فروش دارو‌های ترکیبی و دست‌ساز در عطاری‌ها ممنوع است

به گزارش رکنا، الناز بهروز، اظهار داشت: متأسفانه تصوری که به اشتباه بین مردم رایج شده این است که داروی گیاهی اگر فایده نداشته باشد، ضرری هم ندارد. در واقع طبیعی بودن دارو را دلیلی برای بی ضرر بودن آن می‌دانند. اما واقعیت این است که مصرف بی رویه دارو‌های گیاهی به تن‌هایی یا همراه با دارو‌های شیمیایی می‌تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشد.

بهروز ادامه داد:اگرچه گیاهان دارویی منشأ طبیعی دارند و در مقایسه با دارو‌های شیمیایی عوارض کمتری ایجاد می‌کنند. واقعیت این است که مصرف بی‌رویه یا غیرعلمی برخی از گیاهان دارویی و یا دارو‌های گیاهی می‌تواند موجب عوارض ناخواسته و حتی مسمومیت‌های شدید شوند، علاوه بر این ممکن است تداخل‌های جبران ناپذیری با دارو‌های شیمیایی داشته باشند.

وی افزود:کلیه افراد جامعه باید بدانند که دارو‌ها و عصاره‌های گیاهی به هر روشی که تهیه شوند مفید و قابل استفاده نیستند. بسیاری از گیاهان اگر به‌روش درست فرآوری نشوند ممکن است مواد مؤثر و ترکیبات مفید خود را از دست بدهند و مصرف کننده را دچار عارضه کنند.

این پزشک داروساز تأکید کرد: اگر فردی در حال استفاده از یک داروی خاص تحت نظر پزشک باشد، باید قبل از استفاده از مکمل یا داروی گیاهی با پزشک معالج خود مشورت نماید.

وی اضافه کرد:باید روی بسته بندی گیاهان دارویی اطلاعاتی مانند نام گیاه، بخش مورد استفاده، تاریخ تولید، تاریخ بسته بندی، وزن، تاریخ انقضاء، شماره پروانه و نام شرکت تهیه کننده درج گردد.

بهروز توصیه کرد:مصرف گیاهان دارویی نیز همانند دارو‌های شیمیایی باید با آگاهی و پس از اطلاع از سازوکار عمل آن‌ها باشد، به ویژه در مورد کودکان، مادران باردار و سالمندان مصرف این گیاهان باید با احتیاط بیشتری همراه باشد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟