اشک تمساح و لبخند شیطان وپوزخند گرگ !

آ نها از یک سلام ساده شروع می کنند و خیلی زود سعی می کنند پسر خاله بشوند و به این جمله می رسند که «چه خبر؟پرسش چه خبر به «دیگه چه خبر» که رسید و تکرار این سوال یعنی می خواهم بیشتر در مورد زندگی خصوصی و محرمانه ات بدانم .

اگر طرف مقابل ساده باشد و زود از خودش و خصوصیات محرمانه زندگی اش بگوید تیر گرگ مجازی به هدف خورده ،اما کمی زرنگ باشد و یا احتیاط کند شکل نیرنگ عوض می شود. اینجا ،گرگ مجازی از خودش و مشکلات و سختی های ساختگی ذهن خود می گوید.

فردی که طعمه این رابطه است ممکن است در خود احساس مسئولیت کند و باهدف اصلاح یا راهنمایی دوست ناشناس خود، مونس تنهایی و مرهم درد و دوای غم او بشود. پس با این شرایط کم کم اعتمادش جلب شده و در مدت کوتاهی از مسائل زندگی خود نیز خواهد گفت. گروهی دیگر از کسانی که نمی دانند طعمه گرگ مجازی هستند ممکن است از خلأ های عاطفی و مشکلات خانوادگی رنج ببرند ،آنها در این رابطه مجازی فرصت را غنیمت می شمارند تا به باوری غلط خود را از تنهایی در بیاورند. افرادساده لوح به هر علتی درگیر این رابطه های مجازی بشوند تصور می کنند برای خود سرگرمی یافته اند.

کم کم اعتیاد به یک رابطه عاطفی مجازی باعث می شود افراد درگیر ،جو گیر هم بشوند و دیگر واژه ها و جملات از پرسش چه خبر و دیگه چه خبر به درد دل های صمیمی و ابراز عشق و علاقه می رسد و کلمه «عزیزززززززززززززززززززززززززززممم» نقل گفتگوهای مجازی می شود. این یعنی طعمه بدون دیدن پوزخندها،گول اشک تمساح ولبخند شیطان گرگ مجازی را خورده و موقعیتی فراهم کرده تا بازنده این بازی بشود.

طعمه ها وقتی می فهمند چه کلاهی سرشان رفته که با دست خود ،عکس های خصوصی و اطلاعات شخصی شان را به غریبه های به ظاهر آشنا داده اند و حالا دیگر نوبت جولان گرگ بدجنس است که با نقطه ضعف هایی که در دست دارد یکه تاز میدان بشود.

چه بسیار افرادی که در این معرکه ،زمین خورده اند و آبرو و حیثیت شان به اشکال مختلف جریحه دار شده است.

مسئولان و متولیان و دست اندرکاران تامین و برقراری امنیت می گویند جرایم در فضای مجازی رشد فزاینده ای داشته است ،اگر چه از آ مادگی و مهارت لازم برای مقابله علمی و جدی با عاملان نا امنی در فضای مجازی و رشد قابل ملاحظه کشفیات و دستگیری مجرمان نیز خبر می دهندو این امیدوار کننده و آرامش بخش است. رشد جرایم در فضای مجازی یعنی یک هشدار برای مسئولان و مدیران برنامه ریز و متولی امر تا کار فرهنگ سازی را با پیش نیاز تهدید شناسی و تاکید بر خود آ گاهی و خودکنترلی به طور جدی تر در دستور کار خود قرار دهند.

در این عرصه ،خانواده ها هم مسئول هستند و باید با پیش بینی های درست ،پیش گیری های اصولی و هدفمندی داشته باشندو تمام این اقدامات سبب خواهد شد هزینه و خسارت های تهدید ،تعقیب و تأدیب نیز کاهش یابد. البته گرگ های مجازی در نمونه های بی شماری مقاصد اخلاقی و نیت های شوم اقتصادی و ... برای طعمه های خود داشته اند و این یعنی باید در تمام عرصه ها کار آ موزش و پیشگیری با تکیه بر مشارکت آ گاهانه و مسئولانه مردم انجام شود.

گستردگی تهدید و خطردر این بستر زیاد است و این ما هستیم که باید خیلی مراقب باشیم.

اگرچه ذکر یک نکته قابل تامل هم ضروری است و آن اینکه ، جهل مجرمان سایبری که به خیالی باطل فکر می کنند هیچ ردپایی از خود برجای نمی گذارند کار دست آنها می دهد. در تمام مواردی که شاکیان با مراجعه به دستگاه قضایی ،دادخواست پی گیری شکایت خود را تنظیم می کنند پلیس فتا وارد عمل می شود و با تحقیقات علمی و بررسی های تخصصی و ردزنی های گسترده ،مو را از ماست بیرون می کشد و مجرمان و متهمان سایبری شناسایی و دستگیر می شوند. تازه آن موقع است که می فهمند دقت و نظارت صحیح و دقیق می تواند یک سوزن را هم در خرمن کاه نمایان سازد. امروزه شناخت فضای مجازی وکشف و درک تهدیدها و خطرات آن خیلی ضروری است.

در این که فضای مجازی فواید بی شماری دارد بحثی نیست اما این را هم باید بدانیم دشمنان در جنگی هوشمندانه ،فضای مجازی را بستر پیش روی خود برای تخریب هویت ،اصالت ،معرفت و دیانت ما قرار داده اند و اگر هوشیار نباشیم ضربه می خوریم.

حضرت علی (ع) در حکمت 80 نهج البلاغه می فرمایند :علم و دانش و حکمت،گمشده مومن است .بنابراین حکمت را بگیر هرچند از اهل نفاق باشد. امام (ع) برای این که نامحدود بودن منبع علم را روشن سازد تشبیه زیبایی کرده و علم و دانش را گمشده مومن معرفی می کنند.

واقعیت این است که انسان ها در به در دنبال گمشده با ارزش خود می گردندو آن را نزد هرکس بیابند از او می گیرند. خواه آن شخص مومن باشد یا کافر،منافق باشد یا مشرک ،نیکوکار باشد یا بدکار. این سخن در واقع نشان می دهد صاحبان اصلی علم و دانش افراد با ایمان و پرهیزگار هستندو منافقان و فاسدان ،غاصبانه از آن استفاده می کنند و چه بسا آن را وسیله ای برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار می دهند. پس صاحب حقیقی علم و دانش مومنان هستند و هر جا که آ ن را بیابند به آن سزاوارتر هستند.

پس ما باید از دسته مومنان باشیم و هم علم و حکمت ها را فراگیریم و در راه تعالی و رشد و سعادت خود استفاده کنیم و هم مراقب باشیم طعمه اشک های تمساح و لبخندهای شیطان نشویم.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 452845 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟