بررسی مجدد معاینه فنی اتوبوس‌ها قبل از زمستان

به گزارش رکنا ، رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد که تا قبل از آغاز طرح زمستانه باید معاینه فنی تمامی اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی بررسی شود.

سردار سید کمال هادیانفر در جلسه کمیته طرح‌های زمستانه پلیس راهور که پیش از ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت: طبق گزارش‌هایی که ما از سایت‌های خارجی معتبر داشتیم زمستان امسال سرمای سختی خواهیم داشت و گرچه ممکن است بارش‌ها کمتر شود اما این پیش بینی‌ها به ما می‌گوید که سرما زیاد است. کما اینکه امسال پاییز سردی داشتیم به همین دلیل تاکید می‌کنم که ما باید خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم و اگر آن شرایط رخ داد آمادگی داشته باشیم و اگر هم رخ نداد ضرورت دارد که ما آمادگی خود را حفظ کنیم.

وی از تشکیل قرارگاهی در مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در طرح زمستانی خبر داد و گفت: ما تجربه‌ای از همکاری و تعامل دستگاه‌ها را در طرح نوروزی امسال شاهد بودیم که منجر به کاهش تلفات شد. امسال نیز همزمان با طرح زمستانی این قرارگاه تشکیل شده و از نمایندگان تمام دستگاه‌ها می‌خواهم که دراین قرارگاه حاضر باشند تا تصمیمات به بهترین شکل ممکن اتخاذ شده و با هماهنگی کامل اجرایی شود.

هادیانفر در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت بررسی و چک معاینه فنی تمام اتوبوس‌های حمل و نقل جاده‌ای تاکید کرد و گفت: از سازمان راهداری می‌خواهم که تمامی این اتوبوس‌ها را فراخوان کرده و پیش از آغاز طرح زمستانی سیستم سوخت، مشکلات فنی و تمام شاخص‌های معاینه فنی این اتوبوس‌ها را بررسی کند تا دچار مشکلی نشویم.

وی با بیان اینکه لازم است جاده‌هایی که حادثه خیز بوده یا احتمال وقوع ریزش برای آنها وجود دارد مسدود شود، ادامه داد: به عنوان مثال محور سمنان در زمستان شرایط بدی دارد که لازم است ما این محور را محدود کنیم که مردم نروند به آنجا و در برف گیر کنند.

هادیانفر افزود: همچنین لازم است برای فروش بلیت‌های اتوبوس‌ها نیز تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شود که اگر مسیری مسدود بود برای آنجا بلیتی صادر نشود. همانطور که در مورد هواپیماها نیز این مسئله وجود دارد. در این شرایط باید رانندگان نیز رعایت کرده و طوری نشود که فرضا راننده به خاطر مسائل اقتصادی بخواهد از راه دیگری مسافران را جابجا کند. امیدوارم امسال این موارد نیز مورد توجه قرار بگیرد.

وی در مورد تردد تریلی‌ها نیز اظهار کرد: لازم است که بارنامه تریلی‌هایی که احتمال واژگونی و خروج‌شان از مسیر وجود دارد بررسی شده و در این زمینه حداکثر نظارت انجام شود. چرا که اگر به دلیل شرایط جوی یک تریلی از مسیر خارج شود حدود 10 تا 15 خودرو را نابود می‌کند.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به هدفگذاری برای کاهش 15 درصدی تلفات جاده‌ای گفت: این موضوع هنوز محقق نشده و ما امیدواریم که تا پایان سال بتوانیم به این آمار نزدیک شویم. البته باید این را بگویم که ما توانستیم روند افزایشی تصادفات را مهار کنیم. چرا که طبق پیش بینی‌های ما با توجه به تعداد خودرو و رانندگان در شش ماهه امسال باید تصادفات ما 17 درصد افزایش پیدا می‌کرد در حالیکه ما توانستیم 1.7 درصد سال قبل را نیز مهار کنیم و امیدواریم در باقیمانده سال نیز به هدف خود نزدیک شویم.

وی با تاکید بر اینکه باید تعداد تصادفات، مصدومان و جانباختگان ناشی از آن در کشور به حداقل ممکن برسد، افزود: در کشور ما 217 هزار کیلومتر راه وجود دارد که از این تعداد 45 هزار کیلومتر آن جزء محورهای اصلی است. در همین 45 هزار کیلومتر نیز 65 درصد تصادفات رخ داده است. بنابراین نشان می‌دهد که نظارت بر راه‌های اصلی باید جزو اولویت‌های ما باشد.

هادیانفر افزود: حدود 26 درصد از تصادفات نیز در محورهای فرعی و حدود 9 درصد نیز در محورهای روستایی رخ داده است.

در ادامه رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در زمستان پارسال 3670 نفر در اثر حوادث ترافیکی در شهرها و جاده‌ها جان خود را از دست داده‌اند، گفت: علت این حوادث نیز خستگی و خواب آلودگی، انحراف به چپ و واژگونی بوده است. همچنین 30 کیلومتری شهرها بیشترین قربانی را داشته است.

وی افزود: ما در 27 استان‌ کشور با برودت هوا و بارش برف و باران در طرح زمستانه مواجه خواهیم بود. 111 گردنه ما نیز برفگیر است که باید تمام دستگاه‌ها توجه داشته باشند که در شرایط خاص به این نقاط توجه کرده و حتی اگر لازم شد محدودیت‌های تردد را نیز اعمال کنند.

هادیانفر افزود: من حتی برای عبرت و متنبه شدن رانندگان با هدف کاهش حوادث رانندگی تاکید کرده‌ام که در حوادثی که واژگونی رخ داده بلافاصله خودرو را از محل منتقل نکنند بلکه آن را به حاشیه مسیر برده تا مردم ببینند که حوادثی در کمین‌شان است.

رئیس پلیس راهور ناجا از ورود 120 دستگاه خودروی سواری تویوتا، رافور به پلیس راهور خبر داد و گفت: ما تمام این خودروهای جدید را به بخش‌های کوهستانی و تقویت توانمان در این حوزه‌ها اختصاص دادیم و این خودروها در طرح زمستانه به کار گرفته می‌شوند.

هادیانفر به طرح پلیس در اربعین امسال نیز اشاره کرد و یادآور شد:‌ امسال طرح‌های پلیس همگی به دنبال هم و به شکل سنگینی اجرا شد. از طرح نوروزی و آن حوادث جوی و سیلاب‌ها سال آغاز شد و پس از آن طرح تابستانه، طرح اربعین و حالا دوباره طرح زمستانه آغاز شده است. ما در طرح اربعین عملکرد بسیار خوبی داشتیم. به طوریکه 250 هزار زائر خارجی از مرزها خارج شده و بدون کوچکترین حادثه‌ای در جاده‌ها تردد کرده و از مرز دیگری وارد مرز عراق شدند. سه میلیون و 200 هزار زائر ایرانی نیز در راهپیمایی اربعین حضور داشتند که در مجموع بالغ بر 95 درصد از آنها به شکل زمینی اقدام به تردد کردند؛ اما دیدیم که با مدیریت انجام شده هیچ گونه محدودیت و مزاحمت برای شهروندان ایجاد نشد و به جز یک حادثه که تریلی چپ کرده ما هیچ مورد ترافیک سنگینی در جاده‌ها نداشتیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521340 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟