آبگرفتگی روستاها و شهرهای نوار غربی و برخی شهرهای شمالی و مرکزی استان را در شهرستان‌های اهواز، اندیمشک، دزفول، شوشتر، شوش، سوسنگرد، کارون، هویزه و حمیدیه و باوی دوره کرد. گروه‌های جهادی مردمی در روستاها و شهرها تشکیل شد تا سیل بند احداث کرده و دیار خود را از سیلابی که آرام آرام و طولانی مدت، دورتا دور شهرها و روستاها را در می‌نوردد مصون نگه دارند.

کانون در سیلاب

در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان نشست اضطراری ستاد بحران تشکیل شد و مصوب کرد، تا 9 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای اهواز، سوسنگرد، بستان، هویزه، رفیع، شوش و باوی تا زمان عادی شدن وضع که احتمالاً 22فروردین خواهد بود، تعطیل شوند تا هم جان کودکان و نوجوانان در امان باشد و هم مصون‌سازی مراکز در معرض سیل از آبگرفتگی در دستور کار قرار گیرد.

با این حال، اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گروه‌های نمایشی و کتابخانه‌های سیار کانون را در قالب «پیک امید» به مناطق سیل‌زده استان اعزام کرد و به اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان این مناطق پرداختند.

مربیان کانون در این طرح فعالیت‌هایی چون قصه‌گویی، شعرخوانی، نمایش خلاق، کتاب‌خوانی و برگزاری کارگاه‌های هنری نقاشی، کاردستی و... را در راستای تقویت روحیه‌ امید و ارتقای آرامش روانی کودکان در شرایط سخت و بحرانی برای کودکان و نوجوانان در مجموعه نیشکر فارابی از توابع شهرستان شادگان، در اردوگاه الهایی از توابع شهرستان اهواز، دو مرکز جوادالائمه و ثامن‌الائمه حمیدیه، آهودشت از توابع شوش و گوریه از توابع شوشتر اجرا کردند.

در بازدیدهای میدانی که برای تهیه گزارش انجام دادم شاهد بودم که برنامه‌های قصه‌خوانی، قصه‌گویی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، اهدای کتاب، برگزاری کارگاه‌های نقاشی و... به دل بچه‌ها در اردوگاه‌ها نشسته است و بازتاب وسیعی در بین کودکان و نوجوانان بخصوص جامعه کودک داشته است. در میان استقبال کودکان و نوجوانان از اجراهای فرهنگی و هنری آنچه که متوجه شدیم اهمیت دارد، توجه خاص به مادران این کودکان است، چرا که در این کمپ‌ها متأسفانه فرصت و امکان فرهنگی در اختیار مادران قرار نگرفته است.

با این حال، «وحید کیانی» مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خوزستان به «ایران» گفت: ما سعی می‌کنیم در اجراهای فرهنگی و هنری خود مادران را هم درگیر ماجراهای فرهنگی کرده و با اهدای کتاب و حضور در مناسبت‌های فرهنگی که برای کودکان دنبال می‌کنیم آنان را هم وارد ماجرای فرهنگ و هنر و کانون پرورش فکری کنیم، تا هم از آلام‌شان کاسته شود و هم فضای سخت حاکم بر کمپ‌های استقرار سیل‌زدگان مقداری تلطیف شود.

فرهنگ خیس شد

آنچه که در تمام روزهای درگیری خوزستان با سیلاب مشاهده کردیم حضور گروه‌های ادبی و هنری و اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کنار مردم بود تا در امر خدمات‌رسانی سنگ تمام بگذارند. از طرفی، این گروه‌ها کوشیدند تا تأسیسات فرهنگی و هنری خوزستان را در امان نگه دارند چرا که در حوزه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، 167 هزار متر مربع فضاهای فرهنگی و هنری و اداری وجود دارد.

در خوزستان 24 سالن نمایش با 16 هزار و 700 متر زیربنا و 6 هزار و 132 صندلی وجود دارد. همچنین 16 مجتمع فرهنگی و هنری، دو باب موزه هنرهای معاصر، 20 سینما با ظرفیت 9319 صندلی، یک خانه هنرمندان، 16 فرهنگسرا، 19 خانه فرهنگ و هنر در خوزستان، یکهزار و 71 کانون فرهنگی هنری مساجد، 165 مؤسسه قرآن و عترت، 9 گالری و 520 کانون آگهی و تبلیغات وجود دارد.

در لحظه تنظیم این گزارش خبر رسید که فرهنگسرای شهر شیبان را آب احاطه کرده و مخزن کتاب خوزستان در این شهر را در خطر قرار داده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، 38 کانون فرهنگی مساجد بر اثر سیلاب آسیب دیده است. دو مجتمع فرهنگی دزفول و ایذه هم دچار آبگرفتگی شده و خسارت‌هایی دیده است. در شهر الهایی هم مجتمع فرهنگی این شهر که آماده افتتاح بود به محل اسکان سیل زدگان اختصاص یافته که همین امر باعث شده تا خسارت‌هایی به تأسیسات این مرکز وارد شود. در نتیجه سیلاب بی‌امان در خوزستان، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در این استان تحت تأثیر قرار گرفته و برخی اجراها هم عواید مالی خود را به سیل زدگان اختصاص داده‌اند. با اینکه خوزستان خود درگیر سیلاب است، اما کاروان فرهنگی و هنری «کهن دیار خوزستان» به گلستان اعزام شده تا در آق قلا و گمیشان، همراه با توزیع بیش از 2 هزار جلد کتاب و اجرای برنامه‌های عروسکی غول پیکر، به شادپیمایی و دیدار با نویسندگان در شهرهای مذکور بپردازند.

از سویی، سینما سیار کانون پرورش فکری در محل اسکان سیل زدگان خوزستان در شهرهای الهایی، بخش بامدژ، شعیبیه، عبدالخان، سیدعباس، شهرستان شادگان و شوش اقدام به پخش فیلم‌های روز سینمای ایران برای کودکان و بزرگسالان کرد. البته با توجه به اینکه 38 کانون فرهنگی و هنری مساجد خوزستان آسیب دیده و با توجه به اینکه آسیب‌های دیگر نیز ممکن است به تأسیسات فرهنگی و هنری وارد شود، دفتر فنی ساختمانی اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان، برای نظارت و اقدام فوری، سرکشی و برآورد دقیق خسارات را در دستور کار خود قرار داده است.

تاریخ در آب

سیلاب کم سابقه نیم قرن اخیر خوزستان، علاوه بر اینکه خانه‌ها و مزارع و زیرساخت‌های مختلف این استان را درنوردید و باعث شد تا بیش از 29 میلیون متر مکعب آب را در حوضه‌ها و مخزن‌های آبی استان شاهد باشیم باعث شد تا محوطه‌ها و بناهای تاریخی نیز با آسیب‌هایی مواجه شود؛ به‌گونه‌ای که در یک مورد گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از برداشت خاک از تپه‌های باستانی گزارش می‌شود که این مهم باعث ایجاد نگرانی‌ها شده و تبعات بعدی برای خوزستان به همراه خواهد آورد.

از سویی دیگر، در دزفول علاوه بر آسیب رسیدن به 5 قسمت از محوطه‌ها و سازه‌های پایگاه جندی شاپور، 80 پروژه در بافت تاریخی و تک بناهای این شهر هم با خسارت همراه شده است. در بخش‌هایی از 9 بنای سازه‌های آبی تاریخی ثبت جهانی شوشتر نیز شاهد آسیب رسیدن به 35 بنا در بافت تاریخی این شهر کهن هم بوده‌ایم. در اهواز 5 بنا در بافت تاریخی، در حوزه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت تپه 4 بنا و محوطه، در حوزه پایگاه میراث جهانی شوش 8 محوطه و بنا از سیلاب‌های چند روز گذشته خوزستان متأثر بوده است. در ایذه 4 اثر با آسیب همراه بوده و در بهبهان هم به 10 بنا و محوطه خسارت‌هایی وارد شده است.

درشهرستان لالیبا توجه به کوهستانی بودن آن شهر و برخورداری از مخزن دریاچه به 5 محوطه و در اندیکا به 7 بنای آبی و تاریخی و قلعه این شهرستان خسارت وارد شده است. در باغملک هم 6 بنا و محوطه و در شهرستان رامهرمز به 5 بنای تاریخی در شهر و روستا آسیب‌هایی رسیده است. قلعه جایران امیدیه و سینما شیرین آبادان نیز از جمله تک بناهایی بودند که با بارش‌های بی‌امان باران خسارت‌هایی متوجه‌شان شد.

در هفتکل 4 تک بنا، در اندیمشک 6 بنا و محوطه، در ماهشهر که با دریا و خوریات مجاورت دارد 3محوطه تاریخی، در رامشیر 4 محوطه باستانی، در حمیدیه و سوسنگرد 6محوطه تاریخی و بنا با آسیب‌هایی همراه بوده‌اند. در شهرستان باوی که تأثیرپذیر از رودخانه کارون بزرگ است، محوطه‌های تاریخی عسکر مکرم و دستوا هم با خسارت‌هایی مواجه بود. اما در این میان، به 18 بافت تاریخی روستایی و 120 کارگاه و تجهیزات صنایع دستی روستایی خسارت وارد شد.در تأسیسات گردشگری شهری و روستایی هم 35 پروژه آسیب دیده است.

در اهواز یکی از مهم‌ترین موزه‌های منطقه‌ای در حال ساخت که در جزیره رودخانه کارون قرار دارد، دچار آبگرفتگی شده است.

از سویی دیگر، در چند روز گذشته عمده سایت‌های مهم باستانی در شوش، شوشتر و دزفول و برخی موزه‌های خوزستان از جمله سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، زیگورات چغازنبیل و برخی محوطه‌های باستانی شوش با تعطیلی مواجه بوده است. در این میان، عمده تورهای گردشگری با لغو مواجه شدند و این موضوع باعث شد، تا هم راهنمایان گردشگری بیکار شوند و هم ظرفیت بخشی از هتل‌ها خالی بماند. عمده رستوران‌های ساحلی در شهرهای حاشیه رودخانه‌های کارون، کرخه و دز یا به زیر آب رفت یا خسارت جدی دید و همچنان در تعطیلی به سر می‌برند.

سیلاب در مدرسه

از 28 اسفند ماه سال 97 تاکنون همچنان مدارس و دانشگاه‌های خوزستان در تعطیلی به سر می‌برند. در نتیجه سیلاب‌هایی که باعث شد مخزن سدهای مختلف خوزستان را پر کند و دریچه هاب اصلی و اضطراری آنها را بازگشایی کند، سیلاب به 160مدرسه در خوزستان آسیب وارد کرد. در این میان، اداره کل آموزش و پرورش خوزستان خبر از تخریب 85 مدرسه در 14 شهر استان داد؛ آن هم در شهرهایی که بیش از 716 هزار دانش‌آموز دارد. از طرفی، 207 مدرسه به منظور اسکان سیل زدگان اختصاص یافته است.

گزارش‌هایی که ارسال شد

مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرده‌اند که گزارش‌های کاملاً کارشناسی شده برای اعلام خسارت‌ها به ستاد بحران استان، سازمان متبوع‌شان در تهران و وزارتخانه‌های مربوطه ارسال شده و همچنان ارسال می‌شود تا تصمیم‌گیری نهایی صورت بگیرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 468394 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟