زنگ‌ خطرهایی که در استان مرکزی به صدا درآمده است

به گزارش رکنا، سید علی آقازاده با بیان اینکه بارش های سال زراعی جاری استان مرکزی ٢١٦ میلیمتر بوده است، افزود: سهم استان مرکزی در برداشت از منابع آبی ٥٠٠ میلیون مترمکعب است در حالی که فقط در ساوه با کمبود ٥٠٠ میلیون مترمکعبی مواجه هستیم و اگر حتی برداشتی از منابع استان صورت نگیرد هم همچنان با تراز آبی منفی مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در دهه های گذشته برداشت های بی رویه و بی ضابطه ای از منابع آب کشور انجام شد که بارندگی های بالا هم این کسری را جبران نمی کند، گفت: با وجود بارندگی های مناسب در سال زراعی جاری، اما همچنان باید بحث صرفه جویی با جدیت در دستور کار باشد و امور براساس صرفه جویی برنامه ریزی شود.

آقازاده با بیان اینکه باید از حفر چاه های جدید در استان ممانعت شود که خوشبختانه شورای تامین و دستگاه قضایی در این راستا همکاری بسیاری دارند، اظهار کرد: ترک ها و فرونشست هایی در اراضی کشور ایجاد شده و در استان مرکزی نیز فرونشست هایی واقع شده است که فروچاله شیاری در اطراف دشت اراک مصداقی از این موضوع است و در واقع نشان از به صدا درآمدن زنگ خطرها و هشدارهاست.

وی تصریح کرد: حادثه خبر نمی کند و این نشانه ها مقدمه حادثه ای بد است. باید به فکر آینده بود، اگر آب نباشد هوا کشاورزی و در کل حیاتی وجود نخواهد داشت، این هشدارها به تدریج صورت می گیرد، اما حوادث ناگهانی رخ می دهد و باید وظیفه ملی و معنوی حفاظت از آب را دنبال کرد.

استاندار مرکزی با بیان اینکه برای بسته شدن یک چاه غیرمجاز و اجرای قانون که کار سختی است، باید محکم ایستاد چراکه در شرایط کنونی حفظ منابع آبی از اوجب واجبات است. باید به فکر نسل آینده بود، منابع آب جزو ذخایر استراتژیک است، اما بواسطه استفاده بی رویه طی ٤ دهه اخیر امروز به بحران رسیده ایم. باید بحران را مدیریت کرد و منابع را به مخازن بازگرداند.

رقیه یادگاری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به انجام ٢ طرح پژوهشی از محل یک درصد اعتبارات هزینه ای که قطعا در کنترل منابع آب و برنامه سازگاری با کم آبی موثر خواهد بود، افزود: طرح پژوهشی مدیریت جامع منابع آب مدنظر است که ٣٠٠ میلیون تومان به طرح اختصاص یافت و مجری طرح نیز انتخاب شده است و می توان بررسی فرونشست ها را نیز در این طرح دنبال کرد.

وی دومین طرح پژوهشی را طرح اصلاح الگوی کشت در دشت های استان دانست و افرود: مجری این طرح نیز مشخص شده است. اجرای این طرح در بهره برداری از منابع آب اثربخش خواهد بود.

یادگاری با اشاره به اعتبارات ملی در خصوص مرمت قنوات بیان کرد: در این راستا علاوه بر اعتبارات استانی اعتبارات مناسب ملی در اختیار است که می توان استفاده موثر از آن داشت، همچنین پروژه های آبخیزداری و منابع طبیعی در حفظ پوشش گیاهی و تغذیه منابع زیرزمینی اثربخش است.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453748 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟