جزئیات اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال

به گزارش رکنا،  با اشاره به اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم اظهار کرد: این طرح 23 سال پیش از سوی سازمان بهزیستی با هدف پیشگیری از نابینایی و کم‌بینایی و تنبلی چشم کودکان اجرا شد و در واقع کودکان بین سنین 3 تا 6 سال در این طرح شرکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بهترین زمان طلایی برای مداخله و درمان تنبلی چشم زیر 10 سال است، گفت: با اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکانی که مبتلا به تنبلی چشم باشند شناسایی و در نهایت تحت درمان قرار می‌گیرند ضمن اینکه کودکان 3 تا 6 ساله در سال‌های گذشته مورد غربالگری قرار گرفته‌اند باید امسال نیز در این طرح شرکت کنند چرا که ممکن است کودک چهارساله‌ای امسال به عنوان فرد مبتلا به تنبلی چشم شناخته شود در حالی که غربالگری سال گذشته مشکلی نداشته باشد و در واقع هر کودک 3 تا 6 سال باید حداقل سه بار طی این دوران در طرح شرکت کند.

رضازاده اضافه کرد: پیشگیری و درمان تنبلی چشم بسیار ساده است که البته این مستلزم شناسایی کودکانی که به این بیماری مبتلا هستند، بستن چشم، استفاده از عینک و در برخی از مواقع جراحی‌های ساده از فرآیندهای درمان تنبلی چشم محسوب می‌‌شوند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سال گذشته 3 میلیون و 500 هزار کودک (75 درصد از کودکان) در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد حدود 18 هزار نفر بیمار مبتلا به تنبلی چشم شناسایی شدند.

رضازاده اضافه کرد: از ابتدای اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم تا امروز 42 میلیون نفر مورد طرح غربالگری قرار گرفتند که 353 هزار نفر مبتلا به تنبلی چشم بوده‌اند.

وی افزود: در طول سال 2 هزار پایگاه ثابت در مراکز بهزیستی آماده ارائه خدمات در طرح غربالگری چشم هستند که در ماه‌های آبان و آذر تعداد آنها به 40 هزار پایگاه می‌رسد که در همین ارتباط مراکز بهداشت، پایگاه‌های سیار، موقت و مهدهای کودک، مساجد و تمام محل‌هایی که برای مردم دسترسی مناسبی داشته باشند، آماده خدمت رسانی هستند.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه کودکانی که در طرح غربالگری، مبتلا به تنبلی چشم باشند به سطوح بعدی (سطوح 2 و 3) ارجاع داده می‌شوند.

وی در پایان در خصوص هزینه اجرای طرح نیز گفت: در این زمینه هنوز هزینه نهایی تعیین نشده و بزودی اطلاع رسانی می‌شود که البته در سال گذشته هزینه انجام طرح در مراکز دولتی و غیر دولتی تا حدودی تفاوت داشت و غربالگری کودکان در مراکز دولتی 2000 تومان و در مراکز غیر دولتی با استفاده از چارت ای 2500 تومان و با استفاده از دستگاه 5 هزار تومان بود که شاید امسال هم همین ارقام اخذ شود که در نهایت اعلام خواهد شد.

رضازاده همچنین به پرداخت یارانه از سوی سازمان بهزیستی برای افرادی که توان پرداخت هزینه طرح غربالگری تنبلی چشم را ندارند اشاره کرد و گفت: در همین زمینه نیز هزینه اجرای طرح برای این خانواده‌ها از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 512161 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟