کاهش خسارت سیل با کاهش ساخت و سازها در حریم رودخانه ها

یک کارشناس سازه صنعتی گفت: در زمان ساخت بنا اگر از مصالح مناسب استفاده گردد و ساختمان اصولی ساخته شود قطعا هیچ آسیبی در مواقع بحرانی همچون سیل نخواهد دید.

احسان شعبان زاده از بین بردن جنگل ها که در جهان به عنوان سیل بندهای طبیعی شهرت دارند را عاملی مهم در وقوع سیل های اخیر در مازندران دانست و اظهارکرد: بافت گیاهان و درختان جنگلی از شدت بارندگی ها کم می‌کند اما هرچه این پوشش کم تر شود روان آب های بیشتری در اثر بارش ها بر سطح زمین جاری شده که سبب وقوع سیلاب های مخرب می‌شود.

وی با بیان اینکه گسترش و پیشروی ساخت و سازها و واحد مسکونی در مسیر رودخانه سبب خواهد شد، هنگام وقوع سیل آسیب جدی بر پیکره شهرها و روستاها وارد شود، تصریح کرد: تجاوز به حریم رودخانه ها، کم کردن عرض معبر و برداشت های بی رویه شن و ماسه سبب شده تا با کوچک ترین بارندگی‌ها سیل‌های مخرب به وقوع بپیوندد.

کارشناس سازه صنعتی با اشاره به اینکه لایروبی های عمقی رودخانه‌ها می‌تواند جلوی خسارت های ناشی از سیل را بگیرد، افزود: متاسفانه شهرداری ها در مازندران به این مقوله نگاه درست و جدی ندارند و نه تنها لایروبی به درستی صورت نمی گیرد بلکه فاضلاب‌ها نیز به این محل ها سرازیر می شوند.

شعبان زاده، جلوگیری از ساخت و سازها در حرائم رودخانه را در کاهش خسارات سیل موثر دانست و تصریح کرد: در زمان ساخت بنا اگر از مصالح مناسب استفاده گردد و ساختمان اصولی ساخته شود قطعا هیچ آسیبی در مواقع بحرانی همچون سیل نخواهید دید.

وی افزود: وسعت خرابی‌ها در شرق مازندران به دلیل نبود زیرساخت مناسب همچون شنارژ، پی، ستون و غیره نسبت به غرب که از سازه‌های جدید و مقاوم‌تر استفاده شده، بیشتر بوده است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 467859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟