وضعیت نامناسب سرویس دهی در مدارس بندرعباس

به گزارش رکنا ، درحالی اول مهر، دانش آموزان روانه مدارس شدند که باز نشدن قفل درب ورودی سرویس مدارس، خیابان های منتهی به مدارس در بندرعباس را پرترافیک کرد.

متاسفانه در هفته های اخیر موضوع سرویس مدارس در بندرعباس به یکی از موضوعات پرچالش برای والدین دانش آموزان، مدارس، شرکت های سرویس مدارس تبدیل شد

حتی با پایان یافتن شهریور و فرارسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، بسیاری از والدین نتوانستند با شرکت های سرویس مدارس قرارداد ببندند و خودشان مجبور شدند فرزندان شان را با خودروی شخصی، دربستی، آژانس، سرویس آزاد و... به مدرسه ببرند که همین موضوع باعث افزایش ترافیک در شهر شد و خیابان ها در اول صبح نخستین روز از مهرماه، ترافیک های چندصدمتری را نیز تجربه کردند و وقت و بنزین زیادی در این ترافیک سوخت وهدر رفت.

از طرفی دیگر همچنان در جلوی مدارس و در خیابان های مختلف حفاری ها ترمیم نشد و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برای رانندگان، دانش آموزان و مدیران مدارس شد. والدین نیز نسبت به این وضعیت گلایه مند شدند و خواستار اتخاذ تدابیر لازم توسط مسؤولان مربوطه شدند.

گرچه مسؤولان وعده دادند که شرایط برای بازگشایی مدارس آماده است، اما در واقع اینگونه نشد و مشکلات زیادی همچنان پابرجاست که این موضوع باعث شد والدین و دانش آموزان، مهرماه را تلخکامی آغاز کنند.

گلایه والدین

والدین دانش آموزان در هفته های اخیر روزهای پر استرسی را تجربه کردند و تلاش بسیاری از آنها برای گرفتن سرویس مدرسه بی نتیجه ماند و برخی مجبور شدند از سرویس های غیرمجاز و خودروهای خودشان برای انتقال فرزندان شان به مدرسه استفاده کنند و برخی هم مجبور شدند دانش آموزان را در اولین روز مهر به مدرسه نفرستند تا ببینند مشکل سرویس مدرسه توسط مسؤولان برطرف می شود یا خیر.

شرکت ها قرارداد نمی بندند

یکی از والدین با بیان اینکه حتی پس از چند هفته پیگیری نتوانستم برای فرزندم سرویس مدرسه بگیریم و شرکت ها می گویند آموزش و پرورش اعلام کرده است که قرارداد نبندیم؛ می گوید: به همین خاطر مجبور شدم امروز را مرخصی بگیرم تا فرزندم را با خودروی شخصی به مدرسه برسانم و ظهر هم اورا برگردانم.

حالا ببینید اگر مثل سال های قبل سرویس مدارس بود، هر شخصی مجبور نبود با خودروی شخصی به سمت مدرسه بیاید که هم ترافیک ایجاد شود و حدود یک ساعت مسیر ربع ساعته را طی کند و هم سوخت هدر رود و بسیاری مجبور شوند، مرخصی بگیرند. البته شنیدم که برخی هم مجبور شدند فرزندشان را در اول مهر به مدرسه نفرستد تا مشکل سرویس مدرسه برطرف شود.

حفاری‌های رها شده

برخی از والدینی هم که فرزندانشان را با خودروی شخصی یا آژانس به مدارس بلوار سیدمصطفی خمینی(ره) بندرعباس آورده اند هم از یک طرف حفاری جلوی مدارس را نشانم می دهند که از چند هفته قبل بوده و رها شده اند و هم ترافیک سنگینی که از ساعت شش و نیم تا بعد از هفت و نیم صبح ایجاد شده و از طرفی حذف خدمات‌دهی سرویس مدارس از بسیاری از شرکت های فعال در این بخش را نشانه بی مسؤولیتی متولیان مربوطه می دانند که باعث شده است والدین حتی در نخستین روز بازگشایی مدرسه با مشکل مواجه شوند و ای کاش استاندار، فرماندار، شهردار، مدیرکل آموزش و پرورش، پلیس راهنمایی و رانندگی و... می آمدند واین وضعیت اسفناک را می دیدند که هیچ تدبیری برای بازگشایی مدارس اندیشیده نشده است و فقط دغدغه های والدین بیشتر شده است.

با دربستی آمدیم

در حالی که یکی از والدین می‌گوید مجبور شده فرزندش را با دربستی به مدرسه بیاورد و ظهر هم برای بردن دانش آموزش خود باید با دربستی بیاید و برگردد که امروز حداقل سه ساعت از وقتش را برای آوردن و بردن فرزندش به مدرسه در ترافیک بگذراند و از آن طرف موفق به انعقاد قرارداد برای سرویس مدرسه نشده است

یکی دیگر از والدین می‌گوید: در چندسال گذشته با سرویس مدرسه دارای آرم و علائم فرزند خود را به مدرسه می برده است و امسال مجبور شده با یک راننده ای به صورت آزاد توافق کند که فرزند او و دو همسایه اش را ببرد و بیاورد که خودش هم می‌داند امنیت لازم در چنین خودروهایی وجود ندارد.

حداقل سرویس‌های مدارس دارای آرم و علائم شنیده ام که آموزش هایی را می بینند و مطمئن هستیم که نوع برخورد چنین راننده‌هایی با فرزندانمان بهتر است. اما متاسفانه امسال نتوانستیم از این سرویس ها استفاده کنیم و نمی‌دانیم به کدام سازمان و یا نهادی مراجعه کنیم. شما مشکلات والدین را بنویسید، شاید چاره‌ای اندیشیده شد.

گلایه راننده سرویس مدرسه

یکی از رانندگانی که سال گذشته از طریق یکی از شرکت‌ها اقدام به جابجایی دانش آموزان می‌کرد هم می‌گوید: امسال تا اواخر شهریور بلاتکلیف بودیم و مجبور شدم دیگر با شرکت کار نکنم و خودم با والدین تعدادی از دانش آموزان صحبت کنم و فرزندان شان را جابجا می‌کنم.

به کجا شکایت کنیم؟

برخی از والدین از وضعیت پیش آمده که منجر به بی نظمی در حوزه سرویس مدارس شده است هم ناراضی هستند و می‌گویند، با این وضعیت اگر مشکلی با راننده پیش آمد و یا راننده مرتب نیامد و اختلالی در رفت و آمد فرزندمان به مدرسه بوجود آمد، نمی‌توانیم به جایی شکایت کنیم. معلوم نیست چرا امسال سرویس‌های مدارس خدمات مناسبی ندارند؟

پاسخگو نیستند

مادر یک دانش آموز هم که فرزندش در یک مدرسه غیرانتفاعی تحصیل می کند هم می گوید: بارها برای بستن قرارداد به شرکتی که دوسال است از آنجا خدمت دریافت می‌کنم رفته ام، اما گفته اند که به آنها اعلام شده قرارداد نبندند و از طریق سامانه سپند ثبت نام کنند.

پس از چند روز پیگیری توانستم در این سامانه ثبت نام کند و در روز 30 شهریور از شرکت تماس گرفته اند که برای انعقاد قرارداد مراجعه کنم و شرکت فعلا مبلغی را به عنوان علی الحساب از والدین دریافت می‌کند تا زمانی که نرخنامه مشخص شود. واقعا برای کارمندان سخت است که خودشان فرزندشان را از مدرسه بیاورند. اگر سرویس مدرسه باشد، خیال مان راحت تر است. نمی‌دانم چرا امسال وضعیت این گونه شده است وهیچ‌کس هم خود را پاسخگو نمی‌داند.

مگر نرخنامه اعلام نشد؟

خانمی دیگر هم که به یکی از شرکت ها مراجعه کرده و وقتی می‌شنود که نرخنامه هنوز اعلام نشده است، می گوید من خودم در روزنامه خواندم که نرخنامه به تصویب رسیده و اعلام کرده اند و نمی‌دانم برچه اساسی شرکت می‌گوید هنوز نرخنامه اعلام نشده است.

نارضایتی از نرخنامه

یکی دیگر از والدین می‌گوید گویا برخی از رانندگان از نرخ فعلی کرایه سرویس مدرسه ناراضی هستند و نمی‌خواهند با این نرخ اقدام به جابجایی سرویس‌های مدرسه کنند، اما واقعا والدین هم مشکل مالی دارند و خانواده ای که بخواهد دو یا سه فرزندش را با سرویس به مدرسه بفرستد، هزینه مالی زیادی بر آنها تحمیل می‌شود. البته سرویس های آزاد ارزان‌تر خدمات می‌دهند، ولی با سرویس‌های مدرسه زیرنظر شرکت‌ها خیال مان راحت است. اما انتظار داریم نرخ شان هم طوری گران نشود که مردم ترجیح دهند از سرویس های آزاد استفاده کنند.

دریافت هزینه اضافه

برخی از والدین هم می گویند که برخی شرکت ها با آنها قرارداد می‌بندند، اما بیشتر از نرخ مصوب از والدین مطالبه می‌کنند و بیشتر والدین هم با این شرایط پیش آمده مجبورند قرارداد را امضاء کنند تا فرزندان شان از مدرسه باز نمانند. آنها خواستار نظارت بیشتر دستگاه‌های نظارتی در این حوزه هستند.

آموزش فدای سرویس مدرسه

یکی از مدیران مدارس نیز از وضعیت موجود در حوزه سرویس مدارس اظهار گلایه کرد و گفت: این موضوع باعث شده است که والدین بطور مرتب به مدرسه و شرکت‌ها برای سرویس مدارس مراجعه می‌کنند و ما، والدین و شرکت ها در این بخش بلاتکلیف هستیم و از طرفی تمام وقت مان در این حوزه هدر می‌رود واز موضوعات آموزشی و برنامه‌ریزی در این بخش عقب مانده ایم. مدیران مدارس را نباید با موضوع سرویس مدرسه بگونه ای ارتباط داد که از وظیفه ذاتی مان در این حوزه باز بمانیم.

بلاتکلیفی شرکت‌ها

برخی از مدیران شرکت ها هم می‌گویند: آموزش و پرورش چندهفته قبل به آنها اعلام کرده بودکه نمی‌توانند با والدین قرارداد ببندند و انعقاد قرارداد بایستی پس از ثبت نام رانندگان، مدارس و والدین در سامانه سپند، در مدرسه انجام شود و پول به حساب مدرسه واریز شود که مشمول بیمه و مالیات می‌شود و مشخص نیست این بیمه و مالیات هزینه‌های واریزی را چه کسی بایستی بپردازد.

بعد از پیگیری ها و نامه نگاری با استانداری، فرمانداری، آموزش و پرورش و حمل ونقل شهرداری، مدیرکل آموزش و پرورش اعلام کردکه شرکت‌ها فقط با مدارس غیردولتی می توانند قرارداد ببندند و پول هم به حساب شرکت واریز شود و مدارس دولتی بایستی هزینه به حساب مدرسه واریز شود.

از طرفی حتی برخی از مدارس هم حاضر نیستند به حساب آنها واریز شود و از طرفی مشخص نیست اگر کرایه‌ها به حساب مدرسه واریز شود، آنها کی برمی‌گردانند تا ما بتوانیم به رانندگان پرداخت کنیم.

از طرفی دیگر رانندگان از کرایه‌ها ناراضی هستند و حاضر نیستند با این نرخ کرایه کار کنند و اگر ما قرارداد ببندیم و بگوییم که نرخ افزایش می‌یابد و این اتفاق نیفتاد، سرویس‌ها هم دانش آموزان را نمی‌برند و هرج و مرج و نارضایتی بیشتر می‌شود.

شرکت ها نیز بلاتکلیف مانده اند و به همین دلیل تعدادی از شرکت ها با شرایط موجود از ادامه فعالیت شان انصراف داده اند ودرنامه ای هم انصرافشان را به متولیان مربوطه اعلام کرده اند.

البته تلاش کردیم با متولیان مربوطه نیز گفت و گو کنیم که پیگیری‌های مان بی نتیجه ماند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 505238 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟