حسن پلارک افزود: تاکنون بیش از 95 درصد این پروژه عظیم در زمینی به مساحت بیش از 220 هزار متر مربع که از صفر تا صد آن به دست پر تلاش بهترین و مجرب ترین متخصصان، مهندسان، هنرمندان و کارگران ایرانی ساخته و آخرین مراحل پایانی خود را طی می‌کند دومین پروژه عمرانی مذهبی جهان اسلام به شمار می رود.

وی گفت: بر اساس برنامه زمانبندی که قرار بود این پروژه در مدت 7 سال به صورت مستمر ساخته و تکمیل شود با عنایت به ائمه اطهار علیه السلام درحالی مراحل پایانی خود را طی می کند که از آغاز عملیات ساخت آن کمتر از 6 سال نمی گذردد.

پلارک با بیان اینکه با هدف رونق تولید و اقتصاد مقاومتی تاکنون همه مصالح مورد نیاز پروژه‌های در حال ساخت عتبات از ایران تهیه و به عراق ارسال شده است، افزود: این مهم تاکنون تنها به واسطه کمک های مردمی و حمایت های خیرین و عاشقان خان عصمت و طهارت به انجام رسیده است.

وی افزود: هم اکنون 6 هزار نفر از متخصصان، مهندسان، هنرمندان معماری، کارگران و دیگر افراد مورد نیاز در قالب اشتغالزایی نیز در این پروژه ها فعالیت می کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ساخت صحن و شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان طرح توسعه حرم علوی در دو بخش زیارتی و غیر زیارتی ساخته شده است.

پلارک گفت: بخش زیارتی متشکل از 15 بلوک به مساحت 109 هزار متر مربع و غیر زیارتی در قالب موزه، کتابخانه، اداری، اطلاع رسانی، مهمانسرا، رستوران حرم، پارکینگ اختصاصی، سرویس های بهداشتی و وضوخانه است.

وی افزود : ساختمان تاسیسات، موتورخانه، بقعه امام سجاد علیه السلام، زیرگذر و رواق های اطراف مجموعه نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

دسترسی آسان به بخش‌های مختلف صحن، رویت گنبد و بارگاه حرم مطهر علوی از دورترین ورودی ‌صحن و شبستان در نزدیکی مقام امام زین‌العابدین (ع)، ایجاد تاسیسات تهویه مطبوع و مناسب با ‌استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، ایجاد تونل دسترسی در مواقع اضطراری، ‌روکش و ایزولاسیون و مهار آبهای سطحی و زیر سطحی، ایجاد دیوار حفاظتی در اطراف صحن و ‌شبستان با استفاده از 1000شمع قبل از گودبرداری، بکارگیری مجرب‌ترین و چیره دست‌ترین ‌هنرمندان، طراحان و اساتید معماری اسلامی در همه بخش‌های پروژه، استفاده از مرغوب‌ترین مواد ‌مورد نیاز پروژه ازجمله کف و ستون‌ها، آئینه‌کاری‌ها، گچبری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها، فرش‌ها وغیره با ‌بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های تست استحکام بتن و مواد در طول اجرای پروژه و مهم تر از همه وجود ‌پاک‌ترین عشق و احساسات در دل همه دست‌اندرکاران ساخت آن از ویژگی‌های این پروژه است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: مردم و خیرین می‌توانند با شماره گیری کد دستوری #233* ( ستاره دویست و سی و سه مربع) کمک‌های نقدی خود را برای مشارکت در ساخت عتبات عالیات اهدا کنند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 475561 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟