به گزارش رکنا، بر پایه آمار پزشکی قانونی مازندران پارسال 22 نفر، سال 95 ،30 نفر و در سال 94 نیز 12نفر در اثر گازگرفتگی جانشان را در مازندران از دست دادند.

بنابر این گزارش در هفته نخست بهمن ماه امسال 8 نفر ( پنج نفر در آمل ، 2نفر در فریدونکنار و یک نفر در سوادکوه )در استان جان خود را از دست دادند که همه آنان غیربومی و گردشگر بودند.

گاز گرفتگی افراد غیر بومی و گردشگر بیشتر در خانه های استیجاری در مازندران است که استانداردهای گاز کشی به خوبی رعایت نشده و به حد کافی مسائل سلامت مسافران مورد توجه قرار نمی گیرد.

این درحالی است که بر اساس اظهارات معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بیشتر هتل ها، متل ها، مسافرخانه ها و حتی مهمانسراهای دستگاه های دولتی استان خالی و با قیمت بسیار مناسب آماده واگذاری است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه تاکنون گزارشی از جان باختن گردشگران ناشی از گاز گرفتگی در خانه مسافرها، هتل ها و متل های دارای پروانه و تحت نظارت در استان نشده است، گفت: اگرچه انگیزه اقامت گردشگران متفاوت است اما چنین حوادثی در هتل ها و خانه مسافرهای دارای پروانه رخ نمی دهد.

مهران حسنی با بیان اینکه همه گردشگرانی که در اقامتگاهای دارای پروانه اقامت می گزینند، بیمه مسئولت مدنی و آتش سوزی و هر گونه مرگ غیر طبیعی می شوند، افزود: با توجه به خالی بودن و متقاضی کم این اقامتگاهها ، هزینه ها نیز مقرون به صرفه است.

وی گفت: گردشگران زیادی آخر هر هفته به مازندران سفر می کنند که برخی از آنان برای استفاده از مناطق برفگیر ارتفاعات البرز ، منازلی را اجاره می کنند که سامانه گرمایشی آن دچار اشکال نیز است.

منطقه کیاسر ساری، کجور نوشهر، بلده نور، سیابیشه کندوان، آلاشت سوادکوه و لاریجان آمل که در فصل زمستان پوشیده از برف است از بکرترین مناطق برای گردشگری زمستانی مازندران محسوب می شوند.

ظرفیت مراکز اقامتی رسمی مازندران 58 هزار تخت است که شامل هتل، متل، بوم گردی و مجموعه های مهمان پذیر است.

بر اساس آمار شرکت گاز مازندران علت اصلی گاز گرفتگی و خفگی، مشکلات مربوط به نصب دودکش است اما همچنان برخی مصرف کنندگان به این موضوع بی توجه هستند.

مهمترین توصیه شرکت گاز این است که مشترکین از تبدیل وسایل نفت سوز به گازسوز بپرهیزند، از نیروهای متخصص برای نصب وسایل گازسوز استفاده کنند و به استاندارد بودن دودکش و نصب اتصالات لوازم گازسوز اطمینان یابند.

آبی نبودن شعله بخاری، رطوبت زیاد اطاق و نامطبوع بودن فضای منزل نشانه خطر است و باید در این گونه مواقع ارتفاع دودکش و مسیر آن کنترل شود.

اساس آمار رسمی در حال حاضر یک میلیون و 334هزار نفر مشترک گاز در استان مازندران هستند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 454670 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟