«متری شش و نیم» و «تختی» فیلم‌های برگزیده شهرداری تهران با محوریت «سلامت اجتماعی» شدند

به گزارش رکنا، اختتامیه بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در ایوان شمس با حضور وزرای دادگستری، ورزش و جوانان، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، رئیس سازمان بهزیستی کشور، معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس بنیاد سینمایی فارابی، تعدای از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و هنرمندانی، چون علی نصیریان، نرگس آبیار، محمدحسین قاسمی، محمدحسین مهدویان، جواد طوسی، بهناز جعفری، رضا مقصودی، اکبر عالمی، فرشته صدرعرفایی، علیرضا شجاع نوری، مونا زندی حقیقی، منوچهر شاهسواری، بهنوش طباطبایی و محمود رضوی و... برگزار شد.

معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران امسال برای نخستین بار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ضمن داوری فیلم‌هایی که به موضوع «سلامت اجتماعی» پرداخته‌اند، دو فیلم «متری شش و نیم» و «تختی» را به عنوان برگزیده انتخاب و از آن تقدیر کرد.

برای انتخاب فیلم برگزیده در حوزه مسائل اجتماعی شاخص‌هایی، چون دفاع از حقوق افراد دارای نیاز‌های خاص در جامعه (افراد دارای معلولیت، سالمندان، مادران و کودکان و...)، بیان واقع‌گرایانه آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه با نگاه پیشگیرانه، پرداختن به مقوله هایی، چون سلامت روان، زیبایی شناسی شهری، فرهنگ سازی برای کاهش آلودگی هوا، نگاه ویژه به مقوله سلامت شهری و دفاع از حقوق شهروندان و ارائه راهکار‌ها برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه در نظر گرفته شد که نوح منوری (دکترای جامعه شناسی و جامعه شناس فعال در حیطه فرهنگ، هنر و جامعه)، محمد کیاسالار (دکترای تخصصی اخلاق پزشکی و فعال حوزه سلامت در سینما و مطبوعات) و زینب نصیری (دکترای مددکاری اجتماعی و مدیرکل سلامت شهرداری تهران) داوری برای انتخاب بهترین فیلم‌های حوزه سلامت اجتماعی را بر عهده داشتند.

بیانیه هیأت داوران شهرداری تهران در بخش تجلی اراده ملی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

هیئت داوران معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ضمن تقدیر از برگزیدگان خود بیانیه‌ای را قرائت کردند که متن آن بدین شرح است:

سینما به شهادت تاریخ، همواره نقش و بازتابی از امر اجتماعی را در خویش داشته است. از همان طلیعه‌ی تاریخ سینما می‌توان دید که چگونه سینماگران کوشیده‌اند بیشتر و بهتر از دیگران ببینند و در تصویرگری‌های خود به ابعادی از پدیدار‌ها اشاره کنند که الهام‌بخش و جریان ساز بوده است. در مطلوب‌ترین شکل این بیان‌گری، عموم مردم با دیدن فیلم‌ها، زبانی برای بیان خویش و جامعه می‌یابند و می‌کوشند در کنار دیگران، مسائل و مصائب خویش را در پرتو امر سینمایی تفسیر کنند. سینما به این معنا جایی است برای به اشتراک نهادن دغدغه‌های انسانی و اجتماعی و بازنمایی مسائلی که جز به مدد بازاندیشی‌های مکرر و جمعی نمی‌توان چاره‌ای برای آن‌ها اندیشید.

اگرچه در جامعه‌ای به سر می‌بریم که انباشت انواع مسائل اجتماعی در آن به قدر کافی موضوع برای فیلمسازان خلق می‌کند، اما در غیاب یا ضعف تفکر انتقادی، با فیلم‌هایی مواجه می‌شویم که با استفاده‌ی زیبایی‌شناسانه از آسیب‌های اجتماعی و مرعوب کردن مخاطب در برابر تکنیک، تداوم‌بخش چرخه‌ی سرمایه‌گذاری و سودآوری خود می‌شوند. در چنین شرایطی و با علم به جایگاه قابل اعتنای سینمای ایران در جهان، می‌توان توقع داشت که فیلمسازان ایرانی هم خود واجد نوعی خودآگاهی انتقادی در ارتباط با مسائل اجتماعی شوند و هم در انتقال آگاهی انتقادی به جامعه موفق عمل کنند. می‌توان خواهان آن شد که فراتر از توانایی‌های فنی فیلمسازی که البته شرط لازم برای هر سینمای موفقی است، شاهد بهره‌گیری بیشتر از این هنر در بازنمایی مسائل اجتماعی و خلق معانی مطلوب و پیشروانه پیرامون آن‌ها باشیم. برای تحقق چنین سینمایی، انتظار می‌رود سازمان‌ها و نهاد‌های متولی مسائل اجتماعی، ازمنظر تخصص و دانش خود هر چه بیشتر فضای گفتگوی اجتماعی فیلمسازان، عموم مردم، و متخصصان را فراهم کنند تا سینماگران نیز نسبت به معانی آشکار و نهان متبلور در آثار خود آگاه‌تر شوند.

شهرداری تهران با حضور در بخش «تجلی اراده‌ی ملی» سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، با نگاهی ویژه به بازنمایی شهر به داوری فیلم‌های این دوره از جشنواره پرداخت تا از فیلمسازان ایرانی دعوت کند هر چه بیشتر به مسائل شهری از جمله سلامت شهری، فقر و نابرابری، مهاجرت و حاشیه‌نشینی، حقوق شهروندی و حکمرانی شهری، اقتصاد شهر، فضا‌های بی‌دفاع شهری، محله محوری، بحران‌های زیست‌محیطی، قابلیت‌های شهروندان جهت مشارکت در مدیریت شهر و...، در جهت دستیابی به شهری سالم، مشارکتی و شمول گرا بپردازند.

بر این اساس، شهرداری تهران از دو فیلم منتخب هیئت داوران، به نام‌های - «متری شش و نیم» و «غلامرضا تختی» - تقدیر می‌کند.

فیلم «متری شش و نیم» به واسطه‌ی نمایش رویکرد ناکارآمد پلیسی-قضایی در برخورد با معضلاتی، چون اعتیاد و تلاش برای انتقاد از غیاب نهاد‌های ملی و شهری در ایفای وظایف اجتماعی پیشگیرانه‌ی خود در قبال آسیب‌های اجتماعی از جمله کم‌توجهی به موضوع برابری، شایسته‌ی تقدیر دانسته شده است.

همچنین از فیلم «غلامرضا تختی» تقدیر می‌شود که نمونه‌ای از سینمای شریفی است که بدون آنکه اسیر نگاه‌های سفارشی باشد، بازنمایی موفقی از زندگی شخصیتی ملی ارائه داده و دغدغه‌های والای او را برای کمک به کودکان، اهالی شهر و محله‌ی خود نشان می‌دهد.

در پایان ضروری است؛ مراتب تقدیر و تشکر خود را از آندسته از سینماگرانی که با اصلاح زیرساخت‌های کالبدی و نرم افزاری و در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی خود، زمینه ساز حضور افراد دارای معلولیت در سالن‌های سینما شدند، اعلام نمائیم. به امید آنکه از سویی سینمای منتقد ما نقش مهم خود را در آگاهی‌بخشی برای حل مسائل اجتماعی و شهری ایفا کند و ازسوی دیگر مجموعه‌ی دستگاه‌های دولتی، عمومی و غیردولتی در تهران و سایر شهرها، دسترس‌پذیرکردن اماکن فرهنگی، اجتماعی و هنری به منظور بهره گیری برابر از فرصت‌ها و امکانات عمومی برای همه‌ی اقشار با تأکید بر افراد دارای معلولیت و با نیاز‌های خاص از جمله افراد جسمی- حرکتی، نابینایان، ناشنوایان و... را به عنوان وظیفه اصلی خود تلقی و پیگیری نمایند.

در این مراسم محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اهدای جوایزی به سعید ملکان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» و جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شش و نیم» تقدیر کرد.

لازم به ذکر است؛ معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای نخستین بار است در این سطح در حوزه فرهنگ و هنر در راستای موضوعات اجتماعی با جشنواره فیلم فجر همکاری داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 461160 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟