قیمت نجومی قبر در مشهد از خبر‌هایی است که هرچند وقت یک‌بار به آن پرداخته‌شده و سپس به فراموشی سپرده می‌شود.

دغدغه‌ای که این روز‌ها به فضای مجازی کشیده شده و رو به گسترش است با این تفاوت که امروز آگهی مبنی بر فروش و تعویض قبر به قیمت ماشین‌های مدل‌بالا و کاشانه‌های لوکس در حرم مطهر رضوی توجه تمام فعالان شبکه‌های مجازی را به خود جلب کرده و با واکنش کاربران همراه شده است.

در فضای مجازی نمونه آگهی معاوضه یک قطعه قبر در حرم رضوی با زمینی در شاندیز یا آپارتمانی در کوهسنگی را مشاهده کردیم که با واکنش متفاوت کاربران مواجه شده بود.

بسیاری از کاربران این آگهی‌ها را "تجارت قبر" نام‌گذاری کرده‌اند و مایلند بدانند صاحب این قبر‌ها چه کسانی هستند و چگونه صاحب این قبر‌ها شده‌اند؟! و آیا در مملکتی که مردم بسیاری گرسنه هستند و بسیاری در سیل اخیر بی‌خانمان شده‌اند چنین رفتار‌هایی صحیح هست؟!

همچنین تعدادی از کاربران علاوه بر قبر‌های میلیاردی، به سنگ‌قبر‌های میلیاردی نیز اشاره می‌کنند و دلیل این اتفاقات را عدم توجه و نظارت صحیح از سوی مسئولین و تمایل تعداد زیادی به خرید این قبر‌های می‌دانند.

حال مسئله اصلی این است که این خبر‌ها صحت دارد یا نه؟ اگر صحت ندارد چرا ممانعت از چنین آگهی‌ها و خرید و فروش‌هایی صورت نگرفته است و همچنان بازار فروش قبر‌های میلیونی و میلیاردی به راه است و مسئله مهم‌تر اینکه این آگهی‌ها از کجا نشأت می‌گیرند؟

سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی ضمن تکذیب این خبر، گفت: فروش قبر در حرم مطهر رضوی بر اساس قیمت‌گذاری سالانه انجام می‌شود و به‌هیچ‌وجه قیمت فروش میلیاردی نداریم.

وی با بیان اینکه انتشار این‌گونه خبر‌های کذب در رابطه با آستان قدس از چندین سال پیش بوده و مورد جدیدی نیست، تصریح کرد: قیمت‌های فروش در دفتر فروش قبور موجود هست و نرخ‌گذاری سال‌به‌سال متغیر است.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس با تأکید بر اینکه هیچ اجباری برای خرید قبر در حرم مطهر وجود ندارد، گفت: از سال‌ها قبل افراد مؤمن به سبب علاقه‌ای که به ائمه اطهار (ع) داشتند، وصیت می‌کردند که پس از مرگ، بدنشان در جوار بارگاه امام (ع) دفن شود که این موضوع باعث ایجاد قبرستان‌های متعدد تحت عنوان "بهشت" در بخش‌های مختلف صحن و سرای حضرت رضا (ع) شده است؛ برخی از پیکر‌های متوفی پس از تشییع در سه بهشت ثامن‌الائمه واقع در صحن آزادی، صحن جمهوری و صحن قدس حرم مطهر دفن می‌شوند که انجام دفن آن‌ها توسط حفاران زیر نظر دفتر امور دفن آستان قدس رضوی انجام می‌گیرد.منبتی افزود: چند سالی است که دیگر تعویض قبر نداریم و این مهم نه تنها در حرم بلکه در دیگر آرامستان‌های وابسته به آستان قدس رضوی مانند خواجه ربیع ممنوع است؛ اگر فردی قبری خریداری کرد و بعد پشیمان شد باید شخصاً مراجعه کند و مبلغ پرداختی را پس بگیرد، اما اجازه واگذاری و فروش به غیر را ندارد، آستان قدس برای جلوگیری از به وجود آمدن چنین مشکلاتی به افراد به‌هیچ‌عنوان اجازه انجام چنین کار‌هایی را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری از عالمان دینی، شهدا، هنرمندان، واقفان آستان قدس، رجال سیاسی و نظامی در ادوار تاریخ در جوار بارگاه منور رضوی دفن شده‌اند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس گفت: پیگیری امور دفن اموات در حرم مطهر رضوی از سوی دفتر امور دفن آستان قدس زیر نظر معاونت اماکن متبرکه و امور زائران انجام می‌شود که فعالیت‌هایی از تشییع اموات، اقامه نماز میت و خدمات پس از دفن را انجام می‌دهند.

منبتی افزود: دفن میت، تهیه سنگ‌قبر برای متوفی و نصب آن، نظافت و ضدعفونی کردن آرامگاه به‌صورت روزانه و نگهداری از قبور ازجمله خدماتی است که توسط افراد زیر نظر دفتر امور دفن آستان قدس رضوی به‌صورت رایگان برای متوفی انجام می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه در حرم مطهر رضوی قبر‌های میلیاردی نداریم و آستان قدس به‌هیچ‌عنوان به افراد اجازه انجام چنین کار‌هایی را نمی‌دهد، تصریح کرد: انتشار چنین آگهی‌هایی کلاهبرداری است و تنها مرجع قانونی در این زمینه دفتر امور دفن آستان قدس رضوی است.

منبع: فارس

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 472843 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟