سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در رونمایی از «ناحیه نوآوری شریف» که روز گذشته در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: اگر سیلیکون ولی در کالیفرنیا ایجاد شده به‌دلیل شکل‌گیری یک اکوسیستم بود. پول و دانش به تنهایی نمی‌تواند اکوسیستمی را ایجاد کند بنابراین باید همه اجزا در کنار هم قرار داشته باشند. اجزای تشکیل دهنده یک منطقه نوآوری باید همانند یک چرخ دنده کنار یکدیگر کار کنند، ستاری با بیان اینکه پژوهش نیازی به صدقه ندارد و خود به تنهایی پولساز است، گفت: حمایت مالی نیز جزئی از اکوسیستم است اما حمایت مالی و سرمایه‌گذاری را باید بخش خصوصی انجام دهد. برای سرمایه‌گذاری باید شتاب دهنده‌های بخش خصوصی ورود کنند چون این بخش خصوصی است که تشخیص می‌دهد چه کار نوآورانه‌ای سودآور است. معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه آینده تکنولوژی ایجاب می‌کند که به سمت ایجاد ناحیه نوآوری و استفاده از نوآوری‌ها حرکت کنیم، گفت: وقتی می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم که یک اکوسیستم بدرستی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه برای شکل‌گیری یک اکوسیستم، شهرداری‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند و بدون آنها نمی‌توان کاری کرد، افزود: باید نگاه خود را درباره موضوعات تغییر دهیم و به تمام موضوعات نگاه استارتاپی داشته باشیم. به‌عنوان مثال نگاه خود را درباره زباله‌های شهری عوض کرده و با دید سودآوری به آن نگاه کنیم.

ستاری با اشاره به اینکه هزاران ایده به‌صورت کتاب درآمده است، افزود: شهرها با مشکلات زیادی درگیر هستند ولی با ایجاد یک اکوسیستم می‌توان با استفاده از نیروهای انسانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایده‌های نوآورانه را عملیاتی کرد.

شهرداری طرفدار اکوسیستم

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فضای شهر محصول سرمایه‌گذاران، تصمیم‌گیران و سیاستگذاران و منافع شهروندان است، گفت: در این زمان که سیاستگذاران و تصمیم گیران باهم تصمیم می‌گیرند ضلع سوم فراموش شده و پروژه با شکست روبه رو می‌شود به همین دلیل برای موفقیت باید به ضلع سوم نیز توجه کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه باید شرکت‌هایی از جنس نیاز دانشگاه فعال ‌شوند، افزود: ولی اگر در چارچوب شهر‌سازی عمل کنیم جای نگرانی نیست. شهرداری طرفدار موضوع اکوسیستم است و ما باید تلاش کنیم این تفکر و تأثیر در همه دانشگاه‌های کشور ایجاد شود.

وی کوچک شدن دولت، خروج صنعت از شهر‌ها و توسعه بخش خصوصی را سه عامل تحول عنوان کرد و گفت: فضا‌هایی مثل صنعت برای استارتاپ دانشگاهی مناسب است و من معتقدم که اینگونه شرکت‌ها باید به ما کمک کنند. وی ادامه داد: چرا که اگر مسیری را که امروزه طی می‌کنیم، ادامه دهیم، هیچ تغییری در کار‌ها حاصل نمی‌شود و برای ترقی باید یک نوآوری در کارهایمان ایجاد کنیم.

استقرار ۴۵۰ شرکت دانش بنیان درسیلیکون ولی

ناحیه نوآوری شریف(سیلیکون ولی ایرانی) که بدون حمایت مالی دولتی و با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ایجاد و راه‌اندازی شده است، تاکنون 450 شرکت استارتاپی را در خود جای داده. این ناحیه به مساحت 250 هکتار در محدوده سه بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، یادگار امام و جناح به موازات خیابان آزادی قرار دارد و دارای 7 شتاب  دهنده، ایستگاه نوآوری است و 3 هزار نیروی دانشجو در آن فعالیت دارند. در این طرح علاوه بر اینکه تلاش می‌شود در حوزه کارآفرینی و نوآوری اثرگذارتر از قبل عمل شود، تسهیل رشد شرکت‌های دانش بنیان و همچنین ارائه خدمات مؤثر مدنظر است. قرار است در یک سال آینده ناحیه نوآوری شریف 30 بسته سرمایه گذاری، طراحی و اجرای المان‌های شهری، راه‌اندازی 5 مرکز نوآوری و سه پروژه جدید از مشارکت سرمایه‌گذاران را ارائه دهد و تعداد شرکت‌های دانش بنیان از مرز 500 عدد بگذرد. گفتنی است در پایان این مراسم سه تفاهمنامه مشترک شامل تفاهمنامه سه جانبه توسعه ناحیه نوآوری شریف بین معاونت علمی و فناوری و شهرداری منطقه ۲ و پارک علم و فناوری شریف، تفاهمنامه مشترک بین پارک علم و فناوری شریف و سازمان فاوای شهرداری تهران و توافقنامه تأسیس مرکز نوآوری توسعه فناوری‌های شهری و ساختمان بین شرکت سرمایه آب، خاک و توسعه با دانشگاه صنعتی شریف امضا شد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سوسن صادقی

کدخبر: 452345 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟