اعطا : در طرح  افزایش قیمت بنزین مبلغی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته نشده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علی اعطا در دهمین نشست خبری سخنگو ضمن گرامیداشت هفته بسیج که از سی‌ام آبان ماه آغاز شده است اظهار کرد: به همین مناسبت در جلسه آینده شورای شهر تهران (روز یکشنبه) سردار یزدی فرمانده سپاه پاسداران تهران بزرگ مهمان شورای اسلامی شهر تهران خواهند بود و برای ایراد سخنرانی در رابطه با مناسبتی که در این هفته وجود دارد برای ایراد سخنرانی به صحن می‌آیند.

وی با بیان اینکه در جلسه یکشنبه ارائه گزارش کمیته ویژه بررسی موضوع تابلوهای مزین به نام شهدا در دستور کار شورای شهر قرار دارد اضافه کرد: این موضوع بر اساس تصمیمی که ریاست شورا گرفته بود و بر اساس پیشنهاد رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران منجر به تشکیل کمیته‌ای شد تا ابعاد مختلف آن با توجه به اینکه حساسیت‌های مختلف را برانگیخته بود مورد بررسی قرار گیرد و گزارش دقیقی برای توضیح روشن به افکار عمومی در این رابطه تهیه و ارائه شود.

سخنگوی شورای شهر تهران اضافه کرد: این گزارش مدتی است که آماده است و قرار بود در جلسه گذشته در دستور کار صحن قرار گیرد اما به درخواست خود من که احساس می‌کردم به دلیل قطع اینترنت امکان اطلاع‌رسانی به نحو شایسته‌ وجود ندارد این موضوع به تعویق افتاد و به جلسه آینده موکول شد تا نتایج بررسی کمیته را که در آن یک کار جدی انجام شده به استحضار افکار عمومی برسانیم. علاوه بر ارائه گزارش در صحن شورای شهر به تفصیل گزارشی در این رابطه برای دستگاه‌های مختلف ارسال می‌شود و همچنین این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا به نحوی که مناسب می‌دانند اطلاع‌رسانی کنند.

اعطا تأکید کرد: تا پیش از ارائه این گزارش در صحن شورای شهر، مجموعه اطلاعات محرمانه است و من و سایر اعضای کمیته ویژه در این باره مصاحبه‌ای نداشته‌ایم.

اعطا در ادامه با اشاره به برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق توضیح داد: جلسات کمیسیون تلفیق که متشکل از هیأت رئیسه و رؤسای کمیسیون‌ها است، از حدود دو ماه پیش برای موضوع برنامه های اولویت محور به صورت فشرده برگزار می‌شود تا در مدت زمانی که باقی مانده با توجه به برنامه پنج ساله سوم اولویت‌ها برای مدیریت شهری مدنظر قرار گیرد. به همین منظور جلساتی در کمیسیون‌ها برگزار شده و هر کمیسیون موظف بوده است که برنامه اولویت‌محور خویش را احصا و اعلام کند. به همین دلیل با وجود شش کمیسیون در مجموع هجده برنامه اولویت‌‌محور اعلام خواهد شد که به دنبال توافق با شهرداری تهران در چهار ماه باقیمانده از سال 98، سال 99 و مدت زمان باقیمنده از شورای پنجم در سال 1400 این برنامه‌ها به نتیجه خواهند رسید.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر این نکته که در هر هفته دو جلسه فشرده در کمیسیون تلفیق برگزار شده تا برنامه های اولویت محور تدوین شود، تصریح کرد: این برنامه‌ها تقریباً به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اند. این برنامه‌ها در راستای برنامه پنج ساله سوم و همچنین بودجه در نظر گرفته شده است.

اعطا با تأکید بر این نکته که در جلسه غیررسمی هم‌اندیشی روز یکشنبه پیش از آغاز صحن علنی شورای شهر این اولویت‌ها به شهردار تهران منتقل شده است عنوان کرد: امشب هم قرار است جلسه غیررسمی دیگری با حضور شهردار تهران و معاونان وی برگزار شود و این موضوعات مورد بررسی قرار گیرند. در گذشته جلساتی به صورت فصلی با شهردار تهران برگزار می شد که این موضوع مدتی است متوقف شده است. موضوع اصلاح ساختار شهرداری تهران یکی از مصوبات شورای اسلامی بوده است. در شورا در این باره نظرات مختلفی مطرح بود و عده‌ای مخالف و عده دیگر موافق بوده‌اند، اما اگر یک موضوعی در شورای شهر به تصویب برسد مخالفان و موافقان به طور حتم از آن مصوبه دفاع خواهند کرد و امروز اصلاح ساختار شهرداری تهران امری است که در شورای شهر به تصویب رسیده و همه اعضای شورا از آن دفاع می‌کنند.

وی اضافه کرد: گلایه‌مندی ما از شهرداری تهران این است که در خصوص ارائه این لایحه تعلل صورت گرفته و بارها در این خصوص در صحن شورای شهر تذکر داده شده و این موضوع را در جلسات هم‌اندیشی نیز مطرح کرده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه طراحان این پیشهاد می‌دانستند اصلاح ساختار کار دشواری است، افزود: با این حال این موضوع یک تکلیف برای شهرداری تهران است و پذیرفته نیست که به دلایل مختلف شهرداری تهران ارسال این لایحه را به تعویق بیاندازد و قویاً از شهرداری می‌خواهیم تا این لایحه را ارسال کند. این ظرفیت قانونی در این باره برای شورای شهر پابرجاست. اگر لایحه از طرف شهرداری تهران ارائه نشود شورا می‌تواند این موضوع را به عنوان یک طرح به صحن بیاورد البته این انتخاب آخر ماست و مناسب است تا شهرداری خود لایحه تغییر ساختار را ارائه کند.

سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه جلسه با اشاره به افزایش نرخ بنزین و فشاری که روی حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس به وجود می‌آورد توضیح داد: مشخص است که این فشار در تهران و سایر کلان‌شهرها بیشتر خود را نشان می‌دهد زیرا مترو و اتوبوس دارای ظرفیت محدودی هستند. توقع این بود که وقتی نرخ سوخت افزایش پیدا می‌کند بخشی از درآمد حاصل از آن به توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: از گذشته و از زمانی که طرح هوشمندسازی یارانه‌ها مطرح شد در قانون مبلغی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی پیشنهاد شده است اما به هیچ وجه تا به امروز مبلغی اختصاص داده نشده است.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه در آن زمان 4 هزار میلیارد تومان به صورت سالانه برای توسعه حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته شده بود تصریح کرد: در ده سال گذشته حوزه حمل‌ونقل عمومی 40 هزار میلیارد تومان مطالبه دارد اما هیچ مبلغی پرداخت نشده است و اکنون نیز در طرح مصوب افزایش قیمت بنزین هیچ مبلغی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز در نظر گرفته نشده است.

اعطا با اشاره به جلسه‌ای که رئیس شورای شهر تهران و جمالی‌نژاد معاون وزارت کشور با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار کرده‌اند اضافه کرد: در این جلسه این گلایه‌مندی مطرح شده و آنها اعلام کره‌اند این موضوع به ترتیبی که انتظار می‌رفته پیش نرفته است. همچنین مصوبه شورای اقتصاد که دو سال پیش به تصویب رسیده همچنان معطل مانده و عملیاتی نشده است. اگرچه در این باره جلساتی هم در سازمان برنامه و بودجه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی فشار بیشتری را روی قشری که درآمد کمتری دارند به وجود می‌آورد اضافه کرد: این موضوع باید به صورت جدی پیگیری شود و به جد از سران سه قوه این درخواست را داریم که موضوع را مدنظر قرار دهند زیرا قشر آسیب‌پذیر از بابت عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی و افزایش قیمت سوخت آسیب بیشتری خواهند دید.

اعطا در مورد خسارت های وارده به شهرداری تهران در اغتشاشات اخیر اظهار کرد: شهرداری تهران ۷۰۷ ساختمان اداری دارد که شامل مناطق و نواحی نیز می شود؛ اما آماری که به شورای اسلامی شهرتهران رسیده این است که ساختمان های ۱۰ ناحیه مربوط به ۵ منطقه آسیب هایی در سطوح مختلف دیده اند. تعدادی از خودروهای حمل و نقل عمومی نیز دچار آسیب هایی شده اند اما هنوز شهرداری تهران گزارش دقیقی از میزان خسارت های وارده در حوادث اخیر تهیه نکرده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات مجموعه بام لند در منطقه ٢٢ تهران و قطع آن توسط شهرداری گفت: براساس پیگیری‌هایی که از مدیران مربوطه داشتیم، خبر قطع برق توسط شهرداری تهران و شرکت‌های تابعه شهرداری اساسا صحت ندارد و کذب است. براساس بررسی‌های اجمالی که همکاران ما در شورا داشتند متوجه تخلفاتی در قرار داد بام لند شدیم که این تخلفات از منظر استیفای حقوق شهر و شهروندان قابل پیگیری است و این موضوع در اداره کل حقوقی شهرداری تهران دنبال می‌شود.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: طبیعی است وقتی که مدیریت شهری در حال پیگیری حقوق شهر و شهروندان است، اخبار جعلی از این دست هم منتشر شود تا با جوسازی روند پیگیری تخلفات را کند یا متوقف کنند.

اعطا در مورد اولویت های شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر تهران رسیدن به یک نظر مشترک با شهرداری با توجه به بودجه سالانه است. بعضاً مشاهده شده که اولویت‌‌هایی که برخی از معاونان شهردار دنبال می‌کنند با اولویت‌هایی که مدنظر شورا است، تفاوت دارد. از جمله برنامه ‌های اولویت محور که در برنامه مصوب کمیسیون تلفیق مدنظر قرار گرفته است موضوع ToD و مجتمع‌های ایستگاهی است که مورد توافق شورا، شهرداری و مورد حمایت همه اعضا شورا است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت ایران مال گفت: در مورد ایران مال رای صادر و اجرا شد، رای ایران مال را کمیسیون ماده ١٠٠ صادر کرد و برای اجرا ابلاغ شده و بخشی از آن جریمه و بخشی تخریب و اعاده به وضع مجاز بود.جریمه پرداخت شد و بخش تخریب، قلع و اعاده به وضع مجاز نیز تا جایی که مطلع شدیم، آغاز شد.

اعطا در مورد مجتمع تجاری پالادیوم نیز گفت:با توجه به اینکه در مجتمع تجاری پالادیوم تجاوز به معبر عمومی از طریق ساخت پل و تونل صورت گرفته بود و ساخت غیرمجاز پل و تونل انجام شده بود، کمیسیون رای به قلع داد.

وی در مورد برج مجاور دریاچه خلیج فارس نیز گفت: من در تیر ماه امسال تذکری دادم که شهرداری منطقه ٢٢ به این تذکر پاسخ نداد.اما رییس شورای شهر تهران مجددا مکاتبه‌ای با شهردار محترم تهران انجام داد که پاسخ این تذکر داده شود اما هنوز از شهرداری پاسخی دریافت نشده است.

اعطا در مورد بارش برف‌و ترافیک روز شنبه هفته گذشته، بیان کرد: شورای شهر تذکر جدی در مورد اهمال برف‌روبی به شهرداری داده و همچنین سایر همکاران شورای شهر در این خصوص ابراز گلایه کرده‌اند. روز شنبه و دوشنبه در مرکز کنترل ترافیک حضور داشتم تا به صورت دقیق‌تر برداشتی از وضعیت سایر معابر داشته باشم و همکاران را در جریان امور بگذارم.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری در روز شنبه آمادگی لازم را نداشت و با بارش برف غافلگیر شد.بررسی های ما نشان می‌دهد که دلیل اصلی، علاوه بر غافل گیری، عدم انعقاد به موقع قرار داد با پیمانکاران برف‌روبی بوده است که عمدتا به دلیل کاهش اعتبارات این حوزه، مناقصات به نتیجه نرسیده و قراردادها منعقد نشده بود.عدم آمادگی شهرداری مشهود بوده است و به نظر می‌رسد تعداد اندکی از مناطق پیمانکاران مجهز داشته ‌اند.

وی تاکید کرد: این نکته را هم نادیده نگیریم که ترافیک شهر تهران در روز شنبه تنها به علت بارش برف نبود و مسائل دیگری هم در این امر دخیل بوده است. این مسائل دست به دست هم داد و ترافیک روز شنبه را ایجاد شد.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: بعد از اتفاقات روز شنبه، شهردارتهران روز بعد سرزده به جلسه هم اندیشی آمد و در رابطه با مسائل پیش آمده توضیحاتی ارائه داد. با پیگیری‌های دو کمیسیون محیط زیست و سلامت و نیز حمل و نقل و ترافیک این اطمینان حاصل شده که در ادامه مشکلی در حوزه برف‌روبی نخواهیم داشت و اگر وضعیت مشابهی تکرارشود شهرداری آمادگی لازم را خواهد داشت. درحال حاضر شهرداری به وسایل موردنیاز مجهز شده و به سرعت خود را بازسازی کرد تا بتواند در روزهای آتی وضعیت را کنترل کند.

اعطا در پاسخ به این سوال که چرا شورای شهر تهران مکانی را برای تجمعات صلح آمیز شهروندان تعیین نمی‌کند، بیان کرد: الزام شهرداری به پیشنهاد محل تجمعات در نیمه‌ دوم دی ماه سال ۹۶ توسط شورای شهر مصوب شد. اما هیئت تطبیق مصوبات به این مصوبه اشکال گرفت و‌موضوع منتفی شد. در خردادماه سال ۹۷، هیت دولت هم مصوبه‌ای در این خصوص ارائه و چند نقطه را به عنوان محل تجمعات پیشنهاد داد.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید کرد: در شهریورماه امسال دیوان عدالت اداری مصوبه هیئت وزیران را ابطال کرد. بر اساس بند 6 ماده 11 قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی، تصمیم گیری در خصوص برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها بر عهده کمیسیون ماده 10 احزاب است و از سویی شوراهای تامین وظیفه دارند محل های مناسبی را برای برگزاری اجتماعات و راهپیمایی های قانونی تعیین کنند.شورای شهر و مدیریت شهری به واسطه شناختی که از فضای شهری دارد، در صورتیکه شورای تأمین و استانداری لازم بدانند مدیریت شهری برای همکاری و ارائه پیشنهاد برای تعیین محل تجمعات آمادگی لازم را دارد.

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون گزارشی از کمک‌های ارسالی شهرداری و شورای شهر به افراد سیل زده در ماه‌های گذشته ارایه نشده، گفت: گزارش این اقدامات به شورای شهر ارائه شده است اما در مورد اینکه در صحن علنی مطرح شود، تصمیمی نداشته‌ایم.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 521103 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟