آبیاری 7هزار هکتار مزارع خراسان رضوی با فاضلاب

آبیاری مزارع با فاضلاب خام؛ تهدیدی برای خاک
«محمدابراهیم بهبودی»مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه هم اکنون 7 هزار و 460 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان با فاضلاب و پساب غیراستاندارد آبیاری می‌شود، افزود: آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب را می‌توان به2 بخش آبیاری با فاضلاب خام و فاضلاب تصفیه شده، به شکل غیراستاندارد تقسیم کرد که بر این اساس 5 هزار و 60 هکتار از مزارع با پساب‌های غیر استاندارد آبیاری می‌شود. بیشترین سطح از این گستره با مساحت 4 هزار و 300 هکتار در مشهد قرار دارد و شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و تربت حیدریه به ترتیب رتبه‌های بعدی را در این زمینه دارند.
وی ادامه داد: سبزوار دارای 530 هکتار از این کشتزارها، نیشابور 120 هکتار و تربت حیدریه نیز 110 هکتار از این نوع مزارع هستند که با فاضلاب تصفیه شده غیراستاندارد آبیاری می‌شوند.
آبیاری 2400 هکتار کشتزار با فاضلاب خام
بهبودی به آبیاری غیرمجاز با فاضلاب خام در 2 هزار و 400 هکتار از زمین‌های کشاورزی خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز مشهد با یک هزار و 260 هکتار بیشترین سطح زمین زراعی را دارد که شاهد تخلیه فاضلاب در آن هستیم و بشدت در این زمینه نگرانی وجود دارد.
هرگونه فروش آب از حوزه کشف رود غیرمجاز است
«محمد عرفانی»معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با بیان این مطلب که هرگونه فروش آب از محدوده کشف رود، به دلیل آلودگی بالا، غیرقانونی اعلام شده، افزود: حجم بالای تخلیه فاضلاب صنعتی و غیربهداشتی به کشف رود موجب افزایش میزان آلودگی در پساب موجود در این محدوده شده است. «علی اصغر حسنی»مدیر گروه بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه تشکیل کارگروه نجات «کشف رود» در استانداری خراسان رضوی نقطه آغاز مهمی برای هماهنگی تشدید برخورد با متخلفان این بخش است، افزود: حضور دستگاه‌های مختلف در کارگروه و ایجاد هماهنگی و همسو شدن در شناسایی تخلفات و برخورد با متخلفان بهترین اتفاق در این زمینه است. حسنی با بیان اینکه تا کنون بیش از 3 هزار پرونده معرفی متخلفان به دستگاه قضایی تشکیل شده، افزود: در برخورد با متخلفان این بخش، به هیچ وجه اغماضی صورت نمی‌گیرد، زیرا فعالیت آنان سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد. 
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 492734 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟