به گزارش رکنا، نشست مشترک دو جانبه رئیس پلیس آگاهی ناجا و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با حضور تعدادی از مدیران مربوط با دستور کار ارتقا، تعامل و هماهنگی اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش جرایم اولویتی کشور برگزار شد.

علیرضا ساوری مدیرکل پیشگیری‌های وضعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در این نشست گفت: بزودی «طرح جامع پیشگیری از سرقت» با هماهنگی و همکاری رؤسای پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری ناجا به مرحله اجرا درخواهد آمد.

ساوری گفت: افزایش هزینه‌های مادی و معنوی جرم، ضرورت اجرای برنامه‌های مشترک پیشگیرانه در حوزه جرایم اولویتی، ارتقای تعامل و هماهنگی و هم سطح کردن اطلاعات از طریق چرخش و تبادل هدفمند اطلاعات، ضرورت رفع موانع و نارسایی‌های مرتبط با مباحث حقوقی و قضایی در راستای اجرای مأموریت‌های پیشگیرانه پلیس آگاهی ناجا به ویژه در حوزه جرایم خشن و مسلحانه از جمله موضوعات محوری نشست با پلیس آگاهی ناجاست.

وی ادامه داد: در این نشست بر ضرورت بازنگری در نحوه مواجهه و برخورد با جرایم با توجه به افزایش پرونده‌های ورودی به مراجع انتظامی و قضایی، ضرورت استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های نوین در پیشگیری از جرایم اولویتی کشور، الزام دستگاه‌ها به اجرای وظایف و تکالیف پیشگیرانه خود در حوزه پیشگیری از جریئم اولویتی از جمله خودروسازان، شهرداری‌ها، وزارت کشور، شورای تأمین استان‌ها و شهرستان‌ها و ضرورت تمرکز بر جرایم مرتبط با سرقت‌های خشن، مسلحانه و مقرون به آزار و سرقت‌های خودرو به عنوان ابزاری در تکوین سایر جرایم، تاکید شده است.

مدیرکل پیشگیری‌های وضعی قوه قضائیه تصریح کرد: نشست های مشترک دو جانبه در ۲ سطح مدیریتی و کارشناسی هر ۴۵ روز یکبار در سطح مدیریتی و هر ۱۵ روز در سطح کارشناسی برگزار خواهد شد. تقویت و ارتقای عملکرد قرارگاه های مبارزه با سرقت ناجا و تمرکز و اولویت بخشی روی جرایم مهم در دستور کار جلسات آتی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: نشست های دو جانبه ای نیز با مسؤولین وزارت کشور، شهرداری ها، رئیس اتحادیه صنوف کشور و ۲ شرکت بزرگ خودروساز کشور شامل ایران خودرو و سایپا به تفکیک برگزار خواهد شد و درباره افزایش ضریب ایمنی خودرو در مقابله با سرقت، افزایش ضریب ایمنی ساختمان در پیشگیری از سرقت منزل و بررسی الزام سازندگان مسکن به ویژه انبوه سازان و مجتمع‌های مسکونی و تجاری بزرگ به رعایت استانداردهای انتظامی و پیشگیرانه (مشابه استانداردهای آتش نشانی ساختمان ها) و همچنین ارتقاء ضریب ایمنی اماکن تجاری، تولیدی و.... به ابزار و امکانات پیشگیری از جرم، تدابیر و تمهیدات لازم اتخاذ و جهت اجرا به مبادی ذیربط ابلاغ و بر حسن اجرای آن نظارت به عمل خواهد آمد.

ساوری خاطرنشان کرد: در نشست مشترک یاد شده بر ضرورت چرخش و تبادل هدفمند اطلاعات بین بانک اطلاعات هویت ژنتیک، با هدف کشف علمی جرم و بهره گیری از بانک مذکور در اجرای عملیات روانی علیه مجرمین تأکید شد.

وی اضافه کرد: همچنین دسترسی ناجا و واجا به پایگاه داده محکومان پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، تا حصول نتیجه قطعی و نهایی از طریق اداره کل پیشگیری‌های وضعی در دست پیگیری است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 486511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟