به گزارش رکنا، کلاهبرداران فضای مجازی نیز با استفاده ازعدم آگاهی یا کم دقتی خریداران و مشتریان، آن را با تهدیدها و آسیب‌های متعددی مواجه ساخته‌اند.

نخستین پیش فرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیک‌ این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند؛ بنابراین فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز به¬فروش می‌رسانند، به احتمال زیاد با قصد کلاهبرداری فعالیت می¬کنند.

کاربران در هنگام خرید آنلاین و در زمانی که پس از انتخاب کالا به درگاه پرداخت الکترونیکی بانک رهنمون می-شوند،‌ دقت کنند که حتماً آدرس صفحه‌ی درگاه متعلق به همان بانکی باشد که آرم و لوگوی آن را در صفحه مشاهده می‌کنند، زیرادر بعضی مواقع کلاهبرداران با جعل صفحات درگاهِ پرداخت الکترونیکی بانک‌ها‌، افراد را به صفحاتی هدایت می‌کنند که آدرسی شبیه آدرس بانک اصلی دارند.

در صورت عدم دقت خریدار و ورود اطلاعاتی چون شماره‌ی کارت بانکی،‌ رمز عبور، ‌‌CCV2 و تاریخ انقضای کارت،‌ این اطلاعات برای کلاهبرداران ثبت شده و عملاً امکان هرگونه سوء‌استفاده برای آن‌ها فراهم می‌شود.

باید در نظر داشت که در سیستم پرداخت الکترونیکی همه‌ی بانک‌ها از SSL و روش‌های مطمئن رمزنگاری استفاده می‌شود؛ کاربران باید‌ دقت کنند که در نوار آدرس کنار آدرس اینترنتی صفحه‌ی پرداخت بانک،‌ نماد یک قفل یا عبارت // :https درج شده باشد؛ در غیر این صورت قطعاًَ صفحه جعلی است و قصد به سرقت بردن اطلاعات کارت بانکی آن‌ها را دارد.

در مجموع می‌توان گفت شتاب گرفتن کلاهبرداری‌های اینترنتی، نسبتی مستقیم با افزایش شمار سایت‌هایی دارد که موضوعاتشان درباره شرط‌بندی، قرعه‌کشی و نظرسنجی از مردم است و این نوع سایت‌ها، ابزاری مناسب برای سوءاستفاده‌های خطرناک در فضای مجازی توسط شیادان هستند.

نویسنده : سرهنگ همتعلی شکری فرمانده انتظامی شهرستان هرسین

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 453543 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟