برگزاری نشست هم اندیشی اجرای آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان

به گزارش رکنا ، در این جلسه که با موضوع چالش های اجرای آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان تشکیل شد، نمایندگان دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به ارائه نقطه نظرات خود پیرامون اجرای طرح پرداختند.

نمایندگان کلینیک آوای باران، خیریه قلب سفید، انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی)، موسسه خیریه نیک گامان، شبکه یاری کودکان کار و خیابان، یاری گران کودکان کار پویا، انجمن پرنده درخت کوچک، موسسه مهر و ماه، انجمن حمایت از کودکان کار، جمعیت امام علی (ع)، شبکه رشد فراگیر، موسسه صبح رویش، انجمن علمی حقوق کودک ایران، موسسه رویش نهال جوان انجمن حمایت از حقوق کودکان و نمایندگان بهزیستی، استانداری تهران، فرمانداری تهران، شهرداری تهران و اداره اتباع وزارت کشور از جمله حاضرین در این نشست بودند.

در این جلسه که با حضور عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک تشکیل شد، ضمن استماع نظرات مجریان طرح و منتقدان آن، مقرر شد ضمن پیگیری تسریع در تصویب آیین نامه حمایتی کودکان کار و خیابان، با برگزاری جلسات هم اندیشی هر چه بیشتر از ظرفیت سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان بهره گیری شود.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در جمع بندی نقطه نظرات شرکت کنندگان در این جلسه گفت: همه شرکت کنندگان اتفاق نظر دارند که حق کودکان است که در خیابان نباشند. همه متفق القولند که کودکان باید ساماندهی شوند لیکن با برنامه ای جامع، اما اختلاف نظر در شیوه اجراست. مرجع ملی به عنوان نهاد هماهنگ کننده و ناظر بر این باور است که در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان نه مسئولان سازمان های دولتی بخوبی به وظایف و تکالیف قانونی خود عمل کرده اند و نه سازمان های غیر دولتی و سمن ها؛ برای انجام این مهم همه باید به صحنه بیایند. کودک کار و خیابان یک پدیده اجتماعی است و مدیریت آن به کار کارشناسی و نگاه همه جانبه نیاز دارد. همه باید به صحنه بیایند چون حضور کودکان در خیابان یعنی نقض حقوق آنان. در خصوص شیوه اجرا اختلاف نظر وجود دارد آنچه برای ما مهم است در نظر گرفتن مصالح عالیه کودکان و اجتناب و پرهیز از اقداماتی است که منجر به نقض حقوق کودکان می شود.

عباسی افزود: گزارش های سازمان بهزیستی و سمن‌ها حکایت از آن دارد که اکثر کودکان کار و خیابان از اتباع دیگر کشورها هستند و گروههای مافیایی کارگردان این صحنه هستند در عین حال که اعتقاد داریم هیچ تفاوتی بین کودکان ایرانی و خارجی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران با نگاه یکسان به آنها می نگرد و با نگاه سیاسی امنیتی و قضایی نمی توان یک پدیده اجتماعی را مدیریت کرد اما شناسایی و برخورد با گروه‌های مافیایی و پشت صحنه نیازمند نگاه سیاسی و امنیتی و قضایی است که از وظایف وزارت کشور، نیروی انتظامی و قوه قضاییه است. سخن ما یک جمله است؛ رعایت حقوق کودکان همیشه، همواره و همه جا.

در پایان این نشست مقرر شد کارگروهی مشترک از نمایندگان دستگاه‌های دولتی و نهادهای غیر دولتی و سمن‌ها موضوع را پیگیری و نتیجه را به مقامات گزارش نمایند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 492910 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟