مداخلات پزشکی پنهانی آرایشگران با هویت های جعلی

به گزارش رکنا، این گروه از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام با هویت‌های جعلی در امور درمانی مداخله می‌کنند که برای سلامت جامعه مخاطره جدی به شمار می‌رود.

این در حالی است که آنان بدون داشتن مدرک و تخصص و تبحر لازم در حوزه پزشکی حتی نسبت به نصب دستگاه‌های پیشرفته و لیرز مبادرت کرده و به امور مربوط به پزشکی می‌پردازند.

مدیر نظارت بر تبلیغات سازمان نظام پزشکی مشهد در این زمینه گفت: طی چند سال گذشته ۵۰۰ دستگاه لیزر وارد مشهد شده است که تعداد اندکی از آن‌ها در مطب پزشکان و مراکز درمانی و زیبایی دارای مجوز فعال هستند و بیشتر آن‌ها در کلینیک‌های زیرزمینی و غیرمجاز یا آرایشگاه‌ها به کار گرفته شده‌اند.

دکتر فهیمه سادات سالاری افزود: این در حالی است که در ماه‌های اخیر دستگاه‌های نظارتی و بازرسی تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا با مداخله‌گران در حوزه پزشکی و زیبایی برخورد جدی داشته و رشد قارچ گونه اینگونه مراکز را متوقف کنند.

آرایشگران اجازه ورود به حوزه پزشکی را ندارند

مدیر نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به استقبال بانوان از حوزه خدمات زیبایی و رشد مراکز غیرمجاز در این زمینه گفت: کلینیک‌های زیرزمینی زیبایی که به صورت غیرمجاز و بدون حضور پزشک یا در قالب یک مکان آرایشگاهی فعالیت می‌کنند، مداخله‌گر پزشکی به شمار می‌روند.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری ارگان‌های ذیربط در قالب نظارت‌های مشترک از طریق گزارش‌ها و شکایات مردمی یا گزارش‌های سازمان‌های نظارتی مانند اداره تعزیرات حکومتی وارد عمل شده و با فعالیت این مراکز برخورد قانونی می‌کند.

وی اظهار داشت: هم اکنون ۲۲ مرکز و کلینیک زیبایی دارای مجوز در محدوده زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حوزه خدمات پوست و زیبایی مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: حیطه فعالیت این کلینیک‌ها مشخص است و در صورت مشاهده تخلف و انجام فعالیت‌های غیر مجاز با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

دکتر انجیدنی از متقاضیان امور زیبایی که بیشتر آنان بانوان هستند خواست برای پیشگیری از خطراتی که سلامتی آنان را تهدید می‌کند فقط به کلینیک‌های دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.

وی با اشاره به برخورد با کلینیک‌های غیر مجاز زیبایی یا آرایشگاه‌های مداخله‌گر افزود: نظارت و بازرسی اینگونه مراکز با همکاری دادگستری و اداره اماکن نیروی انتظامی به طور مستمر انجام می‌شود به طوری که هر ماه ۱۰ تا ۱۵ مورد از این بازرسی‌ها صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده تخلف این مراکز پلمب می‌شود.

وی اظهار داشت: آرایشگران فقط ملزم به پیرایش و ارایه خدمات تاتو در صورت داشتن مدارک لازم و امکانات با رعایت ملاحظات بهداشتی هستند.

دکتر انجیدنی گفت: شهروندان می‌توانند برای طرح شکایت‌ یا ارائه گزارش در زمینه مراکز غیرمجاز زیبایی یا آرایشگاه‌های مداخله‌گر با شماره ۱۹۰ تماس بگیرند که حداکثر طی یک هفته موارد مطرح شده پیگیری و رسیدگی خواهد شد.

آرایشگرهای مداخله‌گر در امور پزشکی پلمب می‌شود

مدیر کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: این نهاد در هر موضوعی که مرتبط با احقاق حقوق شهروندی باشد ورود پیدا می‌کند که یکی از این موارد مداخله در امور درمانی است و با شکایت خصوصی و گزارش‌های مردمی به این تخلفات رسیدگی می‌شود.

حمیدرضا کریم افزود: تعزیرات حکومتی حسب هماهنگی با دادسرای عمومی و انقلاب با متخلفین در حوزه‌های مرتبط با صلاحیت این نهاد با جدیت برخورد و اقدام به پلمب واحدهای متخلف می‌کند.

رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی استان خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این شعبه با هدف برخورد با متخلفان و مداخله‌گران در امور پزشکی از جمله آرایشگران طرح‌های مشترک را با واحد نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پلیس و دادگستری در حال اجرا دارد.

امید جلیلی افزود: در هفته‌های اخیر سه مرکز غیرمجاز زیبایی در مشهد از طریق گشت‌های مشترک مورد شناسایی قرار گرفت و پلمب شد که ۲ مرکز با مجوز آرایشگری فعالیت داشتند.

وی اظهار داشت: این مراکز به ارائه خدمات زیبایی مانند بوتاکس، لیزر، کاشت مو، ماساژ درمانی و لاغری بدون داشتن تخصص و مجوز اقدام می‌کردند.

وی گفت: بر اساس ماده یک و ماده هفت قانون تعزیرات حکومتی مورخ اسفند ۱۳۶۷ ایجاد موسسات پزشکی غیرمجاز توسط اشخاص فاقد صلاحیت از نظر تخصصی جرم است و متخلف به مجازات محکوم می‌شود.

جلیلی افزود: بر اساس این قانون در مرحله اول، تعطیلی موسسه و ضبط تمام ملزومات آن به نفع دولت انجام می‌شود و در مراحل بعدی علاوه بر مجازات‌های مرتبه اول متخلفان به جریمه نقدی، معرفی به دادسرا و برخورد کیفری نیز محکوم خواهند شد.

وی اظهار داشت: این قانون تمام موسسات پزشکی که توسط افراد فاقد صلاحیت اداره می‌شوند و آرایشگاه‌هایی را که در حوزه پزشکی مداخله می‌کنند در بر می‌گیرد.

آگاهی مردم نقش مهمی در برخورد با مداخلات پزشکی آرایشگران دارد

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان خراسان رضوی نیز گفت: سالن‌های آرایشی و آرایشگاه‌ها حق مداخله در امور پزشکی ندارند و بخشنامه‌ها و توصیه‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد به طور مستمر به آنان اطلاع رسانی می‌شود.

امیر دلداری افزود: در حال حاضر حدود ۲ هزار آرایشگاه زنانه دارای مجوز و پروانه در مشهد فعالیت دارند که به طور مستمر در قالب بازدیدهای دوره‌ای بر فعالیت آنها نظارت می‌شود.

وی اظهار داشت: آرایشگاه‌هایی که در حوزه پزشکی مداخله می‌کنند مجوز ندارند و اغلب به صورت زیرزمینی و بدون تابلو و نشان فعالیت داشته و مشتریان خود را از طریق فضای مجازی جذب می‌کنند.

وی گفت: آرایشگران فقط اجازه فعالیت در حیطه آرایش و پیرایش شامل آرایش ناخن، آرایش عروس، اصلاح صورت، آرایشگری زنانه و ترمیم و اصلاح ابرو (تاتو) با روش میکروپیگمانتاسیون را دارند و هرگونه خدمات در خارج از این چارچوب مانند لیزر پوست، لیزر کوچک کردن بینی (پلکسر) و رفع افتادگی پلک جرم محسوب می‌شود.

دلداری با اشاره به گشت‌های روزانه و نظارت بر فعالیت آرایشگران افزود: با همکاری اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی، اداره بهداشت و درمان و اداره اماکن نیروی انتظامی هر روز گشت‌های بازرسی از آرایشگاه‌ها انجام می‌شود و پیگیر شکایات مردمی در این زمینه نیز هستیم.

وی اظهار داشت: آگاهی مردم در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است و شهروندان به جای مراجعه به مراکز زیرزمینی زیبایی یا در پوشش آرایشگاه باید به مراکز مجاز و مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 516650 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟