یک خانه تاریخی و ثبت ملی در دزفول ریزش کرد

حجت الله آریایی نیا اظهار کرد: مرمت غیراصولی این بنا در سال ۸۸ توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری که تنها به ظاهر این خانه تاریخی توجه شده بود، عدم استحکام بخشی خانه، مسدود شدن عمدی یا غیرعمدی راه آب ها و سیمان کردن پشت بام از جمله عوامل اصلی ریزش این خانه تاریخی هستند.

وی افزود : نوسانات هوا در گرما و سرما موجب شده بود تا سیمان غیراصولی درپشت بام این خانه ترک بردارد و آب ناشی از بارندگی های اخیر به درون سقف نفوذ کند به گونه ای که حدود ۷۰ سانت از سقف این منزل دچار نشت آب شده بود کم در نتیجه رطوبت و عدم مقاومت موجب ریزش بخش هایی از این منزل تاریخی که در محله قلعه و گذر تاریخی معزی قرار دارد، شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به تخریب ۴۰ درصدی این بنا، عنوان کرد: بخشی از حیاط بالای این خانه و دهلیز ورودی منزل که قسمت مشرف به جاده ساحلی هستند تخریب شده اند.

آریایی نیا با بیان اینکه خانه مذکور در تملک شخصی است و خالی از سکنه بوده است، گفت: این خانه تاریخی که مربوط به دوره قاجار است در اسفندماه سال ۸۱ با شماره ۷۵۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

وی همچنین افزود: برای جلوگیری از خطرات بعدی، خانه کنار این منزل تاریخی نیز در حال تخلیه است.

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای بارندگی های پائیز ۹۷ تاکنون ۱۰ خانه و ساباط تاریخی در بافت تاریخی دزفول دچار تخریب کامل یا ریزش برخی قسمت های خود شده اند.

به گفته رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول، ۷۳ خانه تاریخی در بافت تاریخی این شهرستان در معرض تخریب هستند. چندی پیش مرمت ۱۶ اثرتاریخی شامل خانه، ساباط و پل باستانی با اعتبار بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال آغاز شده استاخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 452594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟