مراکز تاریخی و فرهنگی از سیل در امان نماند

پیگیری کردند، بازسازی مراکز فرهنگی این استان‌ها و در برخی موارد چون پلدختر و معمولان در لرستان که بیشتر بناهای فرهنگی آنها تخریب شده، نیاز به ساخت دوباره دارد و مسئولان مربوطه نباید در ساخت هرچه سریعتر آنها غفلت کنند.

تخریب بخش‌های مختلف میراث فرهنگی گلستان

«ابراهیم کریمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان به «ایران» گفت: به‌دلیل وقوع سیل در استان در مجموع ۱۹۹میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان وارد شده که تولید‌کنندگان صنایع دستی ۱۲۶ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند و ۳۸ میلیارد تومان به آثار تاریخی خسارت وارد شده و ۳۶ میلیارد تومان خسارت نیز متوجه پروژه‌های گردشگری شده است.

خسارت 25 میلیارد تومانی به مدارس

«احسان گوهری‌راد» مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم گفت که وقوع سیلاب به 256 مدرسه در این استان خسارت 25 میلیارد تومانی وارد کرده است. وی بیشترین خسارت ناشی از طوفان و سیلاب را متوجه شهرستان‌های آق‌قلا و گنبدکاووس دانست.

300واحد فرهنگی و تاریخی در مازندران آسیب دیده است

«علی اصغر احمدی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران نیز اعلام کرد: سیل در کل حدود 1400 میلیارد تومان خسارت به مازندران وارد کرد. از این میزان 550 میلیارد تومان در بخش کشاورزی، 470 میلیارد تومان در بخش زیرساخت‌ها و بقیه هم در قسمت اماکن مسکونی و تجاری و فرهنگی بود.

بنا بر اظهارات وی در جریان سیل در بخش واحد‌های آموزشی 42 واحد مدرسه از 30 تا 100 درصد خسارت دید که برآورد ریالی این خسارت‌ها 20میلیارد ریال بوده که عمدتاً این واحدها در روستاها واقع شده است.همچنین در جریان سیل 2 هنرستان فنی و حرفه‌ای و دبیرستان دخترانه در زیرآب دچار خسارت شد که برآورد ریالی این خسارت‌ها 122 میلیارد ریال بوده است. البته 12 واحد ورزشی و فرهنگی نیز در این سیل در منطقه سوادکوه خسارت دید که برآورد ریالی آنها هنوز کامل نشده است. معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران تصریح کرد: بیش از 300 خانه، مکان تاریخی و مذهبی در بافت باارزش این روستا آسیب جدی دید که برآورد مالی کارشناسان ما در روستای «یوش» بیش از 3 میلیارد تومان است.

بناهای تاریخی خوزستان در آب

سیلاب کم سابقه نیم قرن اخیر خوزستان، علاوه بر اینکه خانه‌ها و مزارع و زیرساخت‌های مختلف این استان را درنوردید و باعث شد تا بیش از 29 میلیون لیتر مکعب آب را در حوضه‌ها و مخزن‌های آبی استان شاهد باشیم ، به محوطه‌ها و بناهای تاریخی نیز آسیب‌هایی رساند؛ به‌گونه‌ای که در یک مورد گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از برداشت خاک از تپه‌های باستانی گزارش می‌شود که این مهم باعث ایجاد نگرانی‌ها شده و تبعات بعدی برای خوزستان به همراه خواهد آورد. از سویی دیگر، در دزفول علاوه بر آسیب رسیدن به 5 قسمت از محوطه‌ها و سازه‌های پایگاه جندی شاپور، 80 پروژه در بافت تاریخی و تک بناهای این شهر هم با خسارت همراه شده است. در بخش‌هایی از 9 بنای سازه‌های آبی تاریخی ثبت جهانی شوشتر نیز شاهد آسیب رسیدن به 35 بنا در بافت تاریخی این شهر کهن هم بوده‌ایم. در اهواز 5 بنا در بافت تاریخی، در حوزه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه 4 بنا و محوطه، در حوزه پایگاه میراث جهانی شوش 8 محوطه و بنا از سیلاب‌های چند روز گذشته خوزستان متأثر بوده است. در ایذه 4 اثر با آسیب همراه بوده و در بهبهان هم به 10 بنا و محوطه خسارت‌هایی وارد شده است. درشهرستان لالی با توجه به کوهستانی بودن آن شهر و برخورداری از مخزن دریاچه به 5 محوطه و در اندیکا به 7 بنای آبی و تاریخی و قلعه این شهرستان خسارت وارد شده است. در باغملک هم 6 بنا و محوطه و در شهرستان رامهرمز به 5 بنای تاریخی در شهر و روستا آسیب‌هایی رسیده است. قلعه جایران امیدیه و سینما شیرین آبادان نیز از جمله تک بناهایی بودند که با بارش‌های بی‌امان باران خسارت‌هایی متوجه‌شان شد. در هفتکل 4 تک بنا، در اندیمشک 6 بنا و محوطه، در ماهشهر که با دریا و خوریات مجاورت دارد 3محوطه تاریخی، در رامشیر 4 محوطه باستانی، در حمیدیه و سوسنگرد 6 محوطه تاریخی و بنا با آسیب‌هایی همراه بوده‌اند. در شهرستان باوی که تأثیرپذیر از رودخانه کارون بزرگ است، محوطه‌های تاریخی عسکر مکرم و دستوا هم با خسارت‌هایی مواجه بود. اما در این میان، به 18 بافت تاریخی روستایی و 120 کارگاه و تجهیزات صنایع دستی روستایی خسارت وارد شد.در تأسیسات گردشگری شهری و روستایی هم 35 پروژه آسیب دیده است.

در اهواز یکی از مهم‌ترین موزه‌های منطقه‌ای در حال ساخت که در جزیره رودخانه کارون قرار دارد، دچار آبگرفتگی شده است. از سویی دیگر، در چند روز گذشته عمده سایت‌های مهم باستانی در شوش، شوشتر و دزفول و برخی موزه‌های خوزستان از جمله سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، زیگورات چغازنبیل و برخی محوطه‌های باستانی شوش با تعطیلی مواجه بوده است.

آسیب به 100 پل تاریخی لرستان

لرستان که به پایتخت پل‌های تاریخی کشور معروف است، درجریان سیل‌های متوالی در فروردین ماه جاری متحمل خسارت زیادی در بناهای تاریخی و مراکز فرهنگی بویژه پل‌ها شده است. از آنجا که سیلاب در وهله اول موجب طغیان رودخانه‌های استان بویژه رودخانه کشکان شد، نخستین بناهایی که آسیب دید پل‌ها بود.

«زهرا بهاروند» معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان هم گفت: در استان 100 پل تاریخی به ثبت رسیده که متأسفانه همه آنها که عمدتاً سازه خشتی دارد کم و بیش خسارت دیده است. در این میان، پل تاریخی «کشکان» که مهم‌ترین پل تاریخی کشور نیز به شمار می‌رود و مربوط به دوره ساسانیان می‌شود، بیشترین آسیب را از سیل لرستان دیده؛ به گونه‌ای که از دوپایه آن یکی را سیل کاملاً شسته و با خود برده و دیگری هم کج شده، اما به طور کامل تخریب نشده است. وی افزود: اهمیت تاریخی این پل به حدی است که «محمد حسن طالبیان» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور پس از بروز سیل، در لرستان حضور یافت و یک تیم کارشناسی متشکل از مهندسان سازه و هیدرولیک را مأمور مرمت و ارائه راهکار برای سرپا نگهداشتن این پل کرد که هم‌اکنون این تیم کار خود را آغاز کرده است. بهاروند گفت: از آنجا که هنوز بسیاری از پل‌های استان کماکان زیر آب است نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان خسارت اعلام کرد، اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد، از 70 میلیارد تومان خسارتی که به جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان وارد شده حدود 45 تا 50 میلیارد تومان مربوط به بناهای تاریخی و فرهنگی از جمله پل‌ها می‌شود. وی در خصوص پل تاریخی «افرینه» شهر معمولان از توابع شهرستان پلدختر، اظهارداشت: در جریان سیلاب این پل کاملاً در آب غرق شد و ما ابتدا تصور می‌کردیم چیزی از پل به جا نخواهد ماند، اما در کمال تعجب مشخص شد که آسیب خیلی زیاد نبوده و این مسأله لزوم مرمت پل‌های تاریخی را دوچندان کرده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، قلعه تاریخی «فلک الافلاک» را بنای تاریخی دیگری دانست که در جریان سیل اخیر بخشی از تپه آن دچار آسیب شده و تأکید کرد: البته جای نگرانی نیست و در حال حاضر مشغول رفع این مشکل هستیم.

بناهای تاریخی همدان خسارت جزئی دید

«علی مالمیر»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان هم با اشاره به اینکه بناهای تاریخی خشتی با توجه به نوع سازه آنها، آسیب پذیرترین بناها در مقابل بارش‌‌هاست، اظهار داشت: همدان نیز یکی از استان‌هایی است که تعداد بناهای خشتی در آن زیاد است، اما خوشبختانه در بارش‌های بی‌سابقه امسال کمترین میزان خسارت در این زمینه را داشته است. وی ادامه داد: 5بنای تاریخی استان در شهرستان‌های نهاوند، فامنین و تویسرکان حدود 800 میلیون تومان خسارت دیده که بیشترین خسارت مربوط به «یخدان میرفتاح» ملایر است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه در نهاوند «پل زرامین» در قسمتی از طاق دچار آسیب شده و سیل برگردان‌ها نیز تخریب شده، گفت: برآورد خسارت وارد شده در این شهرستان حدود ۳۰۰ میلیون تومان است. در فامنین نیز«مسجد بازران» که در فهرست آثار ملی قرار دارد، دچار آسیب شده است. همچنین یکی از چشمه طاق‌ها بر اثر بارش باران تخریب شده و نیاز به مرمت فوری دارد. در کل خسارت وارد شده به این شهرستان ۸۰ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین در تویسرکان نیز منزل «اقتداری» و «پل فرسفج» بر اثر سیلاب‌ و بارش‌ها 400 میلیون تومان آسیب دیده‌ است.

زیان 8 میلیاردی سیل به بناهای تاریخی ایلام

همچنین «عبدالمالک شنبه‌زاده»، مدیراداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام هم از آسیب 8 میلیارد تومانی سیل اخیر به آثار تاریخی این استان خبر داد.

شنبه‌زاده با بیان اینکه باران و به‌دنبال آن سیل در 2مرحله به آثار تاریخی ایلام آسیب وارد کرد، افزود: آسیب رسیده به آثار تاریخی استان جزئی بود و تنها 7 اثر تاریخی هر کدام با آسیب‌های 10 تا 15 درصدی مواجه شد. این آثار در بخش‌هایی دچار نشت آب شده، گچ‌ها از بین رفته و دیوارها نیز آسیب داشته است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 469889 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟