به گزارش رکنا، سعید نمکی در آیین افتتاح بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: در ۴ دهه گذشته دستاورد‌های عظیمی در حوزه سلامت داشته ایم و در کاهش شاخص‌های مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و کودکان کمتر از ۵ سال، توانستیم در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه اول را به دست بیاوریم و در توسعه زیرساخت‌های آموزشی، بهداشتی و درمانی حداقل ۱۰ برابر رشد کرده ایم و شاخص‌های مرگ نوزادان و مادران باردار حداقل به یک دهم سال ۵۷ رسیده است، اما این دستاورد‌ها زمانی به دست آمد که علت اصلی مرگ در کشور، بیماری‌های واگیردار بودند.

وی تصریح کرد: در دهه‌های گذشته فرزندان مان را با ۵ دلار علیه ۶ بیماری مهلک مسری قابل پیشگیری با واکسن، واکسینه کردیم و وزارت بهداشت در کنترل بیماری‌های واگیردار نقش اصلی و محوری داشت، اما امروز عواملی در تهدید سلامت جامعه به وجود آمده اند که وزارت بهداشت موثرترین نقش را ندارد و وزیر بهداشت به عنوان یکی از اعضای دولت و یکی از اعضای کوچک حاکمیت، نقش بسیار اندکی دارد.

به گفته وزیر بهداشت، امروز مشکلات سلامت روان، حوادث جاده ای، بیماری‌های قبلی و عروقی، دیابت، فشار خون و سلامت حاشیه شهر‌ها به عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه هستند که وزارت بهداشت در کنترل آنها، نقش جزیی و کمی دارد و به مشارکت بین بخشی نیاز است.

نمکی تاکید کرد: برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر، نهاد‌ها و سازمان‌های خارج از وزارت بهداشت نیز مسئول هستند، لذا در این زمینه از آن‌ها یاری می‌طلبیم و این همکاری، نیازی مبرم و غیرقابل اجتناب است، چون امکان ندارد وزارت بهداشت بدون مشارکت مردم، سازمان‌های مردم نهاد، وزارتخانه و سایر بخش‌های حاکمیت بتواند گام‌های موثری در این مسیر بردارد، بنابراین به عنوان وزیر بهداشت دست تمنا به سوی شهروندان دراز می‌کنم که کمک کنید تا بتوانیم بهتر از گذشته در عرصه‌های بین المللی بدرخشیم.

وی با بیان اینکه برای گره گشایی آمده ام نه گره زدن، افزود: بیاییم با هم گفتمان مشترک داشته باشیم و استاندارد‌های مشترک تعریف کنیم. من بر مبنای استاندارد‌ها در حمایت از مردم ایستاده ام و ذره‌ای از اصول و استاندارد‌ها به هیچ دلیل و مصلحتی، عقب نشینی نمی‌کنم. البته اجازه هم نمی‌دهم که همکاران من قفلی بر قفل‌های قبلی کشور بزنند.

وزیر بهداشت ضمن تاکید بر لزوم قربانی نکردن منافع و مصالح ملی در برابر سیاست زدگی، گفت: روزی که برای رای اعتماد به مجلس رفته بودم به نمایندگان گفتم که وزیر بهداشت، وزیر بهداشت ملت ایران اعم از اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل، کلیمی، زرتشتی، شیعه، اهل تسنن و حتی زندانیان محکوم به اعدام است، چون برای تامین سلامت مردم ایران، قسم خورده ام.

نمکی تاکید کرد: نمی‌توانم وزارت بهداشت را به دام سیاست زدگی بیندازم. سهراب سپهری می‌گفت: "من قطاری دیدم که سیاست می‌برد و چه خالی می‌رفت"، بنابراین واگن وزارت بهداشت را هیچ وقت با این قطار همراه نخواهم کرد.

وی افزود: اگر بنده از فردا بر استاندارد‌ها ایستادم، آن را به حساب رویه‌های گذشته و سیاست زدگی نگذارید. متاسفانه در آموزش عالی کشور، گرفتاری‌های زیادی داریم که مربوط به دانشگاه آزاد یا غیر آزاد هم نیست.

وزیر بهداشت، خاطرنشان کرد: متاسفانه نیرو‌های تک بعدی تربیت می‌کنیم و پزشکان متخصص و فوق تخصص، آشنایی چندانی با فرهنگ دیرینه ارزشمند کشور ندارند، چون در مبانی آموزشی آن‌ها چنین مطالبی وجود ندارد. بین طبیب و حکیم تفاوت وجود دارد و ما در کشور، طبیب تربیت می‌کنیم که نقصان بزرگی است.

نمکی اضافه کرد: آموزش دانشجویان در کشور، جامعه محور نیست بلکه بیمارستان محور است و یا دانشجویان دندانپزشکی، یونیت محور تربیت می‌شوند و مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت قوی‌تر از سایر مولفه‌ها هستند که دانشجویان آشنایی چندانی با آن‌ها ندارند.

نمکی تاکید کرد: باید در دانشگاه‌ها تحول ایجاد کرده و دیوار‌های بتنی دانشگاه‌ها با جامعه را برداریم. چرا شاخص DMF در حوزه دندانپزشکی هنوز وضعیت مناسبی ندارد، چون بر روی سلامت دهان و دندان کار زیادی نکرده ایم و برخی دانشجویان این رشته از روز اول به فکر مطب بالاشهر و ارتودنسی هستند.

وی با بیان اینکه در تربیت دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی رشد بی رویه‌ای داشته ایم، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته آموزشگاه‌های بهیاری و بهورزی را تعطیل کردیم در حالی که تربیت نیرو در مقاطع مختلف، باید متناسب باشد.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات کشور، تربیت نیروی انسانی گرانقیمت و در دوره‌های طولانی مدت است که باید در این زمینه بازنگری کنیم و باید بدانیم که چه افرادی را با چه سطحی از معلومات برای کدام جایگاه نظام ارائه خدمت در چه زمانی با چه قیمتی و توسط چه کسی می‌خواهیم تربیت کنیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: بدون وفاق ملی نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و دشمنان زمانی بر ما می‌تازند که گسست بین مسئولان را احساس می‌کنند، بنابراین امروز در همه عرصه‌ها به ویژه آموزش و سلامت نیازمند وفاق ملی هستیم.

نمکی گفت: دیواری بین دانشگاه آزاد و دولتی وجود ندارد و ما مشتاقیم که بخش خصوصی با رعایت استاندارد‌ها و حقوق شهروندی به حوزه سلامت وارد شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 457879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟