کپی پیست؛ آفتی کشنده در پژوهش های دانشجویی/وقتی علم اکتسابی نمی‌شود!

به گزارش رکنا، خرید و فروش متون علمی، از تحقیق‌های دانش‌آموزی گرفته تا پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، آفتی است که شان علمی کشور را زیر سئوال برده است، آفتی که هنوز راهکاری عملی و جدی برای درمان آن به کار بسته نشده است. در دنیای امروز، دانایی یکی از محور‌ها و شاخص‌های اصلی پیشرفت و تعالی هر جامعه به‌شمار می‌رود. سنجش سطح دانایی به میزان تولید و مصرف اطلاعات و گسترش دانایی به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است. دانسته‌های ما یا با مطالعه منابع اطلاعاتی موجود یا بنا به پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم، به دست می‌آید. پژوهش زیربنای پیشرفت و توسعه پایدار به‌شمار می‌رود که نقشی اثرگذار بر تحول و شکوفایی یک جامعه دارد، زیرا پژوهشگران می‌توانند با نگاه موشکافانه خویش به بهبود شاخصه‌های تولید و اقتصاد کشور کمک کنند و بسترساز رشد علمی و فناوری شوند.

کپی پیست؛ آفتی کشنده در پژوهش های دانشجویی/وقتی علم اکتسابی نمی‌شود!

یکی از مراکز تأثیرگذاری که در قرن بیست و یک می‌تواند روند توسعه کشور را شتاب بخشد، دانشگاه‌ها و دانشجویان هر کشور هستند. در دنیای امروز، دانشگاه‌ها به‌عنوان پرارزش‌ترین منابعی هستند که جوامع برای پیشرفت و توسعه در اختیار دارند. یکی از مواردی که همواره با پایان تحصیلات تکمیلی به گوش می‌رسد، تلاش دانشجویان برای نوشتن پایان‌نامه است، اما در اینکه این پایان‌نامه‌ها تا چه میزان بر اساس نیازسنجی استوار بوده یا گره‌ای از گره کور مشکلات جامعه را باز کنند، سخن بسیار است.

طی سال‌های اخیر درباره «کپی، پیست»، فروش پایان‌نامه و تقلبی بودن برخی از پایان نامه‌ها حتی پایان‌نامه برخی از مسئولان بسیار شنیده شده است. خرید و فروش متون علمی، از تحقیق‌های دانش‌آموزی گرفته تا پایان‌نامه تحصیلات تکمیلی، آفتی است که شأن علمی کشور را زیر سوال برده است، آفتی که هنوز راهکاری عملی و جدی برای درمان آن به کار بسته نشده است.

غفلت از پژوهش در مدارس، دلیل عمده ضعف در پژوهش

شاید یکی از عمده‌ترین دلایل ضعف دانشجویان در پژوهش و پایان‌نامه‌نویسی را بتوان در مدارس جستجو کرد، مدارسی که دانش‌آموزانی پژوهنده تحویل جامعه دانشگاهی نداده‌اند.

برای توسعه پژوهش در آموزش و پرورش باید این فرهنگ را در دوره ابتدایی ایجاد کرده و در دوره‌های تحصیلی بالاتر آن را بسط و گسترش داد که متأسفانه در دوره‌های ابتدایی جایگاه پژوهش خالی بوده و در کتب درسی مجالی برای پرداختن به آن پیش‌بینی نشده است.

آموزش و پرورش باید از نظامی پویا برخوردار باشد یا به عبارت دیگر علم و پژوهش در آن نهادینه شده و پژوهش دانش‌آموزی دانش‌آموزان جایگاه و موقعیت واقعی خود را در نظام آموزشی باز یابد، اگر چنین شود حس کنجکاوی و اشتیاق به تحصیل در دانش‌آموزان تقویت می‌شود و استعداد‌های بالقوه آن‌ها به بالفعل تبدیل می‌شود؛ چراکه به فرموده مولای متقیان حضرت علی (ع) آموزش در کودکی همچون نقشی بر سنگ ماندگار است.

در همین رابطه، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با بیان اینکه «کپی پیست» بودن پایان‌نامه‌ها یکی از معضلاتی است که چند سالی است دانشگاه‌ها را رنج می‌دهد، می‌گوید: باید تلاش شود پایان‌نامه‌ها بر حسب نیازسنجی انجام شود.

کیان پهلوان‌افشار در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به تحقیق و پژوهش و نهادینه شدن فرهنگ آن از مدارس، یادآور می‌شود: به دلیل عدم توجه جدی به پژوهش در مدارس، بار‌ها شاهد ضعف دانشجویان در نوشتن پژوهش و پایان‌نامه بوده‌ایم.

وی تصریح می‌کند: تقلبی بودن یا «کپی پیست» بودن پایان‌نامه‌ها یک موضوع کشوری بوده و مختص به استان یا دانشگاه خاصی نیست، لذا حل این مشکل نیازمند آسیب‌شناسی است.

این مسئول با تاکید بر ضرورت تعامل صنعت با دانشگاه، خاطرنشان می‌کند: در بین پایان‌نامه‌های دانشجویی شاهد پایان‌نامه‌های خوب و کاربردی نیز هستیم که به علت عدم تعامل دانشگاه با صنعت، در حال خاک خوردن است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: ایسنا

کدخبر: 463743 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟