پلنگ تندوره در محیط زیست طبیعی رها شد

تورج همتی روز جمعهبه کم سابقه بودن این عملیات اشاره و بیان کرد: صبح امروز یک قلاده پلنگ که مدتی را به دلیل نیاز به درمان تحت نظارت گروه دامپزشکی در باغ وحش وکیل آباد نگهداری می شد با اقدام گروه تخصصی حیات وحش به کمک قفس زنده‌ گیری به زیستگاه اصلی خود انتقال یافت.

وی افزود: رهاسازی پلنگ تندوره در زیستگاه اصلی با حضور نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و جمعی از مقامات درگز، کارشناسان تخصصی ستادی و استانی، خبرنگاران و علاقه مندان حیات وحش با پیش بینی تمهیدات لازم با موفقیت صورت گرفت و اینگونه ارزشمند با تائیدیه سلامت، دوباره وارد زیستگاه اصلی خود شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بر اهمیت این گربه سان تاکید و بیان کرد: سرمایه‌ گذاریهای حفاظتی درباره این‌ گونه حیوانی می ‌تواند طیف وسیعی از زیستگاهها و گونه ‌های دیگر جانوری را تحت پوشش قرار دهد.

وی همچنین به زیست حدود 40 قلاده پلنگ در پارک ملی تندوره موسوم به 'بهشت پلنگهای ایرانی' اشاره و بیان کرد: پیش بینی می شود شمار پلنگها در این منطقه از خراسان رضوی بیش از این تعداد باشد اما وجود 40 قلاده قطعی و مستندسازی شده است.

همتی ادامه داد: وجود این جمعیت قابل توجه پلنگ مدیون تلاش و برقراری امنیت زیستگاهی توسط محیط بانان است و پایش مستمر آنان نقش مهمی در حفظ پویایی جمعیت پلنگ ایرانی در مناطق مرزی ایران و ترکمنستان دارد. از آنجا که از هفت گونه گربه ‌سان ایران پنج گونه یعنی 'پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌ گوش اورآسیا' در این منطقه زندگی می‌ کنند 'تندوره' یکی از مهمترین زیستگاههای گربه سانانی همچون پلنگ نه تنها در خاورمیانه بلکه در گستره وسیعی از ترکیه تا هند است.

وی در ادامه گفت: تهدید حیات وحش متوجه یک یا چند گونه نیست اما در این میان گربه‌ سانان به دلیل اینکه در راس هرم غذایی طبیعی قرار دارند بیشترین آسیب را می ‌بینند و نسبت به تهدیدات انسانی و طبیعی بیشتر متضرر می‌ شوند. بر این اساس گوشتخوارانی مثل پلنگ و یوزپلنگ که جمعیتی کمتر و قدرت سازگاری محدودتری نسبت علفخواران دارند آسیب پذیرتر از دیگر انواع جانوران هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: در این چارچوب برنامه ‌ای به منظور جلوگیری از انقراض، تخریب زیستگاه‌، وقوع تصادفات جاده ‌ای و نیز پرداخت خسارات وارده از سوی این گونه تحت عنوان 'مدیریت و حفاظت از پلنگ ایرانی' توسط اساتید دانشگاه و کارشناسان با همکاری موسسه تخصصی مطالعات آسیایی پلنگ ایرانی و سازمان حفاظت محیط زیست تنظیم و به همه استانها در سطح کشور ابلاغ شده است. وی ادامه داد: در راستای اقدامات حفاظتی از این گونه ارزشمند همچنین برنامه جامع و مستمر آموزشی جوامع محلی در روستاهای اطراف پارک و منطقه حفاظت شده تندوره به صورت کاملا جدی در حال اجرا بوده و تاکنون بازخوردهای مثبتی داشته است. پارک ملی تندوره با وسعت 35 هزار و 540 هکتار تنها پارک ملی خراسان رضوی در شمال این استان و درحوزه استحفاظی شهرستان درگز نزدیک به مرز ایران و جمهوری ترکمنستان در حوزه آبریز هریرود و کشف ‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر واقع است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468945 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟