آنفلوانزا و نیوکاسل؛ ارمغان قاچاقچیان پرندگان شکاری

دو ویروس نیوکاسل و آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان هر ساله تعداد قابل توجهی از پرندگان وحشی و اهلی را قربانی می‌کند؛ دو ویروسی که به گفته مسئولان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت، منشاء ورود آن به کشور پرندگان مهاجر است و تنها راه چاره مهار آن، دوری از کانون‌های تراکم این پرندگان.

علی برهانی‌کیا می‌گوید: آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان و نیوکاسل دو بیماری ویروسی اندمیک هستند که در ایران در میان پرندگان بومی، مهاجر، شکاری و طیور تجاری شیوع بسیاری دارند. این دو بیماری در تمام طول سال وجود دارند اما با شروع فصل سرما و فرا رسیدن پاییز شیوع بیشتری پیدا می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه در میان پرندگانی که برای درمان ارجاع می‌شوند، چه آنها که به صورت مصدوم در طبیعت مشاهده شده‌اند و چه آنها که توسط اشخاص نگهداری می‌شوند این دو ویروس به وفور شناسایی و جداسازی می‌شوند.

این دامپزشک درباره نحوه ورود این دو ویروس به کشور یادآور می‌شود: منشاء ورود این دو بیماری، پرندگان مهاجر هستند. اما حالا دیگر این دو بیماری در کشور ما هم مانند بسیاری از کشورها بومی شده‌اند. با این حال با فرا رسیدن فصل سرما از یک سو، کاهش شدت نور خورشید و از سوی دیگر تراکم پرندگان مهاجر که به تالاب‌های کشور وارد می‌شوند این دو بیماری را در کشور گسترش می‌دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 496258 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟