«شهامت هدایت» مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل در گفت‌و‌گو با «ایران» افزود: براساس طرحی از سوی دادستان مرکزی استان، تمامی کامیون‌های حامل چوب مورد بررسی قرار گرفته و در صورت برخورد با محموله‌های قاچاق ضمن توقیف محموله، اقدام به تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع قانونی می‌شود.

ورود دادستان مرکزی اردبیل

وی گفت: این طرح به‌دنبال وصول گزارش‌هایی مبنی براینکه چوب‌آلات جنگلی قاچاق از بعضی از استان‌های مجاور به مقصد سایر استان‌های کشور وارد اردبیل می‌شود، اجرایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل با اشاره به اینکه حکم دادستان مرکزی استان باعث شد تا حمل و نقل چوب‌آلات کنترل شود، اظهارداشت: در پی اجرای این حکم به کمک پلیس راه، در تمام مبادی ورودی استان، پاسگاه ثابت و سیار دایر شده و تاکنون 9خودرو حامل چوب‌آلات بدون مجوز توقیف و محموله قاچاق ضبط شده است.

هدایت گفت: بر اساس کنترل‌های به عمل آمده در حال حاضر هیچگونه چوب غیر مجاز از استان‌های همجوار وارد استان اردبیل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تا به امروز از طرف سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری استان اردبیل هیچ مجوزی برای برش و برداشت درختان جنگل‌های استان صادر نشده، یادآورشد: بیشتر جنگل‌های استان در شهرستان‌های خلخال، نمین، مشگین شهر و گرمی قرار دارد که از سال‌های گذشته این جنگل‌ها تحت حفاظت کامل اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان است و تاکنون به هیچ عنوان مجوز قطع درختان از طرف این سازمان صادر نشده است.

کنترل قاچاق چوب‌آلات جنگلی

هدایت افزود: نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به کمک دستگاه قضایی و نیروی انتظامی به‌صورت شبانه روزی و با کنترل گلوگاه‌های قاچاق فعالیت داشته و با متخلفان برخورد جدی می‌شود، تا سوداگران طبیعت فرصت تخریب نداشته باشند.

وی کشت و کنترل درختان جنگلی را مهم‌ترین اصل در حفاظت، احیا و توسعه جنگل‌های استان دانست و افزود: علاوه بر ممانعت از قطع درختان جنگلی و برداشت غیر اصولی جنگل، زراعت چوب و حمایت از آن مهم‌ترین مسأله درجهت حفظ جنگل‌ها و احیای تنفس گاه‌های طبیعی کشور است.

این مسئول حمایت از زراعت چوب را به‌عنوان یک تکلیف دانست و گفت: زراعت چوب مهم‌ترین روش تولید منابع و مواد اولیه صنایع چوبی است. وی افزود: اگر زراعت چوب بدرستی برای تأمین مواد اولیه صنایع چوبی اجرایی نشود، قاچاق چوب از جنگل‌ها افزایش خواهد یافت.

هدایت تأکید کرد: طبق قرارداد منعقد شده، امسال 2 میلیون اصله نهال صنوبر در استان تولید و در سال 98 به‌صورت رایگان توزیع خواهد شد. علاوه بر آن تا پایان امسال نیز توزیع رایگان نهال از طرف سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری استان صورت خواهد گرفت.

مشارکت مردم

هدایت با بیان اینکه نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان به‌صورت شبانه روزی و با کنترل گلوگاه‌های قاچاق فعالیت داشته و با متخلفان برخورد جدی می‌شود، تصریح کرد: انتظار می‌رود در این‌ زمینه مردم نیز همکاری و مشارکت لازم را داشته باشند چرا که حفاظت از منابع طبیعی و مبارزه با متخلفان در این حوزه با فعالیت یک دستگاه میسر نمی‌شود.

وی از مردم و دوستداران طبیعت خواست، در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هر گونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت ‌طلب مراتب را به شماره تلفن رایگان 1504 مرکز فرماندهی یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل اطلاع دهند.

گفتنی است، جنگل‌های استان اردبیل با احتساب بیشه زارها و درختچه زارها 63 هزار و 153 هکتار می‌باشد که در سه ناحیه رویشی خزری (هیرکانی)، ارسبارانی و تورانی واقع شده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

نگار معاضدی

کدخبر: 457208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟