اما به رغم تلاش‌های دست اندرکاران و مسئولان استانی و کشوری و همچنین پیشرفت 50 درصدی طرح در این مدت طولانی، همچنان بخش مهمی از کاربری‌های طرح، از جمله پارکینگ‌های مدرن طبقاتی، تکمیل ره باغ‌ها، مراکز محله و تکمیل فضاهای سبز به‌دلیل کمبود منابع مالی، بلاتکلیف مانده است.

نبود پیشرفت در طرح

«سید مصطفی نعمتی» شهردار ثامن (منطقه اطراف حرم مطهر) عمده‌ترین مشکل پیشرفت نکردن طرح با گذشت 23سال از شروع آن را کمبود منابع مالی و تأمین نشدن آن دانست که موجب به درازا کشیده شدن طرح شده است. به گفته وی این مدت زمان علاوه بر اینکه در‌ شأن بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) و خیل عظیم زائران بارگاه منور رضوی نیست، بلکه منجر به فرسایش منابع و زیرساخت‌ها نیز می‌شود.

نعمتی درخصوص اشکالات طرح هم توضیحاتی داد و افزود: کمبود منابع مالی مناسب و کم هزینه و قابل اتکا به منظور تأمین فضاهای عمومی (معابر وفضای سبز)، کندی وتوقف بازگشایی معابر و فضاهای عمومی به‌دلیل مشکلات مالکیتی، رغبت کم سرمایه‌گذاران به مشارکت در طرح به علت مناسب نبودن شرایط سرمایه‌گذاری از جمله بالا بودن قیمت زمین و پروانه ساختمانی و رکود اقتصادی بخشی از اشکالات این طرح است که متأسفانه همچنان به قوت خود باقی مانده است.

طرح، ردیف اعتباری مشخص ندارد

شهردار منطقه ثامن امکان نداشتن اخذ تسهیلات توسط سرمایه‌گذاران در پروژه‌های محدوده طرح، نبود زیرساخت‌ها و کند بودن روند اجرای تأسیسات زیربنایی توسط دستگاه‌های مربوطه، اجرایی نشدن مصوبات هیأت وزیران در خصوص تأمین منابع مالی و پرداخت سود اوراق مشارکت و نبود ردیف اعتباری مشخص در بودجه سنواتی کل کشور را از دیگر اشکالات باقی مانده در این طرح بیان کرد و یادآور شد: احتمال خروج سهام شرکت بازآفرینی شهری از شرکت عمران و مسکن سازان ثامن به‌عنوان سهامدار اصلی نیز وجود دارد در حالی که حضور آن تا پایان طرح ضروری است.

اهتمام ویژه رئیس جمهوری به طرح

نعمتی درباره دستور رئیس جمهوری و توجه ویژه ایشان به این طرح که قرار بود مبلغ 3 هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شود، اظهار داشت: طبق برآوردهای انجام شده، در صورت تأمین 31هزار میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای زیرساخت‌ها و فضاهای عمومی طرح، امکان سرعت بخشیدن به طرح و اتمام زیرساخت‌های اصلی آن در 3 سال آینده تصور می‌شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به موافقت رئیس جمهوری و پیرو پیگیری‌های این شهرداری و جلسات برگزار شده با حضور مسئولان ذیربط به منظور تخصیص مبلغ 3 هزار و 500 میلیارد ریال از محل تبصره 18 قانون بودجه سال 97 کل کشور جهت اجرای زیرساخت‌های طرح مذکور، باید تمهیدات لازم صورت می‌گرفت، همچنین امکان انتشار 14هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از محل بند «د» تبصره 5 قانون بودجه در بودجه سال 98 پیش‌بینی می‌شد که هم‌اکنون درحال رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تحقق آن هستیم.

وضعیت طرح زائرسراهای ارزان قیمت

شهردار منطقه ثامن طرح زائرسراهای ارزان قیمت که قرار بود در این طرح برای اسکان زائران کم درآمد به اجرا درآید را یادآور شد و گفت: تاکنون 19 پروژه جهت ساخت زائرسرای ارزان قیمت پیش‌بینی شده که 11 پروژه در حال اجرا و 3 پروژه (فدک، ولایت، آفتاب کرامت) دیگر در حال بهره‌برداری است. همچنین به منظور افزایش تمایل و تاب‌آوری ساکنان، طرح مسکن ثامن برای 7 پروژه با یکهزار و 400 واحد مسکونی در حال بهره‌برداری است.

اقدامات انجام شده

نعمتی افزایش مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی از 4 خیابان به 7 خیابان، تسهیل عبور و مرور و ایجاد شبکه ارتباطی بین 7 خیابان مذکور با اجرای بلوار «شارستان رضوی» با عرض 50 متر(اجرای بیش از 50 درصد)، ایجاد نخستین خیابان دو سطحی (خیابان آیت‌الله واعظ طبسی)، افزایش فضای سبز بافت پیرامون حرم مطهر از 5.2 هکتار به 10 هکتار(افق طرح 67 هکتار)، اجرای 7 کیلومتر تونل انرژی از 14 کیلومتر مصوب طرح، اجرای ره باغ طوبی حدفاصل شارستان رضوی تا حرم مطهر رضوی، خرید، مرمت و بازسازی تعدادی از بناهای تاریخی، اجرا و ساخت پروژه‌های فروش متری تحت عنوان طرح مسکن ثامن، ساخت زائرسراهای ارزان قیمت به منظور تسهیل اقامت زائران کم درآمد و اجرای مجتمع‌های بزرگ تجاری و اقامتی را از اهم اقدامات صورت گرفته از ابتدای طرح تاکنون عنوان کرد.

نیاز طرح به حمایت همگان

شهردار منطقه ثامن مشهد درخصوص اینکه وسعت این طرح تا کجا پیش خواهد رفت و اینکه چقدر به نقطه پایان طرح نزدیک شده، توضیح داد: وسعت و عظمت این طرح ملی و فراملی به حدی است که نوسازی و بهسازی آن جز با حمایت دولت وهمکاری تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط قابل تحقق نخواهد بود و تا زمانی که خدمات و تأسیسات زیربنایی این محدوده توسط سازمان مجری مهیا نشود، بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و امکان نوسازی و بهسازی این بافت و در نتیجه ارائه خدمات شایسته به زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) فراهم نخواهد شد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

پریساسادات عظیمی

کدخبر: 454459 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟