نوجوان مرزنشین سیستان و بلوچستان استعداد جدید در دو و میدانی / قهرمانی با پای برهنه

با شروع مسابقه همه با گام‌های بلند شروع به دویدن کردند و در این میان، پسر 13 ساله‌ای که دمپایی به دست با پای برهنه می‌دوید توجه همه را جلب کرد. «احسان رئیسی» نوجوانی از بخش «جالق» در 5 کیلومتری مرز ایران و پاکستان با گام‌هایی بلند همه 69 دونده مسابقه را کنار زد و بعد از طی 7 کیلومتر، خط پایان را نیز پشت سر گذاشت و بعد از چند صد متر با فریاد مسئولان مسابقه متوجه شد از خط پایان عبور کرده است. احسان در حالی با شوق جایزه یک میلیون تومانی را گرفت که به گفته مسئولان ورزش شهر جالق استعداد او در دو و میدانی تعجب همه را برانگیخت.

عاشق دویدن هستم

رئیسی بعد از کسب جایزه نفر اول مسابقه دو ومیدانی، در گفت‌و‌گو با «ایران» از این مسابقه و آرزوهایش گفت و افزود: کلاس هفتم درس می‌خوانم و فرزند دوم خانواده هستم. پدرم نابینا است و همه ما تحت پوشش کمیته امداد قرار داریم. در این جا امکانات ورزشی مانند شهر نداریم و از امکانات تفریحی هم خبری نیست. چند روز قبل شنیدم که قرار است به مناسبت دهه فجر مسابقه دو ومیدانی و دوچرخه سواری در خارج از شهر برگزار شود. وقتی متوجه شدم که جایزه نفر اول یک میلیون تومان است تصمیم گرفتم شرکت کنم. عاشق دویدن هستم و هر روز مسیر مدرسه به خانه را می‌دوم. از آنجایی که محل مسابقه خارج از شهر بود از چند نفر خواهش کردم تا مرا به آنجا ببرند. لحظه آخر یکی از اهالی محل که با وانت بار به آنجا می‌رفت مرا همراه خودش برد. دمپایی به پا داشتم، اما می‌خواستم مسابقه بدهم. با سوت آغاز مسابقه شروع به دویدن کردم. با دمپایی کمی سخت بود. آنها را به دست گرفتم و پابرهنه می‌دویدم. آفتاب داغ روی آسفالت جاده می‌تابید، اما فقط به خط پایان فکر می‌کردم. بعد از یک کیلومتر خیلی‌ها از نفس افتادند و ادامه ندادند. می‌خواستم با جایزه یک میلیون تومانی برای خودم موتورسیکلت بخرم. به هیچ چیز دیگری فکر نمی‌کردم. در کیلومتر آخر تنها یک نفر جلوتر از من بود. بعد از پایان مسابقه فهمیدم که او قهرمان دو ومیدانی استان است. با همه توان از کنار او عبور کردم و بدون آنکه بدانم خط پایان کجاست همچنان می‌دویدم. بعد از چند دقیقه با صدای مسئولان مسابقات و موتورهایی که به دنبالم می‌آمدند متوجه شدم که خیلی وقت است از خط پایان عبورکرده‌ام.

می‌دانستم قهرمان می‌شوم

احسان با بیان اینکه از شروع مسابقه می‌دانست که قهرمان می‌شود، ادامه داد: آرزویم این است که دوچرخه داشته باشم، اما دویدن را بیشتر دوست دارم و می‌خواهم با این یک میلیون تومان جایزه برای خودم موتور بخرم. البته شاید بخشی از آن را به مادرم دادم. ما تحت پوشش کمیته امداد هستیم و وضعیت مالی مناسبی نداریم و این پول می‌تواند بخشی از مشکلات ما را حل کند.

استعداد احسان در دو و میدانی

«حاج جاسم کشانی» مسئول ورزش و جوانان بخش جالق نیز در مورد استعداد احسان در دو و میدانی و حمایت‌هایی که این اداره از او خواهد کرد، گفت: به مناسبت دهه فجر تصمیم گرفتیم تا مسابقه دو ومیدانی و دوچرخه سواری برگزار کنیم. از 10 روز قبل در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کردیم و روز مسابقه 70 دونده از بخش جالق و همچنین شهر سراوان که در 70 کیلومتری جالق قرار دارد به محل این مسابقه آمدند. وی با اشاره به اینکه احسان هم یکی از افرادی بود که در این مسابقه شرکت کرد، افزود: او کفش و لباس ورزشی مناسب نداشت و با دمپایی شروع به دویدن کرد. همان دقایق اول مورد توجه همه قرار گرفت و همه یکصدا او را تشویق کردند. او با پای برهنه همه را پشت سر گذاشت و از خط پایان هم عبور کرد و مجبور شدیم دنبال او برویم تا متوجه شود که مسابقه پایان یافته است. در چهره او آثار خستگی وجود نداشت و مسیر 7 کیلومتری را در 25 دقیقه دوید. جایزه او یک میلیون تومان بود و به نفر دوم 500 هزار تومان و به نفر سوم هم 250 هزار تومان اهدا کردیم. مسئول ورزش و جوانان بخش جالق با اشاره به اینکه این بخش آخرین نقطه کشور و در 5 کیلومتری مرز پاکستان قرار دارد، ادامه داد: با استعدادی که در احسان دیدیم تصمیم گرفتیم او را به سراوان ببریم تا ضمن استعدادیابی شرایطی را فراهم کنیم تا او بتواند استعدادش را در این ورزش شکوفا کند و در آینده شاهد باشیم که یک دونده از این منطقه محروم به تیم ملی راه پیدا می‌کند.

آرزویی که محقق شد

تنها چند روز پس از پخش تصاویر دویدن احسان و قهرمانی او با پای برهنه، مسئولان و خیرین برای تحقق آرزوهای او دست به کار شدند. طی مراسمی برای تقدیر از ورزشکاران اولین المپیاد ورزشی روستایی سیستان و بلوچستان یک دستگاه دوچرخه و یک کفش ورزشی به همراه مبلغ یک میلیون تومان به احسان اهدا شد.

همچنین «محمد نعیم امینی فرد»، نماینده مردم ایرانشهر در مجلس شورای اسلامی که پزشک متخصص چشم و قرنیه است، برای درمان چشمان پدر احسان که سال هاست بینایی‌اش را از دست داده، اعلام آمادگی کرد. احسان پس از دریافت دوچرخه و کفش درحالی که خوشحال بود، گفت: به زودی زیر نظر مربی دو ومیدانی در زاهدان تمرینات را آغاز می‌کنم و می‌خواهم به بزرگترین آرزویم که قهرمانی در دوومیدانی کشور است برسم. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

یوسف حیدری

کدخبر: 459147 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟