منزل شاملو خانه - موزه می شود؟!

در طول ده روز گذشته با انتشار خبرهایی به نقل از همسایگان این خانه‌ تاریخی که مجوز تخریب و گودبرداری آن صادر شده، صحبت‌های مختلفی براساس ارزش‌های بنا از نظر مکان رویداد بودن بنا به خاطر سرودن شعر معروف «آیدا» توسط شاملو و زندگی یکی دو ساله‌ او در این خانه و بالاتر از آن، معماری ارزشمند بنا مطرح شدند.

هر چند در طول روزهای گذشته مسوولان مختلفی از شهرداری تا شورای شهر صدور این مجوز را رد کردند و از سوی دیگر میراث فرهنگی در نامه‌های مختلفی درخواست حفاظت از خانه را مطرح کرد، اما محمد رضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی – درخواست دیگری از مالک این خانه‌ی تاریخی دارد.

او می‌گوید: این خانه را با عنوان «خانه-موزه شاملو» می‌توان تغییر کاربری داد. این خانه و امثال آن را به خانه‌ شاعران و شخصیت‌های ادبی و هنری در کشور می‌توان تبدیل کرد.

وی با اشاره به این‌که به نظر می‌رسد در اکثر مواقع به قابلیت این نوع خانه‌های تاریخی هیچ فکری نمی‌شود، ادامه می‌دهد:‌ این در حالی است که ما می‌توانیم در هر نقطه و بنای تاریخی به این نوع از خانه‌ها به اهلیت اهالی آن خانه فکر کنیم. وقتی اهلیت یک خانه منسوب به کسی است، همان خانه نشانی مالک آن را در خود دارد، بنابراین نباید به کاربری دیگری غیر از آن‌چه که اهلیت خانه را نشان دهد، فکر کنیم.

او اضافه می‌کند: معتقدم اگر چنین شخصیت‌هایی حتی در منطقه‌ای شلوغ زندگی کنند، آن خود یک نشانه است و می‌گوید که فلان شخصیت مهم این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کرده، بنابراین آن دست‌کم در دوره‌ای مهم بود، هویت داشته و حتی می‌تواند وضعیت مالی یک نقاش، شاعر یا هر شخصیت دیگری را نشان دهد.

مدیر اداره کل موزه‌ها با بیان این‌که توصیه‌ام به مالک این خانه، تبدیل این بنای تاریخی به خانه - موزه «شاملو» است تا این فضا بماند، ادامه می‌دهد: چون معتقدم ارزش و افزوده‌ی نگه داشتن این خانه و ایجاد چنین کاربری، از تخریب کردن و نوسازی آن بسیار بیشتر است، چون ارزش خانه برای او دو برابر می شود، تا این‌که بخواهد زمینِ خانه را با فلان قیمت بفروشد.

کارگر با تاکید بر این‌که این خانه باید حفظ شود، اظهار می‌کند: همیشه برای تخریب زمان هست، اما وقتی یک خانه‌ تاریخی با چنین ارزش‌هایی تخریب شد، مالک دیگر هیچ فرصتی برای بازگرداندن آن اصالت‌ها را ندارد.

در نامه‌ای که هشتم مرداد پرهام جانفشان - مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران- به صورت مجزا به شهرداری منطقه ۶، دفتر شورای شهر تهران و معاونت شهرسازی نوشته، اعلام کرده است: «پیرو گزارش واصله، خانه‌ای واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی نبش کوچه خسرو، که مدتی نیز احمد شاملو شاعر معاصر در آن اقامت داشته، در معرض تخریب قرار گرفته است.

با توجه به این‌که خیابان مذکور در روز جهانی صنایع دستی با حضور علی اصغر مونسان - معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - و پیروز حناچی - شهردار تهران - به عنوان "گذر صنایع دستی" نامگذاری شد و از این جهت نیز دارای جایگاه ویژه‌ای شده است و نظر به این‌که ساختمان مذکور واجد ارزش‌های معماری بوده و با روش‌های بدیع دوره‌ای از معماری پایتخت از جمله بالکن‌سازی، ایجاد قوس در تقاطع خیابان‌های استاد نجات‌اللهی و خسرو، استفاده از پوشش تیرآهن گم و همچنین استفاده از آجر معروف به بهمنی و در و پنجره‌های چوبی از شاخصه های آن محسوب می‌شود. لذا حفاظت و نگهداری و بهسازی آن ضمن ارتقای کیفی منظر این خیابان، تاکیدی است بر حفظ باقیمانده ارزش‌های هویت‌ساز این محور فرهنگی – تاریخی. موجب امتنان است دستور فرمائید از صدور هر گونه مجوز تخریب و نوسازی این پلاک خودداری به عمل آید و مالک جهت مشاوره به این اداره کل هدایت شود.» برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 494169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟