این فروشگاه روی انگشت فرشته‌ها می‌چرخد

رکنا :‌ لابه‌لای شلوغی بازار سیاه ارز در راسته خیابان فردوسی، پسر جوانی به نام حسین فارغ ز غوغای جهان کرکره مغازه کوچکی را بالا می‌دهد تا با کسب حلال، مقدمات سفر به کربلا را برای خودش مهیا کند.

پسری که با وجود داشتن «سندروم داون» از دغدغه‌اش که نان حلال است حرف می‌زند و با بوسه به اولین دشتی که از مشتری‌اش می‌گیرد و گفتن «خدا برکت بده» نشان می‌دهد که دنیای او بسیار پاک‌تر، زیباتر و خوش رنگ‌تر از دنیای برخی از همسایگانش در حوالی میدان فردوسی است.

اینجا حس خوب می‌خرید
این روزها مرکز تجاری واقع در میدان فردوسی میزبان فرشته‌هایی است که علی رغم برخی محدودیت‌ها توانایی خود را به منصه ظهور گذاشته‌اند و با عنوان «هنرمندان صنایع دستی سندروم داون» اقدام به عرضه محصولات خود کرده‌اند. اینجا با عشق و رغبت فراوان دست به جیب می‌شوید برای خرید کردن، به ظاهر یک کیف یا عروسک می‌خرید اما در واقع آنچه که با خود به خانه می‌برید انرژی و حال خوب است. 

سفر کربلا، بزرگترین آرزوی حسین است
حسین هم یکی از همین بچه‌ها است که در کنار بیش از 40 نفر دیگر از دوستانش تلاش دارد تا به مردم ثابت کند که توانمندی‌شان به مراتب از خیلی افراد سالم هم بیشتر است و «سندروم داون» تنها یک مُهر روی پیشانی‌شان شده است.

اولین بار که به مغازه‌شان رفتم باور نمی‌کردم ویترین چیده شده از صنایع دستی کار بچه‌های سندروم داون باشد، وارد گالری‌شان که شدم حسین با کت و شلوار خوش دوختی مشغول پاک کردن پیشخوان بود، به محض ورود من با لبخند و رویی گشاده خوش آمد گفت و برایم از کارهای‌شان تعریف کرد.

حسین گفت که عاشق امام حسین است و آرزوی سفر به کربلا را دارد، وقتی فهمید خبرنگار هستم و برای تهیه گزارش به آن‌جا رفته‌ام، چشمانش درخشید و رو به مربی‌اش کرد و گفت: «معروف شدیم!»

برایم بخشی از زیارت عاشورا را خواند و پیشنهاد کرد یکی از کیف‌های چرمی دست‌دوزش را بخرم، کیف پول آبی رنگی که به قول خودش با پروانه تزئینش کرده بود تا دخترانه‌تر شود.

بعد از خرید من پول را بوسید و به پیشانی‌اش زد و با لبخند رو به مربی‌اش کرد و گفت: این هم از کاسبی اول صبح من، بعد هم با یک لیوان چای و شکلات پذیرایی‌اش را کامل کرد.

می‌گفت کلیددار مغازه است اما نمی‌خواهد کلیدش را گم کند تا در کسب و کارش خللی وارد نشود.
سندروم 1
بچه‌های ما ناتوان نیستند
بهنوش کیانی‌شاد که به عنوان مسئول مددکاری کانون سندروم داون در گالری حضور دارد مادر یکی از همین فرشته‌ها است که البته چند سال پیش محمدحسین 6 ساله‌اش را به دلیل بیماری از دست داد و از آن به بعد مصمم‌تر از قبل کنار این بچه‌ها ماند تا معلم اخلاق و تعاملات‌شان شود.

خانم کیانی‌شاد برایم می‌گوید:«همیشه دوست داشتیم مغازه‌ای داشته باشیم تا بچه‌ها دست ساخته‌هایشان را برای فروش به صورت مستقیم ارائه بدهند. سال 86 و همزمان با ورود به کانون سندروم داون با مادرانی مواجه شدم که نگران روحیه حساس فرزندان‌شان و هزینه‌های درمان آن‌ها بودند، به ذهنم رسید حتما می‌توانیم با راه‌اندازی یک مددکاری، کاری کنیم که اتفاقات بهتری برای خانواده‌هایی که بچه‌های سندروم داون دارند، رقم بخورد و حمایت گری بیشتری درباره آن‌ها صورت بگیرد.

در همین راستا با همکاری خانم نظر آهاری همسر رئیس هیأت مدیره کانون سندروم داون مددکاری را راه انداختیم. در واقع 50 درصد بچه‌های ما مشکل قلبی دارند و هزینه‌های درمانی بالایی دارند، معلوم نیست اگر رها شوند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند. اما الان خوشبختانه 50 نفر از مددجوها تحت پوشش ما فعالیت می‌کنند. ما با برگزاری کلاس‌های موسیقی درمانی و تئأتر درمانی تلاش می‌کنیم تا عملکرد رفتاری بچه‌های سندروم داون را بهبود ببخشیم. از سال 92 هم تصمیم گرفتیم برای بزرگسالان دارای سندروم داون مبحث حرفه‌آموزی واشتغال‌زایی را پیگیری کنیم.
سندروم 3
در آغاز کار با 10 نفر از بچه‌ها جایی را حوالی خیابان جمهوری اجاره کردیم و مدتی هم در خیابان ستارخان بودیم تا اینکه با کمک خانم غلامی، مدیر اجرایی طبقه سوم مرکز تجارت جهانی فردوسی این گالری به صورت رایگان در اختیار ما قرار گرفت تا بچه‌ها صنایع دستی خود در قالب خیاطی، مجسمه سازی،‌ چرم، نمد دوزی، قالی بافی و شیرینی پزی را به فروش برسانند.
سندروم 4
هدف ما این است که روزی برسد که بچه‌های سندروم داون، حتی بتوانند باری از دوش خانواده‌هایشان بردارند و نگاه جامعه هم نسبت به آنها تغییر کند. فروشگاه محصولات بچه‌های سندروم داون، مثل یک بچه نوپا است که باید شناخته شود.

از وقتی این فروشگاه راه افتاده بچه ها با روحیه بیشتر، احساس استقلال و اعتماد به نفس بالاتری فعالیت می‌کنند، درآمد حاصل از فروش این محصولات هم به عنوان حقوق به خود بچه‌ها پرداخت می‌شود و بخشی از آن هم صرف تأمین مواد اولیه برای کارهای‌شان می‌شود. اما برای دوام کسب و کار این بچه‌ها، به کمک مردم نیاز داریم. در واقع در کنار حمایت‌های بخش دولتی، برای اینکه فعالیت کارگاه‌های صنایع دستی افرادی که مبتلا به سندروم داون هستند ادامه داشته باشد، نیازمند حمایت و خرید محصولات توسط مردم هستیم.
سندروم 5
آدرس فروشگاه
فروشگاه عرضه صنایع دستی افراد دارای سندروم داون به نشانی میدان فردوسی ابتدای خیابان فردوسی مرکز موسوم به تجارت جهانی طبقه سوم واحد 3076 واقع شده و همه روزه از ساعت 11 تا 17 پذیرای خیرین و بازدیدکنندگان است.
رای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 471574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟