بدون شک یکی از مهمترین عناصر مورد نیاز برای پیشرفت و توسعه، امنیت و تأمین آرامش در جامعه است و توسعه، خلاقیت و تحرک اجتماعی اثربخش، بدون امنیت امکان پذیر نخواهد بود.

در کشور ما و براساس قانون، نیروی انتظامی به مثابه بازوی امنیتی دولت منتصب از سوی مردم، وظیفه اصلی تأمین نظم و امنیت عمومی را برعهده دارد، که در عین حال سازمانها و دستگاههای زیادی در ایجاد آن دخیل هستند.

نیروی انتظامی با نقشی محوری و اثرگذار در تأمین امنیت اجتماعی در سه حوزه ارائه خدمات انتظامی به مردم، انجام اقدامات انتظامی و تعامل با سایر ارگان های جامعه می تواند موجبات تأمین و ارتقای امنیت اجتماعی در جامعه را فراهم نماید. بر همین اساس تأمین امنیت اجتماعی، رسالت نیروی انتظامی بوده و مشروعیت به قانون، مقبولیت، پذیرش و رضایتمندی جامعه از مؤلفههای اقتدار نیروی انتظامی است.

در عین حال، تجربه عمومی سازی امنیت در دهه های اخیر در جوامع مختلف دنیا بیان کننده این حقیقت عیان گردید که امنیت، فرآیندی اجتماعی است. در ایران و در سال های اخیر نیز نیروی انتظامی رویکرد نوینی مبنی بر جامعه محوری را در راستای بازسازی روش ها و ساختار این سازمان در انجام مأموریت ها، سرلوحه امور قرار داده است.

خط مشی ای که موثرترین شیوه تأمین امنیت را مشارکت مردم و سایر نهادها دانسته و با تغییر رویکرد به جامعه محوری و اقدامات نرم، موفق به استفاده از تمامی پتانسیل های اجتماعی در بالابردن سطح امنیت جامعه برای شهروندان شده است. بنابراین اعتماد جامعه ارزشمندترین سرمایه برای نیروی انتظامی، در مقام مردمی ترین نهادهای کشور است.

اهمیت این امر بخصوص در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی بازتاب پیدا می کند که امنیت را به معنای آرامش روانیِ فردی و آرامش عمومیِ اجتماعی برشمرده و می افزایند: "در نبود امنیت، حتی با وجود توانایی و انگیزه در میان افراد یک جامعه، امکان فعالیتهای متنوع اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خدماتی از بین میرود."

مشارکت، رضایتمندی و تکریم مردم توسط نیروی انتظامی، بسترهای لازم برای توسعه و رفاه در جامعه را فراهم می نماید. مجموعه این ملاحظات نشانگر اهمیت این موضوع برای جامعه مردم سالار دینی ایران می باشد.

فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در جایگاه یکی از پیشروترین مجموعه های ناجا، با تاکید بر لزوم مشارکت آحاد مختلف جامعه در فرآیند ایجاد امنیت جامعه محور و مردم پایه و در جهت عملیاتی کردن این مهم، اقدام به راه اندازی پلیس افتخاری، مجموعه ای متشکل از داوطلبان اقشار مختلف جامعه کرده است.

پلیس افتخاری با بیش از 6 هزار عضو در شاخه های مختلف همچون، پلیس افتخاری در اصناف، ورزشکاران، هنرمندان، دانشآموزان و دانشجویان؛ در پایتخت مشغول بکار است و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اکنون در حال برنامهریزی برای تاسیس پلیس افتخاری در بین علما و روحانیون است. استفاده از فرهنگیار پلیس برای ترویج فرهنگ امنیت و انضباط اجتماعی نیز یکی دیگر از مواردی بوده که پلیس تهران در برنامه های خود جای داده است. استفاده از معتمدین، پلیس افتخاری، بسیجیان و بازنشستگان به منظور استفاده از ظرفیت ها و تجارب این نهادها و دست اندرکاران سابق کشوری و لشگری نیز موجب تعالی جنبه های گوناگون در حوزه امنیت اجتماعی خواهد بود.

تاسیس مجمع خیرین امین (امنیت ساز) با هدف فعالیت در زمینه هایی همچون عمران و مهندسی، فرهنگی و اجتماعی، پیشگیری از ترافیک، مبارزه با مواد مخدر، حمایت از کسب و کار، کیفیت خدمات، انضباط اجتماعی، پشتیبانی، امینیار، فضای مجازی و فناوریهای نوین و همچنین راه اندازی مراکز مشاوره و مددکاری در سطح کلانتری های شهر از جمله دیگر فعالیت های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این زمینه می باشد. به طوری که هم اکنون ۳۰ درصد پروندههای ارجاع شده به کلانتریها در مراکز مشاوره و مددکاری به صلح و سازش منجر میشود که توسط کارشناسان اهل فن در مراکز مشاوره رقم میخورد.

همانا امنیت به عنوان محصولی اجتماعی، زاییده درآمیزی و هم افزایی تمامی اقشار و گروه های جامعه است که بواسطه جبری ذاتی و سازنده در تولید و حفظ و پرورش آن در حرکت مستمر می باشند تا از این نعمت الهی که دین اسلام از آن به عنوان نعمتی که قدر ناشناخته یاد می کند پاسداری مناسب بعمل آورند.

همچنان که حضرت علی (ع) در اهمیت آگاهی از وجود امنیت در محیط زندگی جوامع می فرمایند:

"نعمتان مکفورتان، الامن و العافیه؛ دو نعمت اند که قدر آنها شناخته نمی شود و کفران می گردند؛ امنیت و عافیت"

بر همین اساس، همراه سازی و دخالت دادن اقشار مختلف جامعه در امر تولید و ساخت امنیت از طریق مشارکت در فعالیت های امنیت آفرین نیروی انتظامی، موجب آگاهی و وقوف گروه های جامعه از نحوه ایجاد امنیت، حساسیت ها و ارزش گرانقدر آن می گردد. همین رویکرد است که باعث می شود تا فرد و به تبع آن جامعه، در پی همکاری و شرکت در بوجود آوردن امنیت، قدردان وجود این نعمت الهی گشته و در حفظ و پاسداری از آن بیش از پیش کوشا باشد.

سرهنگ بابک نمک شناس – رییس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 470779 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟