افزایش ۱۰۰هزارتومانی حق مسکن دردی از کارگران دوا نمی کند/ کارگران به دنبال ترمیم دستمزد هستند

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران در گفت وگوبا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،درباره افزایش حق مسکن کارگران گفت:این مقدار هیچ دردی از کارگران دوا نمی کند. 60هزار تومان به حق مسکن کارگران اضافه کرده اند، اما درجامعه همه می گویند به حق مسکن کارگران اضافه شده است. این در حالی است که اگربخواهیم منطقی نگاه کنیم. می بایست حق مسکن به اندازه 50درصد اجاره بهای یک خانوار 4نفره کارگری می بود تا می توانست بخشی از هزینه های زندگی را برایش جبران کند.

ابوی افزود:زمانی که صحبت از کمک هزینه مسکن می شود عرف این است که 50 درصد هزینه مسکن داده شود. این میزان افزایش هم برای اجرا باید در هیات دولت به تصویب برسد.دفعه قبل که حق مسکن کارگران در شورای عالی کار افزایش یافت حدود 4 ماه و نیم طول کشید تا هیأت دولت مصوبه شورای عالی کار را تصویب کرد. امیدواریم زمان تصویب این مصوبه مانند دفعه قبل نباشد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران با بیان اینکه نمایندگان کارگران به جدیت کامل به دنبال ترمیم مزد هستند اظهار داشت:نمایندگان کارگران درخواست درباره معیشت کارگران دارند. کارگران با یک میلیون و 100هزارتومان نمی توانند از بس هزینه های زندگی بر آیند.

وی ادامه داد: حق مسکن 100هزارتومانی مشکلی از کارگران حل نمی کند. در یک سال کارگر 1میلیون و 200 هزار تومان حق مسکن دریافت می کند در حالی که این میزان برای یک ماه اجاره بها خانه در تهران است.

ابوی با بیان اینکه میانگین هزینه یک خانوار کارگری با حداقل ها بین 4میلیون تومان تا 5میلیون تومان با احتساب اجاره خانه است گفت: فاصله طبقاتی کارگران با سایر اقشار بسیار زیاد است. دولت باید مشکلات کارگران را حل کند. کارمندان مزایای رفاهی بسیاری دارند،اما کارگران هیچ مزیت انگیزه ای ندارند. کارگران پولی برای هزینه های درمانی خود ندارند. دولت باید به فکر مسائل مختلف کارگران که ناشی از مشکلات مالی است باشد.

وی با اشاره به اینکه به جز کارگران مشمول قانون کار،کارگران فصلی و ساختمانی هم که فاقد بیمه هستند باید شناسایی و مشمول دریافت بسته حمایت غذایی شوند افزود:شش میلیون کارگر در کشور فاقدفعالیت می کنند. حتی اگر بگوییم که شش میلیون کارگر در کشور کارگر نیستند، حتماً حدود سه میلیون نفر در کشور فاقد بیمه و در کارگاه های زیرپله ای مشغول به کارند یا به مشاغل کاذب روی آورده اند که برای دریافت سبدکالا،نیازمند شناسایی هستند.

نمایندگان کارگران در شورای عالی کار ادامه داد:اقلام خوراکی بخش اعظمی از هزینه‌ سبد معیشت کارگران را تشکیل می‌دهد و سبد غذایی دولت تنها هزینه خوراک خانوارها را جبران می‌کند و کارگران با دریافتی یک میلیون و200 هزار تومانی قادر به تامین هزینه ایاب و ذهاب، اجاره بهای مسکن و بهداشت و درمان نیستند.اخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

کدخبر: 454286 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟