آمادگی شهرداری تهران برای مرمت آثار تاریخی بغداد/قیمت بلیط مترو یک دهم قیمت واقعی است

پیروز حناچی در دیدار با «بنگین ریکانی» وزیر مسکن و شهرداری‌های عراق گفت: عراق از جمله کشورهایی است که پیش از اسلام و بعد از اسلام آثار بزرگی را در دل خود دارد. حفظ این آثار و ثبت جهانی آنها می‌تواند برای شما تولید ثروت به همراه داشته باشد.

وی افزود: در ایران 23 اثر ثبت شده جهانی وجود دارد که یکی از آن‌ها تخت جمشید است و تعداد بسیاری از آن‌ها گردشگران خارجی را هر ساله به خودشان جذب می‌کنند. امیدوارم این سفر منشاء آغاز خوبی برای هر دو کشور باشد.

حناچی از آمادگی شرکت مترو تهران برای ساخت و تجهیز مترو در بغداد خبر داد و همچنین اعلام کرد ایران می تواند تجارب خود در زمینه حفظ و مرمت آثار تاریخی را در اختیار عراق قرار دهد.

وی با بیان اینکه ساخت مترو در تهران دیر شروع شد، گفت: معمولا با رسیدن جمعیت به یک میلیون نفر باید تمهیدات ساخت مترو بکار گرفته شود. شروع مترو در تهران در سال 1366 و 1980 میلادی بود. با طرح جامعی که برای ده خط تهیه شده تاکنون هفت خط به افتتاح رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خط 6 و 7 در ماه‌های اخیر به بهره برداری رسیده، عنوان کرد: درحال حاضر مترو تهران روزانه بیش از دو میلیون سفر را انجام می دهد اما برنامه ریزی شهرداری با شورای شهر انجام 7 میلیون سفر در روز است. به تحقق رسیدن این برنامه ریزی، مستلزم تکمیل دو خط باقیمانده و تکمیل ناوگان مورد نیاز مترو تهران است که حدود 2000 واگن نیاز دارد. اگر بخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم فاصله‌ی سر خط قطارها با یکدیگر باید به دو دقیقه برسد. ساخت مترو برای بغداد دیر شده است و همان روز که شما تصمیم بگیرید همان روز برده اید. از زمان شروع تا بهره برداری مهلت طولانی پشت سر خواهید گذاشت. شرکت مترو تهران و حومه آمادگی مذاکره برای توسعه مترو بغداد را دارد. 

حناچی با بیان اینکه شرکت های پیمانکاری که ساخت مترو را به عهده داشتند ظرفیت همکاری با بغداد را دارند، گفت: یکی از شرکت‌های بزرگ ما که در ایران ساخت مترو و برج میلاد تهران برعهده داشته، پروژه بزرگی (ساخت استادیوم) را در بغداد به کارفرمایی وزارت ورزش عراق به عهده دارد.

شهردار تهران در ادامه در خصوص بلیط مترو بیان کرد: تقریبا یک دهم قیمت واقعی بلیط را از مردم دریافت می کنیم. این باعث می‌شود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انگیزه‌ای نداشته باشد و فشار زیادی به شهرداری و دولت برای تامین منابع وارد شود. اگر سوبسید کم یا متعادل باشد امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی، موسسات اعتباری و بانک‌ها فراهم می‌شود و شما به روش‌های BOT و BOLT به راحتی می‌توانید با بازگشت سرمایه، مترو را در زمان کمتری افتتاح کنید. 

وی با تأکید براینکه خط 6 مترو تهران در تحریم و با تجهیزات ایرانی راه اندازی شد، اظهار داشت: خط 7 مترو تهران با تجهیزات خارجی اما در زمان تحریم افتتاح شده است. این تجربه اگر به نتیجه برسد برای بقیه کلانشهرهای عراق هم از جمله بصره قابل اجرا خواهد بود. ما مذاکرات دیگری هم در زمینه پسماند انجام داده‌ایم و تجربیاتی در حوزه خدمات شهری، آتش نشانی و ... با شهرداری بغداد درمیان قرارداده‌ایم. 

براساس گزارش شهرنوشت، «بنگین ریکانی» وزیر مسکن و شهرداریهای عراق با اشاره به اینکه موضوعات بیان شده از جانب شهردار تهران درنظر خواهد گرفته شد، عنوان کرد: دو خط مترو به اندازه 24 کیلومتر طراحی شده است. ما فرصت‌های بسیاری را برای همکاری مشترک داریم. ما باید ذهنیت سابق را کنار بگذاریم و همکاری مشترک را از سر بگیریم چرا که روابط دو کشور را تقویت خواهد کرد. شرکت‌های ایرانی در عراق پروژه‌های متعددی را از جمله ساخت سد و ... برعهده دارند. 

وی در ادامه با بیان اینکه ایران یک کشور ریشه دار و تاریخی است، گفت: ایران سبک و اسولب خود را در ساخت و معماری دارد. انشالله در خصو ص زمینه‌هایی که شهردار تهران فرمودند همکاری خواهیم داشت.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 470589 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟