آمار ارائه شده از سوی هواشناسی استان نشان می‌دهد، در سال زراعی جاری (از اول مهر ماه) تاکنون در مجموع 4.9 میلیمتربارش در سیستان و بلوچستان رخ داده که نگران‌کننده است.

«دوست محمد کلیم»، معاون اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: این میزان درمقایسه با مدت مشابه بلند مدت که 42 میلیمتر است، 88.3 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در کل سال زراعی قبلی (96-97) نیز تنها 3.9 میلیمتر بارش داشتیم، تأکید کرد: سیستان و بلوچستان بیش از دو دهه است که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند. وجود چنین شرایطی به نگرانی مردم شهر و روستا برای تأمین آب شرب دامن زده و متأسفانه مصرف‌کنندگان آب کشاورزی نیز در وضعیت بدتری قرار دارند، زیرا اولویت مسئولان تأمین آب شرب مردم است.

تأمین آب روستایی با مشکلات

‌‌«عبدالاحد ریگی»، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» توضیح داد: در استان در مجموع 5هزارو 594 روستا داریم که به‌دلیل خشکسالی 20 ساله و پراکندگی آنها، برای تأمین آب شرب روستاها با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین فاصله روستاها در استان حدود 40کیلومتر است، افزود: از این تعداد روستا، 2 هزار و 826 روستای آن، شبکه آبرسانی دارد. البته تعداد روستاهای بالای 20 خانوار استان 3 هزار و 142 روستا است که حدود 2 هزار روستای آن شبکه آبرسانی دارد.

ریگی گفت: در استان معمولاً یکهزار و 257 روستا با جمعیت 251 هزار نفر را با تانکر آبرسانی می‌کنیم که در تابستان و فصل گرم سال 500 روستا به آن اضافه می‌شود. به‌گفته وی سرانه توزیع آب به هر فرد روستایی 15 تا 20 لیتر است که به‌صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان توضیح داد: سالانه بین 15 تا 18 میلیارد تومان برای خرید، حمل و توزیع آب با تانکر به روستاها هزینه می‌شود. برای اینکه بتوانیم به این تعداد روستا نیز از طریق شبکه آبرسانی کنیم ساخت 18مجتمع آبرسانی در مراحل مختلف قرار دارد که نیازمند حمایت بیشتر دولت و مجلس هستیم. کار ساخت این 18 مجتمع از 4 سال پیش از محل صندوق توسعه ملی کلید خورده و تاکنون 430 میلیارد تومان برای آنها هزینه شده، اما یکهزارو 472 میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

امسال هیچ آبی از هیرمند به ما نرسیده است

درهمین حال، «عباس سارانی»، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: در سال زراعی جاری تاکنون هیچ آبی از هیرمند به استان نرسیده است.

وی افزود: در نشست‌هایی که برای حقابه هیرمند داشتیم، مسئولان ذیربط در افغانستان هم از کمبود بارش‌ها و مشکلات خشکسالی گلایه داشتند که امیدواریم درنشست بعدی که قرار است در اسفند ماه برگزار شود به نتیجه مطلوب برای گرفتن حقابه برسیم.

گفتنی است، در سال زراعی قبلی نیز هیرمند 32 میلیون متر مکعب آورد آب به سیستان و بلوچستان داشته که در مقایسه با حقابه 820 میلیون متر مکعبی که طبق معاهده باید به ما می‌دادند، در حد صفر است.

به‌گفته وی در سالیان گذشته آب ورودی هیرمند در چاه نیمه‌ها ذخیره‌سازی می‌شد و به مصرف شرب و کشاورزی و... می‌رسید. چاه نیمه‌ها گودال‌هایی هستند که به لحاظ فنی شرایطی برای ذخیره آب در شمال استان دارند.

وی اعلام کرد: تنها 340 میلیون متر مکعب آب در 4 چاه نیمه سیستان و بلوچستان ذخیره‌سازی شده که با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم امیدواریم تا پایان سال 98 مشکلی برای تأمین آب شرب روستایی و شهری نداشته باشیم. ذخیره نهایی این 4 چاه نیمه یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است.

سارانی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده ایم، امسال از حجم مرده چاه نیمه‌ها نیز برای آب شرب بهره خواهیم برد و امیدواریم مردم هم با صرفه‌جویی به ما کمک کنند تا سال آینده را نیز به سلامت عبور کنیم. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 454724 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟