معمای حل نشده زباله‌ها در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش رکنا، سید ابوالفضل موسویان در نشست کارگروه پسماند استان افزود: سالانه باید دستگاههای بی خطرسازی پسماندهای عفونی بیمارستانها و مراکز درمانی استانداردسازی شوند اما متاسفانه دستگاههای بیمارستانهای استان استاندارد نیستند.

وی اظهار کرد: طی بازدید مشترکی که با اداره کل تعزیرات استان از دستگاههای بی خطر سازی زباله ها و پسماند عفونی صورت گرفت دستگاههای بیمارستانهای استان استاندارد لازم را نداشتند.

همچنین "محسن جعفری نژاد بسطامی"، مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: در زمینه پسماند شهری، روستایی و بیمارستانی استان با مشکل جدی مواجهیم.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت های استان بخش گردشگری و طبیعت استان است، افزود: با مدیریت پسماند می توان بخش گردشگری را تقویت و از آلودگی منابع آب استان جلوگیری کرد.

جعفری نژاد بسطامی اظهار کرد: هنوز بصورت اجرایی برای ساماندهی محل دفن زباله‌های شهر یاسوج در منطقه دوپشته دشتروم کاری نشده است.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مردم نگران هستند که آب سد شاه قاسم با شیرآبه زباله های یاسوج آلوده می شود یا نه؟ مرکز بهداشت استان نیز در این خصوص ورود کند و باید از نفوذ شیرآبه به منابع آب جلوگیری شود، فضای سبز در اطراف سایت زباله ایجاد و زیباسازی صورت گیرد.

نستهن مقدم، شهردار یاسوج نیز در این نشست گفت: اولویت سازمان شهرداری ها ایجاد کارخانه بازیافت در شمال کشور است در حالی که یاسوج نیز شمالی در جنوب کشور است و باید برای ساماندهی محل دفن زباله های شهر یاسوج و ایجاد کارخانه بازیافت برای این شهر توجه ویژه شود.

وی افزود: از سازمان محیط زیست و سازمان شهرداریها در حال پیگیری هستیم و امیدواریم که با نگاه مثبت به این مساله توجه شود. هم اکنون تنها در حال دفن زباله در منطقه دوپشته دشتروم هستیم.

مقدم با بیان اینکه 80 درصد زباله های شهر یاسوج تر است، بیان کرد: دوبار مناقصه برای واگذاری ساماندهی محل دفن زباله های شهر یاسوج و ایجاد کارخانه بازیافت برگزار کردیم اما کسی متقاضی نشده که اخیرا یک سرمایه گذار متقاضی شده و در صورت انصراف، شهرداری از محل تسهیلات بانکی اقدام به احداث کارخانه بازیافت خواهد کرد.

شاهرخ کناری، فرماندار شهرستان بویراحمد در این نشست گفت: تاکنون حدود 20 جلسه مختلف در رابطه با ساماندهی محل دفن زباله های شهر یاسوج تشکیل شده اما این جلسات در حد مصوباتی بودند که اجرایی نشدند!

وی با اشاره به اینکه یاسوج تنها مرکز استانی است که کارخانه بازیافت زباله ندارد، اظهارکرد: زباله طلای سیاه است که تا این لحظه از این ظرفیت استفاده نشده است.

کناری تصریح کرد: شیرآبه زباله های یاسوج در منطقه دوپشته دشتروم به سد شاه قاسم نفوذ می کند و آتش زدن زباله ها توسط شهرداری اعتراض و گلایه مندی مردم روستاهای اطراف را به همراه دارد و همچنین محور یاسوج- بابامیدان نیز از کنار محل زباله های یاسوج عبور می کنند که آلودگی و دود ناشی از زباله ها در ورودی شهر وجهه خوبی نیز ندارد.

فرماندار شهرستان بویراحمد بیان کرد: در صورتی که شهرداری برای ساماندهی محل دفن زباله های یاسوج اقدام کند آماده همکاری برای رفع مشکلات و موانع دستگاههای خدمات رسان هستم.

حسین کاظمی، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: یکی از اولویت های ما ساماندهی پسماند و زباله های یاسوج است و در این زمینه مصلحت گرایی و مماشات نمی شود.

رسول فرهادی، معاون آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص آلودگی سد شاه قاسم گفت: آلودگی سد شاه قاسم از طریق بارش ها و روان آب هایی محل زباله ها و نفوذ زیرزمینی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته سد خشک بود و معیار لازم برای اندازه گیری وجود نداشت، افزود: باید هم اکنون که بارش های خوبی داشتیم بررسی شود که نفوذ شیرآبه داریم یا نه و قطعا با آزمایش و نمونه برداری با حضور محیط زیست صورت می گیرد و نتیجه اعلام می شود.

دکتر رستم حسن زاده، نماینده نظام پزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد در خصوص وضعیت امحاء و بی خطر سازی زباله های مراکز در مانی بخش خصوصی استان بخصوص شهر یاسوج گفت: هر توافق اصولی در زمینه ساماندهی زباله های عفونی مراکز درمانی خصوصی را می پذیریم.

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست گفت: مراکز درمانی خصوصی، آزمایشگاهها، مطلب ها و کلینیک ها تنها تا یک ماه آینده نسبت به بی خطرسازی زباله های عفونی خود مهلت دارند در صورت عدم اجرای این فرآیند این مراکز پلمب می شوند.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰ تن زباله در سطح استان تولید می شود، افزود: بیش از یک سوم زباله استان در شهرستان بویراحمد تولید و جمع آوری می‌شود .

فیلی خواستار تشکیل کمیته ای مرکب از فرماندار بویراحمد، شهردار یاسوج و مدیرکل حفاظت محیط زیست شد و تاکید کرد: تا ۲۵ اسفندماه تکلیف سرمایه گذار سایت محل دفن زباله یاسوج در دوپشته دشتروم مشخص شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه دوپشته دشتروم مهم ترین سایت دفن زباله استان است، خاطرنشان کرد: دفتر شهری استانداری بر روند ساماندهی سایت دوپشته دشتروم نظارت کند .

فیلی تصریح کرد: در نشستی از دهیارانی که پسماند روستاهای خود را خارج از سایت دفن زباله رها می کنند دعوت کرده و از آنها تعهد بگیرید که در صورت تکرار این اقدام با آنها برخورد می شود .

وی ادامه داد: با آغوش باز از سرمایه گذاران استقبال می کنیم از حیث تسهیلات برای ساماندهی سایت دوپشته هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد و باید پیمانکار را برای تسریع در اجرای این پروژه حمایت کنید .

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: سایر شهرستان های استان به ویژه کهگیلویه و گچساران نسبت به تعیین مکان برای ایجاد و ساماندهی سایت زباله شهرهای خود اقدام کنند .

فیلی با تاکید براهمیت بی خطرسازی زباله های عفونی، تاکید کرد: رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان مدیر حاکمیت فصل بهداشت و درمان باید پاسخگو باشد و اگر اتفاقی در این خصوص بیفتد وی را مسئول می دانیم.

وی خواستار تشکیل کمیته چهار نفره متشکل از نماینده علوم پزشکی، شهرداری یاسوج، محیط زیست و نظام پزشکی شد و افزود: این تیم از تمامی مراکز بهداشتی و درمانی بازدید کرده و به آنها فرصت یک ماه برای جمع آوری و بی خطرسازی زباله های خود را بدهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این زمینه با هیچ‌کس تعارف نداریم، اضافه کرد: هر مرکزی که بعد از این تاریخ رعایت نکرد به طور قطع پلمپ می شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 462040 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟