خدمات درمانی در نوروز به تعطیلات نمی رود

به گزارش رکنا، تعطیلات نوروز در ایران فرصت خوبی برای مردم جهت برنامه ریزی برای سفر و گشت و گذار و دید و بازدیدهاست.

رشد چندبرابری مسافرت ها در نوروز احتمال بروز حوادث جاده ای و همچنین مسمومیت ها در اثر تغییر آب و هوایی و تغذیه را نیز بیشتر می کند که این موارد ارایه خدمات درمانی را ضروری تر می سازد.

بر همین اساس نظام بهداشت و درمان به جهت خدمت رسانی و درمان بیماران و مصدومان حوادث هیچ گاه امکان تعطیلی خدمات خود را نداشته و از این رو در آستانه سال نو برنامه ریزی های لازم را پیش بینی کرده اند تا مردم و مسافران نوروزی دچار مشکل نشوند.

در این میان نقش اورژانس پیش بیمارستانی به عنوان پیشانی و خط مقدم نظام درمان بیش از سایر بخش ها اهمیت دارد چرا که عوامل این بخش باید بیماران و مصدومان را در کوتاه ترین زمان ممکن به مراکز درمانی انتقال دهد.

** فعالیت شبانه روزی 40 پایگاه اورژانس 115 قزوین در نوروز

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین در این خصوص گفت: در ایام نوروز 40 پایگاه اورژانس شهری، جاده ای و هوایی این استان به شکل شبانه روزی به مسافران و هموطنان خدمات رسانی خواهند کرد.

دکتر پیمان نامدار افزود: از این تعداد چهار پایگاه در سطح شهرستان قزوین و همچنین 33 پایگاه در دیگر شهرستان ها و جاده های استان فعال هستند.

وی اضافه کرد: بالگرد اورژانس نیز در سال جاری از پایگاه آبیک به فرودگاه خدمات ویژه در قزوین منتقل شده است که همین با توجه به نزدیکی آن به قزوین گام موثری در سرعت بیشتر ارایه خدمات اورژانس خواهد بود.

این مسئول گفت: این بالگرد در ایام نوروز از صبح تا قبل از غروب آفتاب در سطح استان آماده ارایه خدمات خواهد بود و در تمام مسیرهای صعب العبور به سرعت به یاری مصدومان و بیماران اورژانسی خواهد شتافت.

نامدار افزود: چهار ایستگاه سلامت نیز با حضور پزشک و تکنسین اورژانس در محل عوارضی آزاد راه ها مستقر و خدمات درمانی سرپایی، دارو و بروشور بهداشتی رایگان به مسافران ارایه می کنند.

نامدار ادامه داد: در نوروز 98، 400 نیروی عملیاتی اورژانس به همراه تجهیزات آمبولانس،اتوبوس آمبولانس و سه دستگاه موتور آمبولانس به مصدومان و بیماران خدمات رسانی می کنند.

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قزوین به بیمارانی که دچار مسمومیت می شوند نیز توصیه کرد در صورت هوشیاری با مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم به شماره 190 و یا اورژانس 115 تماس گرفته و در خصوص اقدامات بعدی سوال کنند.

نامدار افزود: اگر فرد مسموم هوشیار نبود و یا مواد اسیدی، قلیایی و یا نفتی را بلعیده بود از ایجاد استفراغ در وی خودداری شده و باید سریع به نزدیک ترین مرکز درمان منتقل شود.

**اجرای طرح سلامت نوروزی در قزوین

رییس مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز گفت: طرح سلامت نوروزی حوزه بهداشت و درمان در همه بخش ها از 8 صبح 25 اسفندماه آغاز شده و تا هشت صبح روز 17 فروردین ماه سال 98 ادامه خواهد داشت.

علی فخار سلیمانی با بیان اینکه در این مدت هیچ کدام از مراکز درمانی و بیمارستان های استان تعطیل نخواهند بود،افزود: خدمات اورژانس نیز در بیمارستان ها تعطیل نیست و این مراکز به طور 100 درصدی خدمات خود را به بیماران ارایه می کنند.

وی اضافه کرد: با تشکیل تیم بازرسی ویژه در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تمام درمانگاه های تخصصی و عمومی دولتی و خصوصی، مراکز ترک اعتیاد،آزمایشگاه ها و داروخانه ها نیز در نوروز هر روز تحت نظارت قرار می گیرند.

فخارسلیمانی گفت: ستاد هدایت و اطلاع رسانی درمان قزوین نیز به صورت 24 ساعته پاسخگوی امور درمانی و انتقال بیماران در بین مراکز درمانی بوده و سوپروایزرها در بیمارستانهای مختلف با تماس با این شماره جهت اخذ پذیرش می توانند هماهنگی های لازم را به عمل آورند.

این مسئول اظهار داشت: به منظور رعایت اصول ایمنی و بهداشتی در تولید مواد غذایی در شرکت های تولید صنایع غذایی نیز نظارت های مستمر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه ستاد اطلاع رسانی و روابط عمومی هم اخبار لحظه ای را به مردم اطلاع می دهد،گفت: تمام این بازدیدها و نظارت ها از سوی نمایندگان تام الاختیار هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی در قالب نوبت بندی انجام می شوند.

رییس مرکز هدایت عملیات بحران دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: گرچه حوزه بهداشت و درمان با مشکلات مالی مواجه است اما تمام تلاش خود را می کند تا کمبودها ذائقه مردم را تلخ نکند و خدمات به بهترین شکل ممکن به جامعه ارایه شود.

** 2 هزار بازدید بهداشتی از مراکز توزیع مواد غذایی قزوین

رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت قزوین با اشاره به آغاز اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی از روز 20 اسفندماه،گفت: در پنج روز اول اجرای این طرح که با حضور متوسط روزانه 65 تن از کارشناسان بازرسی و نظارتی در قالب 51 تیم بازرسی انجام شد، بیش از 2 هزار بازدید بهداشتی از مراکز عرضه و توزیع مواد غذایی صورت گرفت.

شیرین نادری افزود: در این بازدیدها، وضعیت بهداشتی 2 هزار و 58 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن عمومی، اماکن بین راهی و سامانه های آبرسانی، بررسی شد.

وی اضافه کرد: در اسفند ماه امسال یک هزار و 747 سنجش کیفیت مواد غذایی و محیط کار توسط دستگاه های قابل حمل نیز انجام شده است.

رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت قزوین با بیان اینکه 57 نمونه مواد غذایی برای بررسی های بیشتر، به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قزوین ارسال شده است،گفت: طی این مدت 616 کارت بهداشتی نیز برای متصدیان شاغل در مراکز و اماکن مشمول صادر شد.

** صدور 509 اخطار و تعطیلی 15 واحد متخلف در قزوین

رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت قزوین همچنین گفت: برای اجرای آیین نامه قانون اصلاح ماده 13 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی، 491 مورد اخطار غیر بحرانی و 18 مورد اخطار بحرانی برای متصدیان صادر شد.

وی اظهار داشت: در نهایت 15 واحد به دلیل عدم رعایت نواقص بهداشتی در موعد مقرر مهر و موم و از ادامه کار آنها جلوگیری شد.

نادری خاطرنشان کرد: 16 واحد نیز برای رسیدگی به تخلفات بهداشتی مکان خود به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گفته این کارشناس، بررسی کیفیت آب آشامیدنی و آب استخرهای شنا از جمله مواردی است که در برنامه سلامت نوروزی مورد توجه قرار دارد.

ی ادامه داد: در طی این مدت، ضمن یک هزار 543 مورد کلرسنجی، 182 نمونه آب برای بررسی میکروبی برداشت و به آزمایشگاه آب مراکز بهداشت ارسال شده است.

رییس گروه سلامت محیط مرکز بهداشت قزوین گفت: همچنین 2 هزار و 600 کیلوگرم ماده غذایی که به دلیل عدم رعایت مواد قانونی، قابل عرضه در واحدهای صنفی نبود، توسط بازرسان، توقیف و امحا شد.

نادری با بیان اینکه شکایات ثبت شده در سامانه 190 نیز از مواردی است که توسط بازرسان مورد رسیدگی قرار می گیرد؛افزود: در این پنج روز، 50 شکایت، پیگیری و نتایج اقدامات آن، برای اعلام به شاکیان، در سامانه ثبت خواهد شد. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 465269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟