پرورش دام و دامداری قسمت مهم و بزرگی از اشتغال و تولید کشور را تشکیل می دهد و با توجه به اهمیت این بخش تامین نیازهای این بخش از اولویت های اصلی نظام برنامه ریزی بشمار می رود.

مناطقی از استان کرمان با توجه به وجود اقلیم های متفاوت قابلیت مناسبی برای پرورش و نگهداری دام بویژه در بخش های روستایی و عشایری دارد که سهم بزرگی در تامین گوشت و فراورده های لبنی مورد نیاز مردم داخل استان داشته و حتی به استان های همجوار نیز صادر می شود.

در سالهای اخیر خشکسالی، بحران آب، از بین رفتن مراتع، قاچاق و بالا رفتن هزینه های نگهداری دام و غیره به این بخش استراتژیک آسیب زیادی زده است و در حال حاضر دورنمای روشنی برای دامداران نمی توان متصور شد.

مسئولان متولی حوزه دام هرچند اقدامات خوبی برای تقویت و ساماندهی امور دام انجام داده اند، اما برخی از مشکلات نیاز به برنامه ریزی بهتر و انسجام بیشتر دارد تا فعالیت های دامداری در کرمان ادامه پیدا کند.

دامداران کرمان ناامید از ادامه راه

یکی از دامداران کرمانی که نخواست نامش فاش شود با گلایه از بی توجهی مسئولان به دامداران استان گفت: چند ماه است که دامداری ها با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند، اما توجهی به آنها نمی شود.

وی با اشاره به گرانی و کمبود نهاده ها و خوراک دام افزود: اگر وضع به همین روال پیش برود دامپروری کرمان در سالهای آینده از بین می رود و تعداد زیادی که در این بخش مشغولند بیکار می شوند.

این دامدار کرمانی اظهار داشت: شیرتولیدی را به تنها کارخانه دولتی استان می فروشیم اما پول آن با تاخیر به دست ما می رسد و این در حالی است که خوراک دام را باید نقد تهیه کنیم.

وی بیان کرد: قیمت هر کیلو سویا از 2 هزار و 400 تومان در سال قبل به حدود چهار هزار تومان در سال جاری رسیده و همین خوراک دام هم با تاخیر 45 روزه به دست دامدار می رسد.

یکی دیگر از دامداران کرمانی نیز گفت: دامپروری استان کرمان به رغم طبیعت کویری در سالهای قبل رونق داشت، طوری که صادر کننده گوشت و شیر به استان های همجوار محسوب می شد.

گرامی محمودی افزود: اما مشکلات اقتصادی 10 کارخانه تولید شیر را در استان کرمان به تعطیلی کشانده و واحدهای پرورش دام نیز در صورت بی توجهی از بین می روند.

وی تاکید کرد: دولت در بخش برنامه ریزی و پشتیبانی برای دامداران بسیار ضعیف عمل می کند و در حال حاضر نهاده ها کمیاب و نامناسب توزیع می شود.

این دامپرور کرمانی با بیان اینکه پرورش دام اشتغالزایی خوبی ،تصریح کرد: مسئولان نباید بگذارند دام و دامداری از بین برود بلکه باید رسیدگی به مشکلات این بخش در اولویت قرار گیرد.

توزیع نهاده های دامی بر اساس سهمیه دامداران انجام می شود

معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: نهادهای دامی توسط شرکت های خصوصی وارد کشور می شود و توزیع آن با نظارت دولت انجام می پذیرد.

علی باقری افزود: در چند ماه گذشته به دلایل مختلف توزیع نهاده های دامی با مشکلات و تاخیر همراه بود که باعث مشکلاتی برای دامداری ها شد.

وی تصریح کرد: با دستورالعملی که اخیرا از طرف وزیر جهاد کشاورزی صادر شده است نهاده های دامی بر اساس ظرفیت و سهمیه هر استان اختصاص داده می شود تا بین متقاضیان توزیع شود.

مدیرتولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: کمبود نهاده ها اغلب در بحث سویا هست و در محصول ذرت دام با توجه به تولید داخل کمبودی نداریم.

وی با اشاره به خشکسالی های چند سال اخیر در استان کرمان افزود: پرورش دام به مراتع وابستگی دارد که قسمت بزرگی از مراتع استان از بین رفته و قابل استفاده برای دامپروری نیست.

باقری بیان کرد: تعداد سه میلیون و 800 هزار دام سبک، 130 هزار دام سنگین و حدود 12 هزار نفر شتر در حوزه شمال استان کرمان وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سالهای گذشته بخش قابل توجهی از گوشت قرمز و شیر توسط دامداران استان کرمان تولید می شد و ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد.

مدیر تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: با نوسانات ارزی ماههای اخیر پدیده قاچاق دام در استان بوجود آمد که با تلاش دستگاه های نظارتی این پدیده کاهش یافته است.

وی گفت: دامداری در استان کرمان به صورت سنتی و صنعتی دنبال می شود و ظرفیت اشتغالزایی فراوانی در این بخش وجود دارد و به متقاضیان تسهیلات مناسب پرداخت می شود.

باقری اظهار داشت: عشایر استان کرمان نیز سهم بزرگی در دامداری کرمان دارند و جهاد کشاورزی در بحث جاده سازی، آبرسانی و توزیع نهاده ها به این قشر زحمتکش خدمات ارائه می دهند.

وی تاکید کرد: مسئولان با درک مشکلات دامداران تمام سعی خود را در حل آنها انجام می دهند تا این قشر مولد و زحمتکش در شرایط حساس کنونی کمترین مشکل را متحمل شوند.

بخش خصوصی و تشکل ها در توزیع نهاده ها ضعیف عمل می کند

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان با بیان اینکه ما تامین کننده نهاده ها برای دامداران نیستیم گفت: نود درصد نهاده ها توسط بخش خصوصی تامین می شود و دامداران باید از طریق بخش خصوصی و اتحادیه های صنفی اقدام به تامین کنند.

مهدی بنی اسدی افزود: گاهی سهمیه ای برای کشور اعلام می شود که آن هم با هماهنگی معاونت امور دام جهاد کشاورزی در اختیار دامداران قرار داده می شود و هیچوقت سهمیه برای دامداران تعیین نمی کنیم و مستقیم با دامداران در تماس نیستیم.

وی تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام فقط مقداری ذخیره برای شرایط استراتژیک ذخیره سازی می کند و دامداران باید 90 درصد نهاده ها را از طریق بخش خصوصی و تشکل های صنفی تهیه کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان کرمان اظهار داشت: بعضی مواقع بنا به صلاحدید، دولت از ذخیره استراتژیکی که در اختیار دارد، سهمیه ای برای کشور اعلام می شود که ما در اختیار معاونت امور دام قرار می دهیم و آنها با توجه به شناخت و اطلاعاتی که از واحدهای دامداری و مرغداری و نیازها و ظرفیت های آنان دارند بین دامداری ها تقسیم می کنند.

وی با اشاره به اینکه تمام نهاده ها با ارز دولتی 4200 تومان وارد کشور شده است و قیمت ثابتی دارد تاکید کرد: در مواقع ضروری ما تحویل دهنده خوراک دام برای دامداری ها و دامپروری ها هستیم و نقشی در تصمیمات گرفته شده نداریم.

بنی اسدی ادامه داد: برای اختصاص سهمیه نهاده ها، تصمیم گیرنده معاون امور دام جهاد کشاورزی با توجه به اطلاعات و شناخت کافی از واحدهای دامداری و مرغداری و نیازها و ظرفیت های آنان برای اختصاص سهمیه نهاده ها، تصمیم گیرنده معاون امور دام جهاد کشاورزی استان است.

وی دلیل افزایش روز شمار نرخ نهاده ها را در تشکل ها و اتحادیه ها دانست و افزود: دامدار نباید مستقیما به دنبال تامین نهاده باشد بلکه باید نیاز خود را به تشکل صنفی اش اعلام کند و وظیفه تشکل تامین نیاز اعضای تشکل است‌ و ایراد از تشکلهاست که ضعیف عمل می کنند.

به نظر می رسد که قسمت اغلب مشکلات دامداران استان کرمان در تامین نهاده های دامی به ویژه سویا است که بنا بر اظهار مسئولان امور دام کرمان دولت تمام تلاش خود را در جهت توزیع به موقع و کافی و با هزینه مناسب نهادها به کار می برد.

اما شرایط دامپروری استان با وضعیت فعلی به نظر می رسد به توفیق مهمی نرسد و ضروری است که مدیران و متولیان در سیاست های حمایتی و هدایتی خود بازنگری جدی داشته باشند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 464707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟