سواد بیمه‌ای در کشور پایین است

به گزارش رکنا، حمید غیاثی در جلسه کارگروه تخصصی بیمه، بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران استان مرکزی، بیان کرد: در راستای مصوبه دولت مبنی بر افزایش ضریب نفوذ بیمه در اماکن مسکونی و تولیدی روستایی و شهری، سه پیشنهاد برای اماکن مسکونی شهری و دو پیشنهاد برای اماکن روستایی توسط سندیکا مطرح شد که مقرر شد اعضای کارگروه این پیشنهاد را بررسی کنند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما کشوری حادثه‌خیز است، افزود: هرسال شاهد زلزله و خسارات‌های اقتصادی ناشی از آن به مردم هستیم و باید از صنعت بیمه در راستای کمک به مردم استفاده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با اشاره به استفاده از تمام توان نظام و دولت برای کمک به مردم در چند سال گذشته به دلیل وقوع حوادث غیرمترقبه به ویژه زلزله، بیان کرد: با وجود کمک‌هایی که از جانب مردم و خیرین به حادثه‌دیدگان صورت گرفت، اما حجم خسارات وارده به قدری زیاد است که این کمک‌ها جوابگوی خسارات وارده نیست و به همین دلیل پیگیر هستیم تا ضریب نفوذ بیمه را در اماکن روستایی، عمومی و واحدهای تولیدی افزایش دهیم که در صورت بروز حادثه، امکان جبران خسارت وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه ایران یکی از 10 کشور حادثه‌خیز جهان است، اظهار کرد: بیشترین فراوانی وقوع مخاطرات طبیعی مربوط به زلزله و سیل است که بیشترین خسارت را نیز وارد می‌کند، همچنین باتوجه به زلزله کرمانشاه در چند سال اخیر با بکارگیری تمام توان دولت و مردم هنوز نواقص و مشکلاتی وجود دارد.

غیاثی با تاکید بر اینکه بیمه یکی از مواردی است که می‌تواند به عنوان بازوی کمکی برای دولت محسوب شود، گفت: در منابع علمی بیمه را شرط عقل دانستند با این وجود نیاز است که اموال خود را بیمه و از این صنعت استفاده کنیم، در دنیا صنعت بیمه به خوبی کار می‌کند، ولی در کشور ما صنعت بیمه دارای نواقصی است که یکی از دلایل آن عدم فرهنگ‌سازی در جامعه است.

وی با توجه به اینکه بیمه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، خاطرنشان کرد: با تحت پوشش قرار گرفتن اماکن مسکونی و عمومی، واحدهای تولیدی در زیر چتر بیمه‌، امید است که از همه ظرفیت نمایندگی‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای حاضر در استان استفاده شود که در صورت بروز حادثه بتوانیم برای مردم اطمینان خاطری را ایجاد کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با اشاره به بافت قدیمی بعضی از مناطق روستایی به دلیل استفاده از مصالح با مقاومت کمتر و دارای فرسودگی گفت: این مناطق دارای ریسک بالایی هستند ولی در داخل شهرها باتوجه به نظارت‌هایی که توسط نظام مهندسی، شهرداری و سایر دستگاه‌های ذیربط صورت می‌گیرد تقریبا ساختمان‌ها مقاوم‌تر هستند و مصالح به کار رفته نیز از مقاومت برخورداند که خطر کمتری دارند، اما خطر همیشه در کمین است.

وی ادامه داد: بناهای داخل شهر و نیز بناهایی که با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن در روستاها ساخته شده است دارای ریسک کمتر و از مقاومت بیشتری برخوردار هستند.

غیاثی با اشاره به اینکه مدیریت بحران در کشور پاسخگو‌ محور شده است، خاظرنشان کرد: همواره گفته می‌شود در زمان بحران، مردهای مدیریت بحران هستیم، اما مردهای پیش از بحران نیستیم به این معنا که برنامه‌ریزی لازم صورت نگرفته است، بنابراین به دنبال این هستیم که بحث پیشگیری را در کشور فعالیت‌ کنیم.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر براساس اصل پیشگیری مدیریت بحران دنبال این هستیم که بیمه را به عنوان یکی از عوامل اصلی پیشگیری مطرح کنیم، افزود: بزرگترین مشکل ما بحث فرهنگی بیمه است. سواد بیمه‌ای در کشور پایین است و مقصر آن هم ما هستیم، به عنوان مجموعه دولت به دنبال این هستیم که صنعت بیمه را در استان رونق دهیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 461797 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟