به گزارش رکنا، دکتر ایرج خسرونیا در این باره گفت: متأسفانه مردم ایران از عوارض قلیان و مواد سیگار اطلاعات کافی ندارند. هنوز وسایل ارتباط جمعی به ویژه سازمان صدا و سیما به صورت جدی به این امر نپرداخته‌اند و آگاهی کامل به مردم داده نشده است.

رئیس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران افزود: الان وضعیت طوری شده که خانواده‌ها قلیان را به عنوان سرگرمی و اسباب بازی در دسترس بچه‌ها قرار می‌دهند و همین باعث شده شاهد افزایش استعمال دخانیات به ویژه قلیان در بین دانش آموزان دبیرستانی باشیم، غافل از اینکه چه عواقبی برای سلامتی آنها خواهد داشت.

خسرونیا یادآور شد: در حال حاضر سیگار در جامعه تقریبا به ضد ارزش تبدیل شده، اما استعمال قلیان در خانه‌ها خیلی بیشتر از زمان‌های قدیم شده است. علاوه بر ضررهایی که توتون دارد و انواع مواد سمی را مستقیما وارد بدن ما می‌کند، موادی را هم به آن اضافه می‌کنند تا مشتریان قلیان بیشتر شوند.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: در مواردی برای شادی آور کردن مصرف قلیان، ماده مخدر گل را هم به مواد توتون اضافه می‌کنند و این باعث افزایش روزافزون استعمال قلیان در جوانان و نوجوانان شده است.

رئیس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران گفت: در گذشته افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله قلیان می‌کشیدند و در سن ۷۰ سالگی سرطان می‌گرفتند، اما الان که جوانان گرفتار این دخانیات و قلیان شده‌اند، انتظار داریم سرطان و بیماری‌های دستگاه تنفسی شیوع بیشتری پیدا کند.

خسرونیا مطرح کرد: برخی مسائل در ایران با گران شدن و اقدامات تنبیهی درست نمی‌شود. تنها با بالا رفتن قیمت مواد دخانی مانند سیگار و قلیان نمی‌توان مردم را از این کار بازداشت. به نظر می‌رسد بهترین کار افزایش آگاهی مردم در این رابطه است. توتون بیشتر از کشورهای عربی وارد ایران می‌شود و افزودن مواد دخانی مانند " گُل " به توتون‌ها نیز از کشورهای اطراف انجام می‌شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453731 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟