خانه شهرداران برای ثبت ملی کارشناسی می‌شود

به گزارش رکنا، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران درباره عمارت اقدسیه (خانه شهرداران) اظهار داشت: در حال حاضر خرید و فروش خانه‌های تاریخی ممنوع نیست و مالکین می‌توانند آن را بفروشند به جای اینکه خانه‌های تاریخی را تخریب کنند و جای آن برج بسازند و یا اینکه در زیر خانه آب ببندند تا فرو بنشیند.

وی تأکید کرد: خانه‌های تاریخی کالاهای گرانبهایی در کشور هستند که باید خرید و فروش آنها آزاد باشد.

جانفشان یادآور شد: اما خانه شهرداران باید دارای چند ویژگی باشد تا به ثبت ملی برسد. یک اینکه ویژگی تاریخی داشته باشد و دارای قدمت زیادی باشد و در این خانه قدمت تاریخی وجود ندارد و در سال 54 مراحل ساخت آن آغاز شده و در سال 70 پایان کار گرفته است و اواخر پهلوی دوم مراحل ساخت آغاز و بعد از انقلاب نیز تکمیل و پایان کار را دریافت کرده‌ است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران گفت: ویژگی دوم این خانه به لحاظ ثبت معنوی آن است و باید فرد خاصی مانند شهید مدرس، آیت‌الله هاشمی و یا دیگر افراد شاخص در کشور سال‌ها در آن خانه زندگی می‌کردند و به خاطر وجود آن فرد ارزش ثبت پیدا می‌کرد و این ویژگی در این خانه متصور نیست.

وی گفت: یک فرد نظامی اواخر پهلوی خانه را ساخته و بعد از انقلاب هم شهرداران در آن ساکن بودند و اگر بخواهیم شهرداران را چهره‌های ملی بدانیم باید کل وزرا هم به عنوان چهره ملی بشناسیم.

جانفشان گفت: مورد سوم نیز این است که از نظر معماری ویژگی و طراحی خاصی داشته باشد که این موضوع باید مورد بررسی کارشناسان قرار بگیرد و از این منظر بتوانیم خانه را به ثبت ملی برسانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران یادآور شد: در مورد اول و دوم که ثبت تاریخی و معنوی است قطعاً نمی‌توان این خانه را ثبت کرد ولی از نظر معماری و تزیینات باید مورد کارشناسی قرار بگیرد.

 چندی پیش شهرداری تهران این خانه را که در محله اقدسیه قرار دارد و به خانه شهرداران معروف است برای فروش گذاشته بود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 537825 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟