انتقال آب خزر به کویر خطرناک است

به گزارش رکنا، سید علی آقا میری روز پنجشنبه در پانزدهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان ها افزود: به این دلیل که خزر هیچ راهی به آب‌های آزاد ندارد و بنابه اذعان همه کارشناسان در صورت دست اندازی به آن به سرنوشت غمبار دریاچه ارومیه مبتلا خواهد شد، بنابراین چنین طرحی حتی در مرحله مطالعاتی هم قابل قبول نیست.

وی خاطر نشان کرد: مازندران به اندازه کافی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند بنابراین از آقای رئیس جمهوری انتظار داریم از نجابت مردم مازندران سوء استفاده نشود و اگر در جهت حل مشکلات استان گامی بر نمی دارد حداقل مشکلات را چند صد چندان نکند.

آقامیری تاکید کرد: برای حل مشکل آب سمنان راه حل های دیگری هم وجود دارد، اما به طور قطع راه حل آن کویری کردن مازندران نیست و شگفت انگیز است که در هجوم این همه مشکلات و تنگناهای اقتصادی که معیشت مردم را احاطه کرده و انواع کارهای اولویت داری که بر زمین مانده دولت بر اجرای یک طرح غیر ضروری و پرهزینه و مخرب پافشاری می‌کند.

وی تصریح کرد: در این صورت آیا برای دولت صادقانه تر نیست که اعلام کند می‌خواهیم سمنان را به بهای ویرانی مازندران آباد کنیم و ناخرسندی به حق مازندرانی ها هم برای ما اهمیتی ندارد.

آقا میری در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به دکتر روحانی گفت: مردم مازندران و استان های شمالی با صدای رسا می‌گویند آنچه از امکانات طبیعی برای استان مازندران باقیمانده است موهبت خدادادی است که در گذر ایام متولیان نه فقط به پایداری آن کمکی نکرده اند، بلکه با بی برنامگی ها خود در جهت تضعیف آن نیز گام برداشته اند.

وی اعلام کرد: بنابراین امروز به هیچ عنوان نباید تصور کنند که برای تأمین اهداف خود می‌توانند بهره کشی از قابلیت های طبیعی استان مازندران را تا این حد زیاده خواهانه دنبال کنند.

نماینده استان مازندران در شورای عالی استان ها تاکیدکرد: خشک شدن دریاچه ارومیه، زاینده رود، هیرمند تا حدود زیادی محصول همین نوع ندانم کاری‌ها و اقدامات غیرکارشناسی است.

نماینده مردم استان مازندران در شورای عالی استان ها تصریح کرد: از زمانی که سر و صدای این طرح بلند شده است ده‌ها و بلکه صدها کارشناس خبره از غیراصولی بودن این پروژه به خطرات جبران ناپذیری که برای محیط زیست استان به بار خواهد آورد سخن گفته‌اند اما دولت با این ادعا که مشکلات این طرح از نظر دولت حل شده و در جاانداختن آن اصرار دارد به راستی باید پرسید اگر دولت قادر به اجرای چنین طرح پرهزینه و پرچالشی است. چرا مشکلات زیست محیطی استان‌های جنوبی و جنوب شرقی را حل نمی کند آقا میری اضافه کرد: مشکلات زیست محیطی زندگی شهروندان این مناطق را مختل کرده و پرداختن به آن اولویت و به مراتب کم هزینه‌تر است به ویژه که سمنان هم در مقایسه با برخی استان‌های کشور دچار کم آبی آنچنانی نیست که دولت را ناگزیر از چنین ریسک بزرگی کرده باشد علاوه براینکه در درازمدت اعتراض کشورهای همسایه اطراف خزر را دربر خواهد داشت و حتما کار مقابله به مثل انجام خواهند داد.

نماینده مردم استان مازندران در شورای عالی استان ها ادامه داد: شوربختانه مازندران به خاطر شرایط منحصر به فرد طبیعی در سال‌های بعد از انقلاب به عنوان یک استان برخوردار قلمداد شد که بی‌نیاز از توجه است و این تلقی نادرست، استانی با این همه توانمندی‌ها و پتانسیل‌های طبیعی اقتصادی و اجتماعی را به قهقرا برده است و بسیاری از فرصت‌های توسعه را از مازندران سلب کرده است در حالی که در ورای سرسبزی این استان محرومیت‌های درد انگیزی نهفته که باید در راستای رفع آنها همت گماشته شود.

آقامیری افزود: نگاه دولت‌ها به مازندران پیوسته نگاه بهره بری از امکانات طبیعی بدون پرداخت اصولی به مسائل و نیازهای آن بوده و هست و این استان در بخش تولیدات کشاورزی و دامی و باغی، گیاهی و شیلات و خدمات بندری و نیروگاهی و در گردشگری سرویس فراملی می دهد اما برای اداره و توسعه این بخش‌ها باید از اعتبارات اندک استانی اکتفا کنند.

وی گفت: همین نگاه یک جانبه به مواهب مازندران باعث شد مسئولان به بهره‌کشی از استان مازندران عادت کنند و آن را یک استان همواره معین ببینند تا جایی که دولت جرأت مطرح کردن پروژه فاجعه باری همچون انتقال آب خزر را به خود بدهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462952 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟