اما این ماجرا ابعاد دیگری هم داشت. موضوع نشاط اجتماعی و اهمیت آن در میان نیروهای مسلح یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که شاید بسیاری از افراد جامعه به آن توجه نداشته باشند. چراکه همواره نیروهای مسلح با نظم و انضباطی مثال نزدنی تعریف می‌شوند اما موضع‌گیری سردار کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح حاکی از این نکته است که نشاط اجتماعی در بین سربازان نه تنها نافی نظم و انضباط نظامی نیست بلکه به افزایش روحیه جمعی، انسجام و رعایت قوانین کمک بیشتری می‌کند.

وی در این باره به «ایران» گفت: معتقدم نشاط یکی از موضوعات مهمی است که نه تنها در کیفیت سپری کردن دوران خدمت سربازی توسط سربازان تأثیر مثبتی دارد بلکه بر افزایش بازدهی آنها نیز مؤثر است. موضوع مهم دیگری که در سایه نشاط اجتماعی محقق می‌شود افزایش روحیه مشارکت‌پذیری سربازان خواهد بود.

او افزود: از این‌رو با هدف استفاده از پیشنهادها و ایده‌های صاحب نظران و هنرمندان و فعالان اجتماعی در افزایش نشاط اجتماعی در بین سربازان این موضوع را به بحث و بررسی گذاشتیم. در این راستا حتی فرصتی برای همه سربازان فراهم شد تا اگر طرح و پیشنهادی در خصوص افزایش نشاط اجتماعی دارند ارسال کنند. مقدمات اجرای این پیشنهادها، پس از بررسی و تأیید فراهم می‌شود.

وی تأکید کرد: البته در حال حاضر با هدف افزایش نشاط اجتماعی، در زمینه‌های فرهنگی هنری و ورزشی اقدامات بسیاری انجام می‌شود که از میان آنها می‌توان به برگزاری اردوها، برنامه‌های کوه پیمایی و سفرهای زیارتی اشاره کرد. برگزاری جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره روز سرباز و جشنواره جوان که با هدف تقدیر و تجلیل از فعالیت‌های اجتماعی وفرهنگی و ورزشی سربازان برگزار می‌شود، نمونه دیگری از این اقدامات است.

سردار کمالی در ادامه اظهار داشت: محیط نظامی یک محیط جدی و بر پایه سلسله مراتب نظامی است که در آن انضباط حرف اول را می‌زند، اما در عین این وضعیت ما تلاش می‌کنیم برای بهینه‌سازی اوقات فراغت سربازان و ارتقای روحیه و انگیزه آنها اقداماتی انجام دهیم که در نهایت به افزایش نشاط اجتماعی منجر شود.

سردار کمالی گفت: موضوع دیگری که در کنار نشاط اجتماعی مورد توجه قرار گرفته شده افزایش مشارکت اجتماعی سربازان است. در این راستا، طرح مهارت آموزی در حال اجراست که سال گذشته حدود 100 هزارنفر و در سال‌جاری حدود 200 هزار سرباز تحت پوشش طرح قرار گرفتند. در حقیقت در طرح مهارت آموزی تلاش می‌شود هر سرباز پس از اتمام دوره سربازی به یک مهارت کاملاً مسلط شده و برای ورود به بازار کار آماده شود. البته همه تلاش ما این است که طی چند سال آینده همه سربازان تحت پوشش این طرح قرار گیرند.

رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح تأکید کرد: افرادی که پروژه‌هایی درخصوص مهارت آموزی ارائه دهند از 2 تا 19 ماه کسر خدمت خواهند گرفت. البته گزارش‌ها نشان داده 7500نفر از سربازان پروژه‌هایی را ارائه کرده و کسر خدمت هم گرفته‌اند.

حتی سربازانی که ایده‌های کوچکی هم ارائه می‌دهند طبق آیین نامه موجود، مورد تشویق قرار می‌گیرند.

سردار کمالی در ادامه به تصویب مجدد جریمه مشمولان غایب اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف تصویب این قانون، کاهش تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مشمولان غایبی بود که سن آنها بالاتر از سن معمول برای خدمت سربازی است. اما متأسفانه آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر تعداد مشمولان غایب به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است. وی افزود: بر طبق این قانون، مشمولانی که بیش از ۸ سال غیبت داشتند می‌توانستند با پرداخت جریمه تعیین تکلیف شوند. تعداد این دسته از مشمولان، سالانه کمتر از هزار نفر بود اما متأسفانه در حال حاضر هر سال چند هزار نفر برای استفاده از این طرح به تعداد غایبان از خدمت سربازی اضافه می‌ شود تا جایی که این موضوع به کمبود سرباز منجر شده است.

سردار کمالی تأکید کرد: در بازدیدی که از برخی از یگان‌های رزم داشتم برخی از سربازان نسبت به تبعیض ناشی از این قانون گله‌مند بودند و این طرح را مفید حال افراد متمول و قشر مرفه جامعه عنوان می‌کردند. در حقیقت اجرای این طرح به کمبود نیرو و افزایش فشار به سربازان در حال خدمت و از آن مهمتر تضعیف روحیه سربازان و احساس مورد ظلم قرار گرفته شدن منجر شده است. رئیس اداره سرمایه انسانی ستادکل نیروهای مسلح در خاتمه با اشاره به مخالفت نیروهای مسلح با اجرای طرح جریمه مشمولان غایب اظهار داشت: اجرای این قانون هیچ توجیه منطقی ندارد، زیرا اجرای این طرح امکان ارائه تسهیلاتی مانند کاهش خدمت گروهی از مشمولان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

پرستو رفیعی

کدخبر: 452879 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟