صدور حکم نهایی تخریب یک بنای ثبت ملی پایتخت

به گزارش رکنا ، پرهام جانفشان روز دوشنبه در گفت و گویی اظهارداشت: چندبار در دادگاه های تجدیدنظر پیگیری ها را ادامه و مستندات لازم را ارائه دادیم تا از این بنا حفاظت کنیم اما دلایل میراث برای حفظ این اثر ثبت ملی در برابر تخریب کارساز واقع نشد.
این اثر تاریخی سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۷۳۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در عین حال ضلع غربی آن خرداد سال ۹۳ به صورت کامل توسط مالک تخریب شده بود؛ برخی منابع گزارش داده اند در ضلع شرقی این ملک نیز قرار است پاساژی تجاری و اداری احداث شود.
این درحالی است که در ابلاغیه سال ۹۵ دیوان عدالت اداری به شهرداری منطقه ۱۲ تهران علاوه بر حکم به خروج این اثر تاریخی دوره قاجاری از فهرست آثار ثبت ملی کشور، شهرداری به صدور مجوز تخریب و نوسازی بخش شرقی ملک نیز ملزم شده بود که به دنبال آن پرونده مذکور از طریق بخش حقوقی و اداره کل میراث فرهنگی استان مورد پیگیری قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران اظهارداشت: مالک با ارائه مستندات و طرح دعاوی مختلف در دیوان عدالت اداری، میراث فرهنگی را محکوم کرد که بدون نظرش این اثر را ثبت کرده است.
وی با بیان اینکه چند مرتبه در بخش تجدید نظر مدارک خود و حمایت از ملک را مد نظر قرار داده ایم تصریح کرد: اما اینک که حکم نهایی دادگاه صادر شده باید به آن احترام گذاشت.
خانه تاریخی حسام لشگری در خیابان خیام، کوچه کربلایی، کوچه حسام لشگر واقع شده که دارای ۲ بخش شرقی و غربی به مالکیت کمیجانی و صنعتگر بوده است.
«سلطان مراد میرزا حسام السلطنه» ملقب به «حسام لشگر» پسر سیزدهم عباس میرزا نایب السلطنه در دوران قاجار معرفی شده است که این بنا را در اختیار داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 480375 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟