طی سال های اخیر موضوع تشکیل پلیس گمرک مدام از تریبون های رسمی اعلام و رسانه ای شد و طرح موضوع "استقرار پلیس در گمرک" به منظور پیشگیری و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته در مبادی رسمی کشور واکنش های متعددی را در پی داشت و مقاومت هایی نیز در این زمینه صورت گرفت، تا جایی که برخی گمانه زنی ها حکایت از این داشت که شاید اجرایی شدن این طرح در حد " حرف " باقی بماند و یا در گذر زمان دستخوش فراموشی شود و یا شاید نیازمند بازه زمانی طولانی برای توافقات بین بخشی، ساختاربندی، تربیت نیروی متخصص، بودجه بندی، تجهیز به امکانات ... باشد، در میان تمام اظهار نظرها و واکنش ها، سردار" محمدرضا مقیمی" رئیس پلیس وقت آگاهی ناجا، فعالیت پلیس در گمرک را منوط به "موافقت دولت"خواند و از وزیر وقت اقتصاد و دارایی خواست که ساز وکار آن را فراهم کند.

وی در زمانی که ریاست پلیس آگاهی ناجا را برعهده داشت، درباره سرانجام استقرار پلیس در گمرک، طی اظهاراتی اعلام کرد: بر اساس ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح یکی از درخواست های ما این است که در مجموعه کمرگ مستقر شویم و در همین راستا از وزیر اقتصاد و دارایی و دولت می‌خواهیم که ساز و کار استقرار پلیس را فراهم کنند تا ما بتوانیم در این زمینه وظایف خود را انجام دهیم.

سردار مقیمی با بیان اینکه حضور پلیس گمرک نه به معنای کنترل یکدیگر،‌ بلکه در راستای افزایش هم افزایی خواهد بود، افزود‌: ممکن است در برخی از موارد مشکلاتی در خصوص کنترل ورود و خروج کالا در گمرکات وجود داشته باشد که ما امیدواریم با استقرار پلیس گمرک بتوانیم این مشکلات را حل کرده و به دوستانمان در گمرک کمک کنیم.

این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه پلیس گمرک خواسته‌ای است که از سوی ناجا مطرح شده و ستاد کل نیروهای مسلح نیز در این زمینه ابلاغیه دارد، خاطر نشان کرد: امیدواریم که این مسئله هر چه‌ زودتر مورد موافقت وزیر اقتصاد، سازمان گمرک و سازمان بنادر نیز قرار گرفته و ما بتوانیم فعالیت‌مان را در مبارزه با قاچاق کالا در این فضا نیز انجام دهیم. البته در حال‌ حاضر نیز ما در حد شرایطی که وجود دارد نظارت‌های خود را در این خصوص انجام می‌دهیم.

در میان تمام کش و قوس ها و اظهار نظرها برای تشکیل پلیس گمرک به عنوان اقدامی منسجم و جدی در راستای مبارزه با قاچاق، فروردین سال جاری بود که سردار " حسین اشتری "؛ فرمانده ناجا طی حکمی سردار "محمدرضا مقیمی" را به سمت رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا منصوب کرد.

اراده جدی ناجا برای برخورد با مخلان اقتصادی

مسئولیتی خطیر که از عزم و اراده جدی نیروی انتظامی برای برخورد با جرایم اقتصادی، مقابله قاطعانه با قاچاق و .. خبر می داد، تا آنجا که سردار "حسین اشتری" درباره دلیل تشکیل پلیس امنیت اقتصادی، گفت: با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت رونق تولید و اقتصاد مقاومتی، تشکیل پلیس امنیت اقتصادی در نیروی انتظامی مطرح و موضوع به ستاد کل نیروهای مسلح پیشنهاد شد.

وی افزود: بعد از مطرح شدن این درخواست، ستاد کل نیروهای مسلح هم موافقت خود را با تشکیل پلیس امنیت اقتصادی اعلام کرد و در نهایت ما این جایگاه را در ناجا ایجاد و راه اندازی کردیم.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: امیدوارم که بتوانیم با قدرت و اشراف بیشتر با مفاسد اقتصادی برخورد کنیم و از طرفی هم بتوانیم آنجایی که برای کمک به رونق تولید و اقتصاد مقاومتی حضور پلیس لازم باشد، با تمام توان حضور داشته باشیم.

سردار اشتری تصریح کرد: امید دارم بعد از فعالیت پلیس اقتصادی در جامعه، مردم هم کم کم نتیجه این پلیس تخصصی را ببینند و همچنین شاهد رونق کسب و کار در حوزه‌های اقتصادی باشیم.

پلیس امنیت اقتصادی به چه کار می آید؟

پس از تشریح چرایی تشکیل پلیس امنیت اقتصادی از لسان فرمانده ناجا، سردار "محمدرضا مقیمی" این بار در قامت رئیس پلیس امنیت اقتصادی کشور، "پیشگیری از وقوع جرم" را هدف اصلی پلیس امنیت اقتصادی ناجا دانست و اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی تنها به دنبال مبارزه با جرایم اقتصادی نیست.

وی با بیان اینکه قبل از اینکه فضای جرم به وجود بیاید، همان ابتدا با هشدارهای لازم وارد عمل می شویم، افزود: در راستای اجرای فرامین مقام معظم رهبری در خصوص ورود موثر نیروی انتظامی به حوزه امنیت اقتصادی، مجوز ایجاد این پلیس توسط ستاد کل نیروهای مسلح به ناجا ابلاغ شد.

این مقام ارشد انتظامی با تاکید بر اینکه ایجاد این پلیس موجب برقراری امنیت اقتصادی می‌شود، ادامه داد: با توجه به اینکه حوزه اقتصادی دارای پیچیدگی ها و گستردگی های خاصی بوده و مفاسد اقتصادی در آن رو به افزایش است، این پلیس تخصصی تشکیل شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تصریح کرد: در پلیس امنیت اقتصادی به دنبال این هستیم که با سیاست های جدید، طرح و برنامه ریزی، بیشتر به امور پیش بینی، کنترل، پیشگیری، شناسایی، مقابله، کشف فعالیت و جرایم اقتصادی بپردازیم.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم با اقدامات عملیاتی و مناسب، فضایی به وجود آوریم که بتوانیم سیاست ها و طرح های لازم را ابلاغ و برای جلوگیری، کشف جرایم و مفاسد اقتصادی و در نهایت دستگیری مجرمان اقدام کنیم.

سردار مقیمی با بیان اینکه به تمامی دستورالعمل ها که با موضوعات اقتصادی در ارتباط هستند، نظارت و کنترل داریم، افزود: با سازمان هایی که درگیر موضوعات اقتصادی هستند از جمله گمرکات و مبادی مرزی بیشتر در تعامل و ارتباط هستیم.

وی یادآور شد: استقرار پلیس گمرک در مبادی رسمی کشور و کنترل بر فرآیندهای تجاری نیز از جمله وظایف پلیس امنیت اقتصادی کشور است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا تصریح کرد: باید سعی ما بر این باشد لطمه ای بر امنیت اقتصادی وارد نشود، رونق اقتصادی به دنبال اقتصاد سالم به وجود می آید بنابراین با نظارت و کنترل باید به دنبال ایجاد کسب و کار حلال باشیم.

وی با تاکید بر اینکه "شناسایی" جزء ماموریت های پلیس امنیت اقتصادی است، خاطر نشان کرد: در این حوزه باید با کنترل، نظارت و شناسایی از ورود مفسدان اقتصادی که سبب از بین بردن کسب و کار و درآمد حلال می شوند، جلوگیری کنیم.

سردار مقیمی عنوان کرد: این پلیس تخصصی با تقویت حوزه های اقتصادی به صورت ریشه ای به موضوعات کلان ورود پیدا می کند.

در حالی که تاکنون پلیس تخصصی تحت عنوان پلیس امنیت اقتصادی وجود نداشت و سردار "مقیمی" به عنوان نخستین رئیس این رده تخصصی از پلیس که برخورد با جرایم اقتصادی از جمله مهم‌ترین وظایف آن است، معرفی شد، اما شواهد حاکی از این بود که با گذشت چند سال از مطالبه ناجا در خصوص استقرار پلیس "گمرک"، این مهم همچنان در انتظار و معطل چراغ سبز دولت است، تا اینکه چندی پیش به دنبال فراز و نشیب‌های زیادی که در پی استقرار این پلیس وجود داشت در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، سردار " ایوب سلیمانی "؛ جانشین فرمانده ناجا آخرین وضعیت فعالیت پلیس گمرک را تشریح و درباره سرنوشت پلیس گمرک و استقرار مأموران اظهار نظر کرد.

وی از توافق قطعی نیروی انتظامی با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، گمرک و سازمان بنادر و دریانوردی در راستای استقرار نیروهای پلیس در گمرکات خبر داد و طی این اظهار نظر موضوع تشکیل پلیس گمرگ را نهایی اعلام کرد.

جانشین فرمانده ناجا با اشاره به طرح و ساختار بندی آماده ناجا در کنار نیروهای آموزش دیده برای تشکیل پلیس گمرک، یادآور شد: دستورالعملی از سوی ناجا به وزیر کشور داده شده تا آن را به رئیس جمهوری بدهد.

سردار سلیمانی با اشاره به بازدیدهای میدانی از مجتمع‌های بنادری و گمرکی تاکید کرد: برای استقرار پلیس در این اماکن، "امکان سنجی" و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

جانشین فرمانده ناجا درباره زمان استقرار مأموران در گمرک نیز بیان کرد: ما آماده هستیم تا هر زمان که ان شاء الله رئیس جمهوری یا معاون اول موضوع را به وزارت خانه ابلاغ کنند از فردای همان روز استقرار خود را آغاز کنیم.

به گفته سردار سلیمانی پلیس گمرک به عنوان زیر مجموعه پلیس امنیت اقتصادی که این پلیس نیز اخیراً فعالیتش را آغاز کرده، اقدامات خود را دنبال و عملیاتی می کند.

حالا در تازه ترین اظهار نظر، سردار " محمد رضا مقیمی " صبح امروز در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری پلیس از استقرار اولین اکیپ از افسران پلیس در گمرک شهید رجایی بندرعباس خبر داد و گفت: طی سال‌های اخیر، مقام معظم رهبری در فرمایشات خود مبنی بر مبارزه جدی و قاطع با قاچاق تأکیدات بسیاری داشتند به گونه‌ای که دستگاه‌های مسئول، مبارزه با این پدیده شوم را در دستور کار خود قرار دادند.

وی با اشاره به اراده جدی نیروی انتظامی در مبارزه قاطعانه با هرگونه قاچاق کالا افزود: مبارزه همه‌جانبه با قاچاق کالا به‌ویژه کالای اساسی، مواد اولیه تولیدات داخلی و سوخت یکی از اولویت‌های ۱۰ گانه اساسی نیروی انتظامی در سال‌جاری است.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا یکی از بهترین راه‌ها برای مهار قاچاق را"کنترل دقیق تر مبادی ورودی"، یعنی "سرچشمه ها "عنوان و بیان کرد: باید یک حرکت انقلابی، جهادی و با برنامه در راستای مبارزه با قاچاق کالا صورت می گرفت بنابر این راه اندازی این پلیس و استقرار آن در گمرکات مطرح شد.

این مقام عالی انتظامی مطرح کرد: یکی از مبادی ورودی کالا به کشور گمرک است که از این طریق حتی شاهد ورود کالاهای قاچاق به کشور هستیم، از این رو با هدف مبارزه با این پدیده شوم و پس از تصویب تشکیل پلیس گمرک در ستاد کل نیروهای مسلح، به زودی یعنی سه شنبه هفته جاری مورخ 25 تیر ماه شاهد استقرار اولین اکیپ از ماموران پلیس در کمرگ شهید رجایی بندرعباس خواهیم بود.

سردار مقیمی با اشاره به اینکه نیروهای پلیس گمرک آموزش‌های خاصی دیده و به قوانین گمرک تسلط دارند، خاطر نشان کرد: تمام هماهنگی‌های قانونی برای استقرار پلیس با دستگاه‌های مسئول از جمله گمرک، سازمان بنادر و ... صورت گرفته و پس از این نظارت دقیق تری توسط پلیس بر ورود و خروج هرگونه کالایی در گمرکات صورت می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در فرآیند برخورد جدی با باندهای بزرگ قاچاق با استقرار در مبادی ورودی و صادراتی کشور هوشیارانه و قاطعانه عمل می کنیم، گفت: استقرار پلیس در گمرکات امکان نظارت دقیق تر بر روند واردات و صادرات کالا را فراهم می کند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا گفت: به زودی در گمرکات سراسر کشور نیروهای پلیس امنیت اقتصادی به صورت شبانه روزی حضور خواهند داشت.

به نظر می رسد نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در راستای پاسخگویی به مطالبه مقام معظم رهبری برای مبارزه بی امان با مفاسد اقتصادی از جمله قاچاق، با جدیت وارد میدان شده و طی گام هایی "چندگانه"، "با برنامه"، " منسجم " و "مستمر" چون تشکیل قرارگاه مبارزه با قاچاق، پلیس امنیت اقتصادی، پلیس گمرک و استقرار افسران این پلیس در مبادی رسمی، کنترل جدی مرزها و ... را دنبال می کند و انجام این دست اقدامات، اتفاقات خوش یمنی را نوید می دهد که ان شاء الله در آینده ای نزدیک شاهد کاهش چشمگیر قاچاق باشیم و بر مبنای اظهارات سردار " حسین اشتری "،اقدامات قاطعانه نیروی انتظامی در این حوزه، موجب کوتاهی دست مخلان اقتصادی، رونق تولید و کسب و کار مردم باشد، البته در این میان، سایر دستگاه های مسئول نباید در همراهی با سبز پوشان ناجا کوتاهی کنند...برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 489455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟