عضو شورای شهر تهران توسط برخی متعرضان باغ‌های تهران تهدید شد

به گزارش رکنا، زهرا صدراعظم نوری در نشست خبری خود با اشاره به لغو مصوبه برج باغات و در ادامه تصویب مصوبه خانه باغ اظهار کرد: با آغاز به کار شورای پنجم اعضای شورا تاکید ویژه‌ای بر حفظ و گسترش فضای سبز و باغات داشتند و بر همین اساس مصوبه برج باغات را لغو کردند.

وی افزود: بر همین اساس اعضای شورای شهر تهران مصوبه‌ای تحت عنوان خانه باغ به تصویب رساندند که این مصوبه به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری رسید و این نهاد نیز بر اساس ماده 14 قانون شهری این مصوبه را تصویب و در نهایت به شورا و شهرداری ابلاغ کرد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: موضوعی که در ارتباط با مصوبه خانه باغ و لغو مصوبه برج باغات مطرح بود تعداد پروند‌ه‌هایی بود که در زمان مصوبه برج باغات وجود داشت و باید این پرونده‌ها رسیدگی و بررسی می‌شد.

صدراعظم نوری ادامه داد: براساس آخرین پیگیری‌ها مشخص شد 472 پرونده تا قبل از لغو مصوبه برج باغات از سنوات گذشته وجود داشت که در نهایت 62 پرونده از 473 پرونده اشاره شده تمامی عوارض خود را در ارتباط با ساخت و ساز پرداخته بودند و این عوارض نیز در سامانه‌ای ثبت و ضبط شده بود.

وی گفت: بر همین اساس کمیسیون سلامت و معماری شورای شهر تهران و همچنین کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری اقدام به بررسی 473 پرونده کردند و مشخص شد که 411 پرونده نمی‌توانند به هیچ عنوان اقدام به دریافت پروانه ساخت و ساز کنند و فقط 62 پرونده شرایط دریافت پروانه را داشتند.

وی گفت: البته چیزی که ما مصوب کردیم این بود که شرایط این 62 پرونده مورد بررسی و کارکارشناسی قرار بگیرد و در کمیسیون مربوط به باغات این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و این 62 پرونده به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شدند بخش اول از این پرونده‌ها، باغاتی بودند که ارزش اکولوژیک را نداشتند، دسته دوم پرونده‌هایی بودند که باغات به دلیل وسعت امکان جابجایی و توده‌گذاری و تغییر نقشه را نداشتند و در نهایت پرونده‌هایی بودند که ارزش اکولوژیک بالایی داشتند و به هیچ عنوان نمی‌توان از این مهم گذشت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در نهایت باید با 3 پرونده جداگانه 3 رفتار جداگانه انجام می‌گرفت و بر همین اساس ما به شهرداری تهران ابلاغ کردیم نسبت به باغاتی که ارزش اکولوژیک بالایی داشتند اقدام کند و در واقع شهرداری تهران ملزم به تملک یا تهاتر این باغات شدند که از نمونه های آن می‌توان به باغ وثوق‌الدوله در منطقه 14 و باغ عبقری در منطقه 2 اشاره کرد.

صدر اعظم نوری ادامه داد: این دو باغ اشاره شده در اختیار بنیاد مستضعفان قرار داشت که با توجه به تاکید شورای شهر تهران شهرداری تهران نسبت به تملک این دو باغ اقدامات خود را انجام و در نهایت این دو باغ در حال حاضر مورد تملک شهرداری قرار گرفته است.

وی در ادامه به برخی از اعتراضات فرمانداری به تعدادی از پرونده‌های اشاره شده پرداخت و گفت: در همین زمینه ما تلاش کردیم مسائل را دور از حواشی با برگزاری جلسات مرتفع کنیم که این کار هم انجام گرفت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ارتباط با این سوال که آیا در فرآیند بررسی پرونده‌های باغ یا غیرباغ بودن آنها در کمیسیون ماده 7 از سوی برخی از افراد مورد هجمه و یا تهدید قرار گرفته است یا خیر گفت: به هر حال این موارد بوده و هست و این در حالیست که نیروهایی که ما در مناطق در ارتباط با کمیسیون ماده هفت مورد استفاده قرار گرفته‌ایم افرادی هستند که به لحاظ کاری سالم و از نظر کارشناسی افراد خبره‌ای هستند و بنده نیز در تمام شرایط از آنها دفاع کرده‌ام و خواهم کرد.

وی همچنین در ارتباط با موضوع انتقال صنایع آلاینده و صنعتی از شهر تهران گفت: بر اساس مصوبه دولت این صنایع باید در شعاع 120 کیلومتری مستقر به فعالیت‌های خود ادامه دهند شهرداری نیز در این زمینه تاکید ویژه‌ای بر این مصوبه داشته و دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که شهرداری تهران پیگیری کرده است انتقال چنین صنایعی به خارج از شهر تهران است. این صنایع باید در شهرک‌های صنعتی ادامه و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. انتقال برخی از صنایع مزاحم در منطقه 15 یکی از مواردی بوده که شهرداری تهران آن را انجام داده است.

وی همچنین در ارتباط با وسعت باغات در شهر تهران گفت: بیشترین باغات در منطقه یک تا 5 و همچنین بخشی از منطقه 22 قرار دارند که در واقع شهرداری تهران تاکید ویژه‌ای بر حفظ و حراست از این باغات داشته و دارد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در پایان در ارتباط با موضوع رفت و روب شهر تهران گفت: تهران را باید یکی از شهرهای تمیز دنیا دانست و البته شاید در برخی از امکان و محل‌ها شاهد معضل پسماند باشیم اما در کل شهر تهران را باید شهری تمیز دانست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 494901 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟