به گزارش رکنا ؛ محمد رضا قادری مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص حواشی پیرامون نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران گفت: بسیاری از مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت از فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهر آفتاب می‌کنند.
وی گفت: دوستان پیش از برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب ۳۰ دقیقه از زیر ساخت‌های این نمایشگاه بازدید کردند و حتی از ماشین خود پیاده نشدند تا زیر ساخت‌ها را از نزدیک نگاه کنند.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب بیان کرد: ما بار‌ها به دوستان اعلام کردیم که در بازدید‌های خود از مجموعه شهر آفتاب اگر هر ایرادی را ملاحظه کردید آن را برای ما لیست کنید و به صورت نامه به ما ارائه کنید تا جهت رفع ایرادات اقدامات لازم به عمل آید.
قادری با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در سال‌های ۹۵ و ۹۶ در شهر آفتاب گفت: طبق قراردادی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضا رسید قرار شد نمایشگاه شهر آفتاب جهت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به مدت ۵ سال به صورت رایگان در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد.
وی ادامه داد: تنها در ۲ سال ۹۵ و ۹۶ نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد که تمام هزینه‌های برپایی این ۲ سال را شهرداری تهران تقبل کرد.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب تاکید کرد:، اما این موضوع هیچ گاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح نشد که برگزاری نمایشگاه رایگان بوده است.
قادری با اشاره به این موضوع که امروز ایراد در زیر ساخت‌ها برای شهر آفتاب در برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب کم لطفی است، گفت: در یک دوره برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در شهر آفتاب شاهد بارش بودیم که این بارش خساراتی را برای ناشران به وجود آورد و در کنار آن مشکلاتی را نیز برای بازدیدکنندگان ایجاد کرد.
وی افزود: حال با گذشت چند سال و با توجه به تکمیل پروژه و رفع ایرادات باز هم اگر بخواهیم منافع موجود در پشت برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در مصلی را پشت زیر ساخت‌های شهر آفتاب پنهان کنیم اشتباه است.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در خصوص زیان مالی در زمان بارش‌ها متوجه ناشران شد گفت: در زمان بارش‌ها میزان خسارات وارد شده بر ناشران ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شد.
قادری تصریح کرد: این رقم در حالی است که مشاهدات میدانی و اطلاع بنده از برخی حوادث پشت پرده نشان می‌دهد بودند کسانی که برای دریافت ضرر و زیان اقدام به خیس کردن عمدی کتاب‌های خود کردند.
وی با اشاره به رایگان بودن نمایشگاه کتاب گفت: یک مکان را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند تا کالای خود را در آن عرضه کنید حال پس از حضور در نمایشگاه برخی ایرادات نیز وجود دارد، اما باید توجه کرد که خسارات وارده در مقابل با صرفه جویی و سود برده شده از شرکت رایگان در نمایشگاه بسیار کمتر بوده است.
قادری با اشاره به انتقاد دبیر نمایشگاه بین المللی کتاب مبنی بر اینکه نیاز نمایشگاه کتاب ۹۰ هزار متر مربع فضای مسقف بود، اما شهر آفتاب تنها ۶۰ هزار متر آن را آماده کرد گفت: برای امسال ساختمان تجاری به وسعت ۴۶ هزار متر آماده بود که به فضای مسقف شهر آفتاب اضافه شود که اگر مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد تصمیم داشتند که نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار شود با اضافه شدن این ۴۶ هزار متر مربع در مجموع نزدیک به ۱۱۰ هزار متر فضای مسقف را می‌توانستیم در اختیار مسئولان برگزارکننده نمایشگاه کتاب قرار دهیم.
قادری در خصوص تبدیل شهر آفتاب به منطقه آزاد تجاری اقتصادی گفت: تبدیل شهر آفتاب به منطقه آزاد صرفا برای حضور مهمانان خارجی نیست و اگر با این دید به این اقدام نگاه کنیم کوته نظری است.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ادامه داد: تهران پایتخت اقتصادی ایران است که ۵۰ درصد مبادلات در آنجا انجام می‌شود.
وی با اشاره به نگاه موجود بر مناطق آزاد اقتصادی گفت: متاسفانه مناطق اقتصادی تنها خود را آباد کرده‌اند و تنها بهره برداری فردی از آن صورت گرفت و تاثیر چندانی بر اقتصادکشور نداشته است.
قادری تاکید کرد: پایگاه اقتصادی همواره نیاز به بندر دارد و تهران، چون دسترسی به بندر آبی ندارد باید به دنبال ایجاد بندر خشکی باشد.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب ادامه داد: با ایجاد بندر خشکی اقتصادی در تهران این تعامل را با کشور‌های دیگر و صنایع جهان برای گفتگو و پیشرفت آماده می‌کنیم.
وی باشاره به موقعیت شهر آفتاب گفت: موقعیت شهر آفتاب به گونه‌ای است که مدیران و مسئولان می‌توانند با طی مسیری ۳۰ دقیقه‌ای جهت برگزاری هر گونه سمینار به شهر آفتاب برسانند.
قادری ادامه داد: ما به دنبال کم کردن فاصله شمال و جنوب پایتخت هستیم و تبدیل شهر آفتاب و جنوب تهران به یک منطقه آزاد اقتصادی موجب می‌شود این فاصله کاهش پیدا کند.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب با اشاره به شروع احداث نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب در دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران گفت: در دور دوم شورای شهر هنگامی که تصمیم بر آن شد که شهر آفتاب احداث شود صرف برگزاری یک نمایشگاه ساده مطرح نبود و هدفی استراتژیک را دنبال می‌کرد.
قادری با اشاره به نقش دولت در سیاست گذاری گفت: بار‌ها تاکید مقام معظم رهبری این موضوع بوده است که اصل ۴۴ قانون اساسی اجرا شود و این پرسش مطرح است که چرا دولت به جای سیاست گذاری تصدی گری می‌کند.
وی ادامه داد: این اقدام اجرایی و تصدی گری به حدی است که در بخش‌هایی شاهد حمایت همه جانبه دولت از طریق پرداخت یارانه به برخی از صنایع هستیم.
مدیر عامل نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب افزود: دولت باید تصدی گری را رها کند و به دنبال سیاست گذاری باشد و یارانه‌های پرداختی یک جانبه به برخی از نهاد‌های را قطع کند.
وی افزود: شهر آفتاب باید در کنار یک نمایشگاه بین المللی مرکزی باشد تا تمام نیاز یک خانوار اعم از اقتصادی، تفریحی و گردشگری را تامین کند.
قادری در خصوص ورود بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و مشارکت در تکمیل شهر آفتاب گفت: ما در شهر آفتاب به دنبال احداث ۲ هتل ۵ ستاره، یک مرکز خرید، هتلآپارتمان و مراکز تفریحی و تجاری هستیم که در این راستا ۱۲ پیشنهاد بخش خصوصی جهت مشارکت تا به امروز به دست ما رسیده است که از آن‌ها ۶ پیشنهاد انتخاب شده و نوع شراکت و سهم‌آن‌ها در حال بررسی است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 475051 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟