذیرش بیماران احتمالی خواهند داشت و هیچگونه نگرانی‌ای در این خصوص وجود ندارد. در این بین لازم است که آرامش حفظ شود و شاهد انتشار اخبار کذب نباشیم.

این مقام مسئول دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: در مباحث عمرانی نیز با وجود مشکلات اقتصادی عمومی و تحریم‌های ناجوانمردانه علیه کشورمان کارهای خوبی صورت گرفته است و به عنوان مثال به دنبال آن هستیم که در بهمن و یا اسفند امسال پروژه‌هایی مثل اورژانس بیمارستان شهید بهشتی آبادان، بخش

دیالیز جدید همین بیمارستان، مجتمع خوابگاهی دانشجویان، ستاد مرکز بهداشت آبادان، مجموعه اتاق عمل و آزمایشگاه بیمارستان شهید معرفی زاده شادگان، بخش داخلی زنان و سی‌تی‌اسکن بیمارستان ولیعصر(عج) خرمشهر و مرکز روستایی جدیده این شهرستان را به بهره‌برداری برسانیم.

وی همچنین به موفقیت‌هایی همچون تصویب گروه بهداشت، اعتباربخشی آموزشی بیمارستان‌ها و دانشکده پزشکی، کسب رتبه‌های مختلف در جشنواره‌های متفاوت، ارتقا رتبه معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان از 3به 2 نیز اشاره کرد.

عناوین فرهنگی

در ادامه دکتر مسعود تراب‌پور، معاون دانشجویی، فرهنگی دانشکده علوم پزشکی آبادان به عناوین کسب‌شده از سوی این دانشکده در جشنواره‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در مسابقات قرآن عترت وزارت بهداشت، دانشکده علوم پزشکی آبادان، هم در بخش کارکنان و هم دانشجویان حائز رتبه‌های قابل‌توجهی شد و گروه نشیدخوانی ما به عنوان اولین گروه نشیدخوانی این وزارت در اختتامیه جشنواره یادشده اجرایی مستقل داشت.

وی ادامه داد: یکی از قاریان دانشجوی دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز امسال در جشنواره کل دانشجویان کشور رتبه برتر را به خود اختصاص داد، ضمن اینکه در جشنواره فرهنگی و بین‌المللی سیمرغ نیز در کل کشور جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص دادیم و با کسب 2عنوان در جشنواره نشریات وزارت بهداشت به تنها دانشکده‎‌ای تبدیل شدیم که در 3جشنواره معتبر وزارت بهداشت حائز رتبه شده است.

افتتاح پروژه‌ها

دکتر فرشید بهشتی، معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز از بخشی از عملکرد حوزه فعالیت خود گفت و افزود: در حوزه توسعه سازمان و تحول اداری در بین 70دستگاه اجرایی خوزستان در جایگاه دوم قرار گرفتیم و پست‌های مصوب دانشکده علوم پزشکی آبادان از یکهزار و 112 پست به هزار و 242 پست ارتقا یافت.

وی به عملکرد مدیریت پشتیبانی و رفاهی این دانشکده اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی بیمارستان صحرایی شلمچه، اسکان پزشکان متخصص و فوق‌تخصص جدیدالورود و برگزاری همایش پیاده‌روی عمومی تنها بخشی از عملکرد این مدیریت است.

معاون توسعه مدیرت و منابع دانشکده علوم پزشکی آبادان بیان کرد: بازسازی اتاق‌های عمل بیمارستان شهید معرفی‌زاده شادگان با متراژ 500متر مربعی و اعتبار 61میلیارد ریالی، آزمایشگاه همین بیمارستان با متراژ 250متری و اعتبار 15میلیارد ریال، بخش دیالیز بیمارستان شهید بهشتی آبادان با 25متر مربع و اعتباری بالغ بر 14میلیارد ریال، ساختمان مرکز بهداشت آبادان در یکهزار و 112متر و اعتبار 61میلیارد ریالی، فاز دوم مجتمع 40واحدی خوابگاه دانشجویی با متراژ یکهزار و 300متر مربع و اعتبار 60میلیاردی، مرکز سلامت جدیده در خرمشهر با 505متر و اعتبار 20میلیارد ریال و همچنین اورژانس بیمارستان شهید بهشتی آبادان در یکهزار و 860 متر و اعتبار 100میلیاردی از اقدامات و پروژه‌های مهم عمرانی دانشکده علوم پزشکی آبادان هستند.

کمبود دارو نداریم

در ادامه این نشست دکتر هدی مجیری، معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان نیز گفت: در مرداد امسال به عنوان معاونت برتر در سطح دانشگاه‌های تیپ 3 علوم پزشکی کل کشور معرفی شدیم و با برنامه‌ریزی صورت گرفته و همکاری و همراهی تمامی همکارانم موفق به ارتقای سطح از 3به 2شدیم.

وی اضافه کرد: با ارتقا از سطح 3به 2 در کنار دانشگاه‌هایی قرار گرفتیم که در مرکز استان حضور دارند و این افتخاری بزرگ برای سلامت منطقه است.

معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان از فعالیت‌های نظارتی این معاونت گفت و بیان کرد: در 9ماهه ابتدایی امسال 401 مورد بازرسی داشتیم که 48مورد از آنها منجر به کشف شد و در کل تعداد اقلام مکشوفه یکهزار و 732 مورد به ارزش ریالی 534میلیون ریال بودند.

وی همچنین ارزش کل مساعدت دارویی معاونت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی آبادان به بیماران نیازمند خاص و صعب العلاج را 4میلیارد ریال عنوان کرد.

کاهش درصد سزارین

دکتر حجت‌اله جانی، قائم مقام دانشکده علوم پزشکی آبادان و معاون درمان پیشین این دانشکده نیز در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر تعداد تخت‌های فعال دانشکده علوم پزشکی آبادان منهای تخت‌های اتاق عمل و بلوک‌های زایمانی و ... به نزدیک به 780 تخت رسیده است.

وی افزود: از سال 93 تاکنون درصد سزارین در محدوده فعالیت دانشکده علوم پزشکی آبادان از 43درصد به 34درصد رسیده و امکانات برای انجام زایمان بدون درد در بیمارستان‌های این منطقه مهیا است.

قائم مقام دانشکده علوم پزشکی آبادان با اشاره به این مهم که برخی از اتفاقات برای نخستین بار در محدوده فعالیت این دانشکده شکل گرفته است، افزود: شروع خدمات‌رسانی ام‌آر‌آی دولتی، راه‌اندازی بخش غربالگری سرطان و ماموگرافی و همچنین طب هسته‌ای و فعالیت فوق تخصص‌هایی همچون ریه اطفال، کلیه اطفال، غدد بزرگسال، نفرولوژی بزرگسال از جمله این اتفاقات هستند.

وی با بیان اینکه بحث روانپزشکی تخصصی در شادگان دنبال می‌شود، گفت: در مدت اخیر شاهد افزایش 52درصدی نظارت درمانی در بخش خصوصی بودیم و پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی جدید دانشکده نیز راه‌اندازی شده است.

دکتر جانبی افزود: در 3ماهه اخیر همچنین شاهد حضور پزشک به صورت شبانه‌روزی در مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی بودیم و در بیمارستان آیت‌اله طالقانی نیز فعالیت دیالیز صفاقی انجام می‌شود که در این روش نیاز نیست بیمار حتما در بیمارستان خدمت بگیرد.

دکتر فلاحی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان و دکتر قربانی، مدیر آموزشی این دانشکده نیز در این جلسه حضور داشته و مختصری از عملکرد حوزه‌های خود را ارائه دادند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541259 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟