مدیرکل محیط زیست استان البرز با اشاره به ماده 1 و 4 قانون تالاب که هر گونه تخریب و آلودگی تالاب را ممنوع شمرده است، گفت: مدیران این 3 شهرک صنعتی به‌دلیل سرریز شدن فاضلاب خروجی آنها به تالاب صالحیه، به دادسرا معرفی شده‌اند تا برنامه خود را در خصوص فاضلاب خروجی غیراستاندارد واحدهای صنعتی مشخص کنند و در اصلاح این وضعیت اقدامات کارشناسی صورت گیرد. وی خاطرنشان کرد: ورود فاضلاب به تالاب دارای اثرات منفی خواهد بود، بنابراین وضعیت کنونی باید اصلاح شود. ورود فاضلاب علاوه بر بوی نامطبوع و آزار دهنده، موجب تهدید حیات جانوران بویژه گونه‌های پرنده مهاجرآبزی و کنارآبزی می‌شود و موجب تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب و دشت‌های مجاور می‌گردد.

حکیمی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، هر شهرک صنعتی ملزم به راه‌اندازی یک تصفیه خانه مرکزی استاندارد است، گفت: هر چند در این شهرک‌ها، برخی واحدهای صنعتی به تفکیک دارای سامانه تصفیه فاضلاب است، اما به‌دلیل اختلاط فاضلاب‌ها و غیراستاندارد بودن پساب خروجی، فاضلاب خروجی هر شهرک غیر استاندارد و پرخطر است.

پیگیری مسأله فاضلاب

در همین حال، «محمد امین فرشی» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان البرز به‌دنبال پیگیری خبرنگار «ایران» در خصوص این خبر، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم و آن را تکذیب می‌کنم.وی با اظهار بی‌اطلاعی از احضار 3 مدیر شهرک‌های صنعتی نظرآباد، سپهر و هشتگرد، اعلام کرد: بر اساس قانون مطبوعات اقدام به چاپ جوابیه خواهد کرد.

پرونده تحت نظر دادستان است

با این حال، «محمد قیومی» دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد با تأیید اینکه پرونده شکایت محیط زیست در دادستانی در حال رسیدگی است، اظهار داشت: به‌دلیل اهمیت موضوع، این پرونده به شعب بازپرسی ارجاع نشد و تحت نظارت مستقیم دادستانی قرار گرفت. در پی شکایت مطرح شده از سوی محیط زیست استان البرز، دستور احضار مدیران عامل شهرک صنعتی نظرآباد و سپهر و مسئول شرکت‌های خدماتی شهرستان صادر شد و آنان برای پاسخگویی در مرجع قضایی حاضر شدند.

وی افزود: بررسی قضایی با بازدید از این شهرک‌ها صورت گرفت و قرار است هفته آینده نیز برای بررسی پیشرفت کار از این شهرک‌ها بازدید میدانی صورت گیرد.

قیومی تأکید کرد: به مدیران شهرک‌ها اعلام کردیم موظفند فاضلاب صنعتی را از طریق لوله کشی از آنجا خارج کنند و پس از تصفیه نیز به هیچ عنوان نباید در بخش زراعت و کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی، به مدیران هر دو شرکت شهرک‌های صنعتی توصیه شد، مراحل انتقال پساب‌های تصفیه شده به رودخانه‌های فصلی را فراهم کنند.

گلایه از فعالیت واحدهای صنعتی بدون تصفیه خانه

وی به‌عنوان مدعی العموم ضمن گلایه از راه‌اندازی و صدور مجوز فعالیت برای این واحدهای صنعتی بدون تصفیه خانه، گفت: متأسفانه در دهه قبل به بهانه ایجاد اشتغال و بیکاری نیروی جوان، این شهرک‌ها بدون الزامات زیست محیطی فعالیت خود را شروع کردند و محیط زیست باید پیش از این مانع فعالیت این شهرک‌ها می‌شد. این 2 شهرک که یکی از آنها نیز دولتی است، چگونه بدون تصفیه خانه آغاز به کار کرده و پیامدهای آن گریبانگیر مردم شده است؟ متأسفانه همچنان نیز شاهد صدور مجوز و گسترش فعالیت صنایع به بهانه جلوگیری از بیکاری هستیم.قیومی در خصوص وضعیت این شهرک‌ها، اعلام کرد: شهرک صنعتی نظرآباد تصفیه خانه دارد، اما توانایی تصفیه فاضلاب خروجی را ندارد که کلنگ احداث مدول دوم آن زده شد. برای بهبود شرایط دستور پایش از مبدأ صادر شد و به شرکت شهرک‌ها نیز اعلام کردیم مانع از ادامه فعالیت شرکت‌های فاقد تصفیه خانه شوند. شهرک صنعتی سپهر اصلاً تصفیه خانه ندارد و محیط زیست از آلودگی فاضلاب خروجی آن شکایت دارد.دادستان عمومی و انقلاب نظرآباد تأکید کرد: در صورت بی‌توجهی به این موضوع، اقدامات قضایی و برخورد با متخلفان بدون هیچ چشم پوشی صورت خواهد گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

ایران واشقانی فراهانی

کدخبر: 458245 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟