غربالگری به موقع مانع ابتلا جنین به HIV / جامعه ناآگاه  به دنبال انگ زدن به مبتلایان  ایدز

زینب نصیری مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات مهمی که ما در سطح شهر آن را دنبال می‌کنیم این است که ضمن افزایش آگاهی مردم نسبت به بیماری ایدز بتوانیم به انگ زدایی این بیماری بپردازیم گفت: دلایل زیادی برای ابتلا بیماران به بیماری HIV وجود دارد  معمولا اینگونه است که خود فرد، خانواده و افرادی که نزدیک به او هستند بعد از اینکه متوجه می‌شوند مبتلا به HIV هستند کم کم از ترد اجتماعی به  انزوای اجتماعی گرایش پیدا می کنند.

نصیری با بیان اینکه جامعه آگاهی صحیحی نسبت به بیماری  HIV  ندارد  اظهار داشت : جامعه ما سریع به دنبال انگ زدن است ، با توجه به اینکه با یک جامعه مذهبی و ایدئولوژیک روبرو هستیم، معمولا بخشی از انگ ها نیز به  این سمت کشیده می شود. اگر جامعه آگاهی درست و دانش صحیحی در خصوص این بیماری داشته باشند  به پذیرش این افراد و فردیت آنها کمک می‌کنند تا بتوانند این بیماران با خود مراقبتی، خدمات تخصصی دریافت کنند و از مبتلا کردن فرد دیگری پیشگیری کنند.

 مدیر کل اداره سلامت شهرداری خاطرنشان کرد: کودکانی وجود دارند که از مادران مبتلا به HIV به دنیا می‌آیند، اگر به موقع در غربالگری مادر بیماری شناسایی شده باشد می‌توان کاملا پیشگیری کرد که وقتی کودک به دنیا می‌آید مبتلا به این بیماری نباشد. فلذا اهمیت آموزش، آگاه سازی و اطلاع افراد از اینکه مبتلا هستند و به چه صورت می‌توانند خدمات تخصصی را دنبال کنند می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

نصیری با اشاره به آمارها تشریح کرد: افرادی که به موقع شناسایی می‌شوند و خدمات تخصصی را دریافت می‌کنند، ویروس در بدن آنها قابل  کنترل شده و می‌توانند زندگی روزمره خود را دنبال کنند و عوارض و پیامد بیماری در آنها به شدت کاهش پیدا کند.

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در پایان تصریح کرد: هرجایی که افراد مبتلا به این بیماری را کم تر شناسایی کرده باشید و راه های انتقالی که وجود دارد را به جامعه معرفی نکرده باشید، خطر ابتلا شدن در جامعه افزایش پیدا می‌کند. بنابراین هرچه افراد بدانند که راه های انتقال ویروس چه چیزهایی است و خود مراقبتی خود را افزایش دهند قطعا خطر ابتلا به بیماری HIV کاهش پیدا می‌کند.

 

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 521672 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟